اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140203237333217076
در دسترس نیست

سیستم و دستگاه رسوب و سختی گیر کولینگ تاور

ضد رسوب برج خنک کننده

کد: 140203237333217076

، تهران , (اخبار رسمی): تشکیل و رشد لایه های رسوب تاثیر مستقیمی بر کاهش راندمان سرمایشی برج خنک کننده دارد. بدلیل وضعیت بحرانی آب در بیشتر شهرکهای صنعتی و کارخانجات مشکلی بنام سختی آب وجود دارد. در این مقاله می خواهیم توضیح دهیم سیستم ضد رسوب کولینگ تاور چگونه میتواند زمانی که سختی آب بالا است، مشکل رسوب را حل کند.

ضد رسوب برج خنک کننده
ضد رسوب برج خنک کننده

دستگاه ضد رسوب RM مخصوص برج خنک کن، جایگزین روش هایی مانند اسید شویی، سختی گیر رزینی و دستگاه RO است. سیستم ضد گرفتگی کولینگ تاور باعث از بین رفتن رسوب می شود بدون اینکه به پایپینگ و مسیر آسیب برساند.

سختی گیر و رسوب زدای کولینگ تاور و چیلر

رسوب و گرفتگی در Cooling tower بدلیل وجود برخی املاح در آب(بویژه کربنات کلسیم) ایجاد می شود. تشکیل رسوب معمولا تجمع بلورهای کوچکی است که در بخش هایی از سیستم رشد می کنند. از آنجا که شرایط سفره های آب زیر زمینی در کشور بحرانی بوده و معمولا آب شهرکهای صنعتی سختی قابل توجهی دارند، بسیاری از شرکتها و کارخانجات با مشکل رسوب در مدار سرمایش و گرمایش خود مواجه هستند. به همین دلیل پرسنل واحد تعمیرات و نگهداری مجبورند زمان زیادی را صرف از بین بردن رسوب در کولینگ تاور، مبدل حرارتی، بویلر و سایر تاسیسات و تجهیزات کنند. در این مقاله می خواهیم به شما عزیزان دستگاه فدرتمندی را معرفی کنیم تا مشکل رسوب در خطوط خنک کاری و گرمایش شما را یکبار برای همیشه از بین ببرد.

مشخصات سیستم ضد رسوب برج خنک کننده ریموج

دستگاه رسوب گیر و سختی گیر آب برج خنک کن

علاوه بر توضیحات فوق، ظرفیت برج خنک کننده و راندمان عملکرد آن به مرور زمان کم می شود. یکی از مسائلی که باعث کاهش توان سرمایش کولینگ تاور می شود، رسوب گرفتن پکینگ مدیا، نازل و لوور های ورودی هوا است. برای اینکه برج خنک کننده بتواند مانند قبل کار کند و افت توان نداشته باشد، علاوه بر تعمیرات و سرویس های دوره ای، باید از ایجاد سختی و رسوب جلوگیری کنیم.

آشنایی با معضلات رسوب در سیستم 

سختی بالای آب که در بسیاری از موارد بر اثر کلسیم است، موجب تشکیل رسوب در پکینگ و بدنه برج خنک کننده می شود. ایجاد رسوب در کولینگ تاور مشکلات مختلفی را برای سیستم به وجود می آورد که عمده آنها عبارتند از :

1- کاهش راندمان انتقال حرارت در برج بخاطر رسوب

2- گرفتگی، کاهش دبی پاشش آب و عملکرد نامناسب پکینگ و نازل بر اثر رسوب

3- ورود تکه های رسوب به داخل حوضچه و لوله ها و گرفتگی سیکل کولینگ واتر

رسوب برج خنک کن

تصویر رسوب ایجاد شده بر روی قطره گیر برج خنک کن

با توجه به این موارد و تاثیرات مخرب رسوب در برج خنک کن، در اکثر کارخانجات و نیز هنگام استفاده از کولینگ تاور برای خنک کاری چیلر، باید تلاش کنیم تا تجهیزاتی بکار ببریم که از ایجاد رسوب جلوگیری کند. بدلیل عدم کارآیی بسیاری از این دستگاه ها (مثل سختیگیر مغناطیسی) براب جلوگیری از تشکیل رسوب و بالا بودن سختی آب در اکثر مناطق ایران، شرکت آراکو با همکاری شرکت ری موج اقدام به ارائه دستگاه ویژه ضد رسوب و سختی گیر برج خنک کننده نموده است.

