اطلاعات تماس
  • ۰۹۹۰۹۵*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140202047249121932
در دسترس نیست

معرفی انواع سرنگ و تفاوت هر کدام

معرفی انواع سرنگ و تفاوت هر کدام

کد: 140202047249121932

، (اخبار رسمی): سرنگ نوعی ابزار ویکی از تجهیزات پزشکی است که دائماً توسط پزشکان، پرستاران و سایر افراد مربوطه مورد استفاده قرار می گیرد. سرنگ ها انواع و اندازه های مختلفی دارند. در ادامه به معرفی انواع سرنگ و تفاوت هر کدام و اشنایی بیشتر با سرنگ اوا میپردازیم.

معرفی انواع سرنگ و تفاوت هر کدام
خرید سرنگ

آشنایی اولیه با سرنگ 

در واقع در مورد استفاده از سرنگ باید به این نکته اشاره کنیم که امروزه هر فردی که قصد دارد عملی را برای درمان خود انجام دهد یا در راستای درمان بیماری خود ساده ترین فعالیت را انجام دهد نیاز به سرنگ دارد. این ابزار پزشکی بر خلاف ظاهر ساده خود، امروزه تقاضای زیادی دارند. و دلیل آن کاربردهای فراوان آنهاست.

 با توجه به موارد مصرف و نیاز پزشکی، سرنگ ها در حجم ها و اندازه های  مختلف ساخته می شوند که در هنگام خرید سرنگ حتما باید اگاهی از کاربرد هرکدام داشته باشیم.

کاربرد سرنگ

امروزه از سرنگ در انواع فعالیت های پزشکی و غیر پزشکی استفاده می شود. جالب است بدانید که بدون وجود سرنگ به سختی میتوانستند فعالیت های پزشکی انجام دهند و یا حتی افراد زیادی جان خود را از دست می دادند. این ابزارهای پزشکی در طول زمان دستخوش تغییرات و پیشرفت های زیادی شد‌ه اند و در نهایت امروزه یکی از ساده ترین اما کاربردی ترین ابزارهای دنیا به حساب می آیند. 

سرنگ های 2-3 میلی لیتری برای تزریق عضلانی و زیر پوستی مورد نیاز است. سرنگ های بزرگتر باعث ناراحتی و درد بیمار می شود.
میکرودریپ معمولاً برای تزریق پنی سیلین استفاده می شود و در عوض در سرنگ های 20 تا 50 سی سی استفاده می شود.
2.5 تا 3 میلی لیتری معمولاً در بسته بندی با سوزن وصل شد‌ه است، گاهی اوقات پرستار ممکن است در صورت نیاز شماره سوزن را تغییر دهد.

معرفی انواع سرنگ و تفاوت هر کدام

سرنگ های ساده

سرنگ ساده  یا پیکسل پیستونی نیز نامیده می شود و دارای دو نوع 2 تکه یا 3 تکه می باشد. نوع 3 تکه آن به سرنگ آزمایشگاهی نیز معروف است. اتصال سر سرنگ به بدنه به صورت لغزنده لوئر یکی از ویژگی های اصلی این نوع سرنگ می باشد.

به دلیل داشتن واشر همانطور که گفتیم مایع در هنگام تزریق و اعمال فشار نشتی ندارد. از لاتکس برای ساخت واشر استفاده نمی شود تا احتمال واکنش آلرژیک را کاهش دهد. بسته بندی آنها نیز باید به گونه ای باشد که استریل باقی بماند و از ورود میکروب ها جلوگیری شود که در سرنگ اوا تمامی این مراحل رعایت شده است. راه تشخیص سرنگ 3 تکه از نوع 2 تکه رنگ واشر آن است. اگر مشکی باشد یعنی 3 تکه و در غیر این صورت 2 تکه است.

سرنگ Luer

نوع دیگر سرنگ، سرنگ قفل یا Luer  است. تفاوت این نوع سرنگ با سایر انواع سرنگ

در نوع اتصال سر سوزن است. همانطور که از نامش پیداست با پیچ بسته و قفل می شود تا در حین استفاده جدا نشود.

خرید سرنگ فشاری

همانطور که در توضیح سرنگ های ساده و فشاری دیدید، ملاک اصلی تفاوت سرنگ ها در نوع اتصالات سر سرنگ و سر سوزن است. نوع دیگری از اتصال سر سوزن که از طریق فشار به هاب ثابت می شود نیز تفاوت سرنگ نوع فشاری یا لغزش Luer با سایر انواع سرنگ است. با این حال، سر سوزن از طریق نیروی فشار و اصطکاک ایجاد شد‌ه ثابت می شود.

اما مانند سرنگ قفل نمی شود و ممکن است سوزن در حین استفاده کنده شود. سرنگ در سایزهای مختلف که دارای ظرفیت 1 سی سی تا 5 سی سی می باشد. استفاده از سرنگ های بزرگتر از 5 سی سی کمتر رایج است.

سرنگ های انسولین

سرنگ های انسولین یک میلی لیتر گنجایش دارند و به واحد درجه بندی می شوند. اکثر سرنگ ها  100 واحدی یا  “U-100” هستند که برای استفاده از 100 واحد انسولین هستند. هر میلی لیتر محلول حاوی 100 واحد انسولین است. به همین ترتیب، 40 واحد سرنگ “40-U” و “80-U” برای انسولین با این غلظت ها وجود دارد.

قسمت های مختلف سرنگ و سوزن ان

سرنگ های توبرکولین دارای یک سری باریک هست که یک سوزن کوچک به آن وصل شد‌ه است. این سرنگ ها برحسب میلی لیتر است و ظرفیت آن ها یک سی سی می باشد. پرستاران از این سرنگ ها برای استفاده از مقادیر کمی از داروهای غلیظ استفاده می کنند. به عنوان مثال، از آنها برای انجام آزمایش های داخل پوستی استفاده می شود.
همچنین از سرنگ توبرکولین برای تهیه مقادیر کمی از محلول مورد نظر برای کودکان و نوجوانان استفاده می شود. از سرنگ های بزرگ برای تزریق داروهای داخل وریدی یا افزودن دارو به محلول های تزریقی و همچنین برای شستن زخم ها استفاده می شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • ۰۹۹۰۹۵*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان