اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140203097311822862
در دسترس نیست

صندوق اهرمی شتاب، سرمایه‌گذاری پرسود

کد: 140203097311822862

، (اخبار رسمی): : صندوق‌های اهرمی با به‌کارگیری اهرم مالی، بستری برای کسب سود مضاعف از بازار بورس را برای سرمایه‌گذاران خود فراهم کرده‌اند. با توجه به گستردگی واحدهای این صندوق، علاوه بر سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر فرصتی برای کسب بازدهی سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز هم ایجاد کرده است.

صندوق اهرمی شتاب، سرمایه‌گذاری پرسود
صندوق اهرمی شتاب، سرمایه‌گذاری پرسود

استفاده از راهکارهای مختلف برای کسب سود، به خصوص در اقتصاد تورمی ایران تبدیل به تنها راهکار نجات ارزش دارایی‌های افراد شده است. در میان روش‌های موجود، سرمایه‌گذاری در بورس کوتاه‌ترین مسیر برای کسب سود را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند. در این مطلب به یکی از پربازده‌ترین صندوق‌های سهامی، یعنی صندوق اهرمی، می‌پردازیم. با این توضیح که پذیره‌نویسی جدیدترین صندوق اهرمی بازار بورس ایران به تازگی انجام شده است. صندوق اهرمی «شتاب» را شرکت سبدگردان آگاه تاسیس کرده است و با توجه به روند صعودی بازار، سرمایه‌گذاران بسیاری منتظر بازگشایی نماد آن هستند. 

چرا در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؟

در میان روش‌های متعددی که برای کسب سود در بازار سرمایه وجود دارد، صندوق‌ها طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. احتمالا دلیل این مساله را می‌توان در مزایای این روش سرمایه‌گذاری جستجو کرد. راهکارهای غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بورس، پس از مواجهه با چالش‌های سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس ارائه شدند. 
با امکان‌پذیری کسب سود غیرمستقیم از بورس، سرمایه‌گذاران دیگر نیازی به کسب دانش مالی و به‌روزرسانی آن نداشتند، از یادگیری ابزارهای تحلیلی موجود بی‌نیاز شدند و در زمان صرف شده آن‌ها برای مدیریت دارایی‌شان صرفه‌جویی شد. به علاوه با تکیه بر ویژگی‌های موجود، فرایند سرمایه‌گذاری برای همه متقاضیان کسب سود از بازار بورس به وسیله صندوق‌ها، ساده‌تر شد. در یک دسته‌بندی کلان، صندوق‌ها را با توجه به سبد دارایی آن‌ها، به گروه‌های زیر تقسیم می کنند:

  • صندوق درآمد ثابت
  • صندوق سهامی
  •  صندوق مختلط
  • صندوق کالایی (طلا و ...)
  • صندوق بخشی
  • علاوه بر مواردی که اشاره کردیم، تنوع بالای صندوق‌های سرمایه‌گذاری طیف زیادی از سرمایه‌گذاران را پوشش می‌دهند و هر یک با توجه به میزان بازدهی مدنظر و ریسک‌پذیری خود می‌توانند گزینه‌ای مناسب از گروه‌های بالا را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