دستگاه ضد رسوب RM مخصوص برج خنک کن، جایگزین مناسب روش هایی مانند اسید شویی، استفاده از سختی گیر رزینی و دستگاه RO، با هزینه ای به مراتب کمتر و بدون نیاز به تعمیرات و نگهداری است. سیستم ضد گرفتگی کولینگ تاور باعث از بین رفتن رسوب داخل کولینگ تاور می شود بدون اینکه به پایپینگ و مسیر آسیب برساند.

برای اینکه روش عملکرد کیت رفع رسوب کولبنگ تاور RM را بهتر بشناسیم، بهتر است درباره عامل اصلی رسوب یعنی کربنات کلسیم بیشتر توضیح دهیم.

رسوب کربنات کلسیم چیست؟(سختی آب کولینگ تاور)

آب مایعی است که می تواند انواع مواد معدنی را در خود حل نماید. با توجه به جنس خاک و بستر زمین، نمک های کلسیم(سختی آب) از مهمترین املاح آب محلول در آب هستند. در حالت کلی کلسیم محلول در آب با فرم بی کربنات کلسیم وجود دارد. 

رسوب و گرفتگی نازل کولینگ تاور

تصویر رسوب کلسیمی بر روی نازل برج خنک کن

بی کربنات کلسیم انحلال پذیری بالایی در آب دارد. محلول آن شفاف بوده و کلسیم آن ته نشین نمی شود. اما بی کربنات کلسیم محلول در آب به حرارت شدیدا حساس است و با افزایش دما به کربنات کلسیم تبدیل می شود. کربنات کلسیم در آب به میزان کم محلول بوده و به صورت لایه های رسوبی Scale بر روی سطوح لوله و مخزن می نشیند. واکنش شیمیایی که بی کربنات کلسیم را تحت تاثیر حرارت به کربنات کلسیم تبدیل می کند عبارت است از :

 فرمول تشکیل رسوب کربنات کلسیم در آب

فرمول واکنش تبدیل بی کربنات کلسیم به رسوب کربنات کلسیم بر اثر حرارت

بدلیل یک طرفه بودن این واکنش، پس از تشکیل رسوب و در صورت سرد شدن آب، رسوب های تشکیل شده مجددا به بی کربنات کلسیم تبدیل نمی شود. در نتیجه بصورت لایه هایی سخت به دیواره لوله ها، بدنه پکینگ و نازل می چسبند.

انواع تجهیزات سختی گیر و رسوب زدا در برج خنک کننده، به این شرح است :

1- سختی گیر رزینی برج خنک کن  

2- دستگاه RO یا اسمز معکوس

3- سختی گیر الکترومغناطیس نسل قدیمی   برج خنک کننده

4- دستگاه ضد رسوب و سختیگیر تخصصی کولینگ تاور، نسل جدید(بر پایه تغییر ساختار کریستالی) ری موج

عملکرد نسل جدید رسوب زدا کولینگ تاور بر مبنای تغییر در ساختار بلوری رایج کربنات کلسیم، یا کلسیت است.  سیستمضد رسوب مدرن برج خنک کننده ری موج، کربنات کلسیم را به فرم دیگری به نام آراگونیت تبدیل می کند که ساختاری شاخه شاخه داشته و امکان چسبندگی روی سطوح را نخواهد داشت. در نتیجه رسوب ایجاد نمی شود و توان کولینگ تاور افت نمی کند.

علاوه بر پیشگیری از تشکیل رسوب جدید، ضد رسوب RM می تواند رسوبهای فعلی پکینگ و نازل کولینگ تاور را نیز به مرور زمان از بین ببرد. این فرآیند بوسیله تضعیف پیوندهای بین مولکول ها انجام می شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و برآورد هزینه و قیمت سختی گیر ویژه برج خنک کننده (با توجه به مشخصات کولینگ تاور و شرایط آب)، با شماره مستقیم 09124780268 (محمد قربانعلی بیک) تماس بگیرید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت آراکو

تمرکز ما در شرکت آراکو بر روی خدمات مهندسی معکوس، بومی سازی، طراحی صنعتی و بهینه کردن ماشین آلات و خط تولید است. علاوه بر این موارد به صورت تخصصی هموژنایزر روتور استاتور برای صنعت رنگ، مواد غذایی، سم و کود، مواد دارویی و محصولات آریشی بهداشتی تولید می کنیم. ما در زمینه نرم افزار سالید ورک با سابقه ای بیش از 10 سال پروژه های مختلفی را انجام دادهایم که نمونه بعضی از این پروژه ها در وبسایت شرکت آراکو قابل مشاهده است. در زمینه طراحی و ساخت قالب های فایبرگلاس و کامپوزیت بخصوص فن نیز سوابق خوب و درخشانی داریم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | تجارت و بازار