اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140203177319722851
در دسترس نیست

کارت بازرگانی چیست؟ شرایط ، مدارک و هزینه اخذ کارت بازرگانی ۱۴۰۲

کد: 140203177319722851

، (اخبار رسمی): اگر بخواهیم تعریفی کلی از کارت بازرگانی داشته باشیم، می توانیم آن را به گواهینامه رانندگی تشبیه کنیم. بله درست است؛ کارت بازرگانی از جهات زیادی می تواند همانند کارت گواهینامه رانندگی تلقی شود چرا که گواهینامه رانندگی دقیقاً بر اساس دسته ای از قوانین و مقررات صادر می شود.

کارت بازرگانی چیست؟ شرایط ، مدارک و هزینه اخذ کارت بازرگانی ۱۴۰۲
کارت بازرگانی چیست؟ شرایط ، مدارک و هزینه اخذ کارت بازرگانی ۱۴۰۲

کارت بازرگانی چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی کلی از کارت بازرگانی داشته باشیم، می توانیم آن را به گواهینامه رانندگی تشبیه کنیم. بله درست است؛ کارت بازرگانی از جهات زیادی می تواند همانند کارت گواهینامه رانندگی تلقی شود چرا که گواهینامه رانندگی دقیقاً بر اساس دسته ای از قوانین و مقررات صادر می شود دارای آیین نامه مخصوص به خود است و دریافت آن نیازمند اخذ مجوزازاولیاء امور و مناصب مؤسسات است و راننده برای رانندگی حتماً باید آن را همراه داشته باشد، تجار نیز برای انجام هرگونه فعالیت تجاری خود باید کارت بازرگانی خود را به همراه داشته باشند؛ بنابراین بنابراین اخذ کارت تجاری برای بازرگانان امری بسیار مهم و یکی از اصل های تجارت است که دارای الویت بالایی است.

همچنین در تعریفی دقیق تر می توان گفت که کارت بازرگانی برابر با مجوزی است که تجار با دارا بودن آن و با رعایت حد و حدود تعیین شده توسط قانون پا به عرصه انجام فعالیت در دنیای اقتصاد می گذارند. به عبارتی دیگر، با اخذ کارت بازرگانی، اجازه فعالیت های اقتصادی در داخل و خارج از کشور داده می شود.

هر کسی حق انجام امور صادرات و واردات کالا از مرز های خارج از کشور را ندارد و این امر تنها با وجود کارت بازرگانی است که قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد. بهتر است بدانیم تاجران و صادر کننده های خصوصی و همچنین مؤسسات تولیدی و دیگر مؤسسات همه حق دریافت کارت را دارند. جهت اقدام بازرگان به فعالیت های اقتصادی در خارج از کشور صدور و ارسال کارت توسط اداره صنعت و معدن و قبول کارت نیز با همان اداره انجام می شود.

انواع کارت های بازرگانی

کار ت های بازرگانی بر اساس زمینه امور تجاری (موضوع فعالیت تجاری) دسته بندی می شود که در ادامه به صورت مختصر به معرفی آن ها می پردازیم.

انواع کارت های بازرگانی
کارت بازرگانی تجاری✔️ کلیه اشخاص (اعم از حقیقی و حقوقی) برای تمامی امور صادراتی و وارداتی (از جمله واردات و صادرات محصول و کالا ی خود به خارج کشور و یا ترخیص کالاها و ...) خود می توانند از این نوع کارت استفاده نمایند. کارت تجاری از پر استفاده ترین نوع کارتهای بازرگانی است.
کارت بازرگانی خدماتی✔️ اشخاص حقیقی برای واردات کالا ( تنها در حوزه فعالیت تخصصی خود) می توانند از کارت بازرگانی خدماتی استفاده نمایند. این کارت تنها برای اشخاص حقوقی صادر می شود که اجازه سرمایه گذاری و واردات کالا در حوزه خدماتی خود را داشته باشند.
کارت بازرگانی تولیدی، صنعتی✔️ باز هم در اینجا اشخاص حقوقی نقش دارند تنها تفاوت اینجاست که علاوه بر ورود اقلام مورد نیاز خود در کنار آن می توانند به صدور کالا و محصولاتی که اقدام به تولید آن می کنند هم بپردازند که این امر تنها با وجود این کارت میسر می شود. اعتبار هر یک از این کارت ها، یک سال است.
کارت بازرگانی موردی✔️ این کارت برای افرادی صادر می شود که خواستار ترخیص کالای خود برای یک بار هستند.

اخذ کارت بازرگانی چه کاربرد هایی دارد ؟

به صورت کلی برای هرگونه فعالیت بازرگانی از جمله ثبت سفارش، ترخیص کالا از گمرک و.. کارت بازرگانی نیاز میباشد. افراد برای انجام امور واردات از بنادر و مناطق آزاد فقط در صورت دارا بودن کارت بازرگانی توانایی انجام فعالیت در این حوزه را دارند. کارت بازرگانی یک مجوز بین المللی برای افراد میباشد که به آن ها مجوز واجازه فعالیت در زمینه صادرات را هم میدهد؛ البته فارغ از بحث کارت بازرگانی افراد باید طبق قوانین اساسی هر شرکت فعالیت کنند.

میزان اعتبار کارت بازرگانی

میزان اعتبار کارت بر اساس تقاضای متقاضیان از یک تا پنج سال است که تنها با تأیید وزارت بازرگانی قابلیت اعتبار دارد.

جالب است بدانید در دوره های اول و دوم اعتبار و انقضای کارت در هر دوره یک ساله است بعد از طی 3 دوره که کارت بازرگانی تمدید شد در صورت نبود نقص و مشکل در این مدت، اعتبار کارت از یک سال به دو تا سه سال افزایش می یابد و اگر هم که تا 9 سال دارای کارت باشند در این حال تا نه سال هم می توانند اعتبار کارت بازرگانی را تمدید نموده و از مزایای کارت استفاده نمایند. کارت بازرگانی اعتباری کوتاه مدت دارد.

منبع: دریافت کارت بازرگانی

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | حقوقی و قانون