    صندوق اهرمی چگونه کار می‌کند؟

    صندوق‌های اهرمی، سبد سرمایه‌ای شامل دارایی‌هایی چون سهام شرکت‌های بزرگ و کوچک بورسی و حق تقدم سهام دارند و به همین دلیل در دسته صندوق‌های سهامی قرار می‌گیرند. این صندوق، بازدهی مضاعفی برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد می‌کند و از این رو، ریسک بالایی هم دارد. با این وجود صندوق اهرمی، یک صندوق سهامی ساده نیست و تفاوت‌هایی با آن‌ها دارد.
    واحدهای یک صندوق اهرمی به هیچ یک از صندوق های دیگر بازار سرمایه شباهت ندارد. معمولا هر صندوق در بازار بورس، یک نوع واحد با یک روش معامله به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند اما صندوق‌های سهامی رویکرد متفاوتی دارند. در این صندوق دو نوع واحد مجزا با دو روش معاملاتی مختلف به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود. 
    اولین دسته از این واحدها، با نام واحدهای عادی شناخته می‌شوند. واحدهای عادی صندوق اهرمی به روش صدور و ابطالی معامله می‌شوند و ریسک بالایی ندارند. سوددهی این واحدها مانند یک صندوق درآمد ثابت بین ۲۰ تا ۲۷ درصد است. دسته دیگر واحدهای موجود در این صندوق با نام واحدهای ممتاز شناخته می‌شوند. واحدهای ممتاز به روش قابل معامله در بورس (ETF) معامله می‌شوند و ریسک بالاتری دارند. در این واحدها اهرم مالی برای افزایش بازدهی به کار گرفته می‌شود و همین ابزار ریسک خرید واحد ممتاز را افزایش می‌دهد.
    همان طور که گفتیم، بازدهی بیشتر صندوق اهرمی در واحدهای ممتاز آن، نسبت به سایر صندوق‌های سهامی به دلیل استفاده از ابزار اهرم مالی ایجاد می‌شود. ساز و کار اهرم‌های مالی در بازار بورس این گونه است که با ایجاد بدهی بیشتر برای سرمایه‌گذار، فرصتی برای کسب سود مضاعف برای او ایجاد می‌کنند. با این وجود، زیان سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده با اهرم مالی در شرایط نوسانی بازار هم مضاعف خواهد بود. 
    صندوق‌ها معمولا به عنوان یک روش سرمایه‌گذاری با نقدشوندگی بالا شناخته می‌شوند. صندوق‌های اهرمی از این قاعده هم مستثنا هستند و به دلیل عدم حضور بازارگردان، تضمینی برای نقدشوندگی واحدهای آن وجود ندارد. تنها عامل اثرگذار بر نقدشوندگی واحدهای این صندوق، عرضه و تقاضای سرمایه‌گذاران است. این وابستگی به این معنا است که در روزهای نوسانی بازار یا شرایط بحرانی، خرید و فروش واحدهای صندوق اهرمی با مشکلاتی مواجه خواهد بود.

    مزایای سرمایه‌گذاری در یک صندوق اهرمی

    سرمایه‌گذاری در صندوق‌های اهرمی مزایای متعددی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند. در ادامه این مزایا را بررسی می کنیم.

  • کسب بازدهی مضاعف به دلیل استفاده از ابزار اهرم مالی
  • بزرگترین مزیت سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، پتانسیل کسب بازدهی بالا است. اهرم مالی شتاب‌دهنده سرمایه افراد در مسیر کسب سود است.

  • پوشش گسترده ریسک‌پذیری مشتریان
  • با توجه به دو نوع واحدی که این صندوق‌ها ارائه می‌کند، طیف گسترده‌ای از افراد با ویژگی‌های مختلف امکان  سرمایه‌گذاری و کسب سود از صندوق اهرمی خواهند داشت. افراد ریسک‌پذیر با خرید انواع واحدهای ممتاز و افراد ریسک‌گریز با خرید واحدهای عادی صندوق می‌توانند مسیر کسب سود را به وسیله این صندوق طی کنند.

  •  استفاده از مزایای سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری
  • در کنار مزایای یادشده، افراد با سرمایه‌گذاری در یک صندوق اهرمی از مدیریت یک تیم مجرب و حرفه‌ای بهره‌مند می‌شوند. به علاوه، آن‌ها از نظارت دائمی بر دارایی و وضعیت بازار و کسب دانش برای مدیریت دارایی خود هم بی‌نیاز خواهند شد.

    کلام آخر

    صندوق‌های اهرمی با به‌کارگیری اهرم مالی، بستری برای کسب سود مضاعف از بازار بورس را برای سرمایه‌گذاران خود فراهم کرده‌اند. با توجه به گستردگی واحدهای این صندوق، علاوه بر سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر فرصتی برای کسب بازدهی سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز هم ایجاد کرده است. 

    ### پایان خبر رسمی

    اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

    پروفایل ناشر گزارش تخلف
    اطلاعات تماس
    [نمایش اطلاعات]