اطلاعات تماس
  • 031456*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140110056891818486
در دسترس نیست

آموزش برنامه نویسی cnc

آموزش برنامه نویسی cnc

کد: 140110056891818486

، (اخبار رسمی): آموزش جی کد نویسی در زبان برنامه نویسی سی ان سی

آموزش برنامه نویسی cnc
آموزش برنامه نویسی cnc

آموزش ساده برنامه نویسی cnc

G-Code چیست?

به زبان ساده، G-code یک زبان برنامه نویسی نرم افزاری است که برای کنترل یک ماشین CNC استفاده می شود. و حتی با ماشینکاری پیچیده CNC، G-code به روشی ساده و منطقی نوشته می شود.

یک "G" با یک عدد دنبال می شود که دستوری برای تغییر هندسه است. به عنوان مثال، "G00" یک فرمان برای حرکت سریع است. این ابزار را با حداکثر سرعت به قسمت هندسه منتقل می کند و عموماً برای حرکت ابزار و قسمت از نزدیک به دور یا برعکس استفاده می شود.

در اینجا چند نمونه از G-code آورده شده است:

  • G00: حرکت سریع به موقعیت مختصات خاص
  • G01: حرکت تغذیه خطی
  • G02/G03: حرکت تغذیه در جهت عقربه‌های ساعت/خارج عقربه‌های ساعت

این کدها مانند G00 با یک مکان هندسی دنبال می شوند. هندسه با مختصات روی محورها منتقل می شود، بنابراین مختصات "X" و مختصات "Y" در یک صفحه.

G-code می تواند یک عمل را به طور نامحدود تکرار کند تا زمانی که متوقف شود. به عنوان مثال، G01 به دنبال دنباله ای از موقعیت های X، Y یا Z، به این معنی است که تمام حرکت های تغذیه خطی در G01 رخ می دهد. یک نمونه ماشینکاری معمولی آسیاب صورت است که در آن از ترتیب موقعیت ها برای ماشینکاری کانتور صورت قطعه استفاده می شود.

همه این مختصات در G-code به دستگاه CNC اجازه می دهد تا به طور مداوم کار کند و همچنین برای تولید قطعات مختلف به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد.

M-Code چیست - سازمان دهنده توابع

M-code توابع متفرقه را کنترل می کند و معمولاً می توان آنها را به عنوان توابع ماشین غیر هندسی در نظر گرفت. به عنوان مثال می توان به شروع و توقف چرخش اسپیندل، روشن و خاموش شدن مایع خنک کننده، تعویض پالت و غیره اشاره کرد. برخی از این عملکردها ممکن است در دستگاه خاص متفاوت باشد.

در اینجا چند نمونه از M-code آورده شده است:

  • M00: هر عملکردی را که برنامه در حال حاضر انجام می دهد متوقف کنید
  • M03: دوک را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید
  • M08/M09: روشن/خاموش خنک کننده سیل

مشابه G-code، M-code از یک "M" و یک عدد تشکیل شده است. با این حال، برخلاف G-code، M-code می تواند برای ماشین های مختلف خاص تر باشد و بیشتر قابل تنظیم است. هر دو نوع مورد نیاز است تا دستگاه CNC عملکرد خود را انجام دهد.

مانند هر زبان دیگری، CNC جنبه های دیگری نیز دارد. این نمودار فقط نمونه ای از تمام خطوط برنامه است که می تواند در کد گنجانده شود.

قدرت نرم افزار

در حالی که ماشین‌ها اغلب مستقیماً با G-code برنامه‌ریزی می‌شوند، یک برنامه‌نویس CNC اغلب از یک ابزار برنامه‌نویسی سطح بالا تولید با کمک کامپیوتر (CAM) استفاده می‌کند.

Mastercam یک نرم افزار تولید کد است که به برنامه نویسان کمک می کند تا کد مناسب برای پروژه ایجاد کنند. استاندارد در صنعت CNC، Mastercam ورودی را از برنامه نویس می گیرد (هر کاری که باید انجام دهد)، و برنامه نویسی G-code و M-code مناسب را تولید می کند.

در اینجا یک مثال ساده از نحوه کار Mastercam آورده شده است. برنامه نویس یک مدل ماشین و دستگاه ماشینکاری وارد می کند. سپس، برنامه نویس ابزارها و مسیرهای ابزارسازی که اسپیندل به کجا خواهد رفت را انتخاب می کند و کد توسط نرم افزار تولید می شود. برنامه نویس با مدل های CAD کار می کند، اما برای مشخصات دقیق و تلرانس ها به چاپ اشاره می کند.

همانطور که Mastercam قدرتمند است، اگر قطعه پیچیده باشد (اندازه بزرگ و ابزارهای زیادی مورد نیاز است) ممکن است به دو هفته برنامه نویسی نیاز داشته باشد، اما برای یک قطعه ساده فقط دو ساعت طول می کشد. بدیهی است که یک کار 3 ابزار در مقایسه با یک کار 100 ابزار ساده است.

چه کسی باید G-Code و M-Code را بداند؟

بسته به مسئولیت های شغلی شما، شاید خواندن این مقاله تنها چیزی است که باید در مورد برنامه نویسی CNC با استفاده از G-code و M-code بدانید. یا ممکن است برای انجام صحیح وظایف روزانه خود نیاز به حفاری عمیق تر داشته باشید.

اگر تولید کننده دستگاه های سی ان سی مانند دستگاه برش پلاسما، دستگاه برش لیزر فلز و سی ان سی سنگ هستید، دانستن چیزی در مورد کد برای بسیاری از موقعیت ها مفید است. فروشگاه هایی که دارای یک برنامه آموزشی داخلی خوب هستند، اصول اولیه کدنویسی را برای کارمندان جدید در طی فرآیند جهت یابی توضیح می دهند. برخی دیگر ممکن است آن را به عنوان بخشی از آموزش در زمین برای اپراتورها قرار دهند.

بسته به قطعه و فرآیند، مرکز و برنامه دستگاه CNC به طور مکرر با تعامل محدود اجرا می شود. اپراتور قطعات را بارگیری، تخلیه، بازرسی، جداسازی و بسته بندی قطعه می کند.

منبع مطلب:https://pouyaboresh.com/plasma-cutting/

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 031456*****
[نمایش اطلاعات]