اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140208017646123752
در دسترس نیست

اکسس کنترل در سازمان‌ها | اهمیت راه اندازی

کد: 140208017646123752

، (اخبار رسمی): یکی از موارد بسیار مهمی که در هر سازمانی باید به اهمیت راه اندازی آن توجه شود، اکسس کنترل در سازمان است که در صورت عدم وجود، می¬تواند خسارت¬ها و آثار جبران¬ناپذیر زیادی را به بار آورد.

اکسس کنترل در سازمان‌ها | اهمیت راه اندازی
اکسس کنترل در سازمان‌ها | اهمیت راه اندازی
اکسس کنترل در سازمان‌ها | اهمیت راه اندازی
اکسس کنترل در سازمان‌ها | اهمیت راه اندازی
اکسس کنترل در سازمان‌ها | اهمیت راه اندازی
اکسس کنترل در سازمان‌ها | اهمیت راه اندازی
اکسس کنترل در سازمان‌ها | اهمیت راه اندازی
اکسس کنترل در سازمان‌ها | اهمیت راه اندازی

کنترل تردد سازمانی، به معنای نظارت بر رفت­و­آمد و تردد افراد به ساختمان­ها یا هر نوع دارایی سازمانی است؛ بنابراین سوالی که ایجاد می­شود، این است که چرا اکسس کنترل سازمانی اهمیت دارد؟ یا چالش­های اکسس کنترل سازمانی چیست و در صورت عدم وجود این سیستم، چه مشکلاتی ایجاد خواهند شد؟.. در حالت کلی می­خواهیم به علت اهمیت این سیستم در سازمان­ها پی ببرید تا با آگاهی از میزان اهمیت این سیستم، نسبت به تهیه و نصب انواع دستگاه اکسس کنترل اقدام کنید. در واقع زمانی که شما در مورد اهمیت راه اندازی سیستم اکسس کنترل در سازمان پی ببرید، متوجه خواهید شد که هزینه این سیستم، بسیار مقرون­به­صرفه­تر از هزینه ناشی از عدم وجود آن خواهد بود!

چرا یک سازمان به سیستم اکسس کنترل نیاز دارد؟

همان­طور که گفتیم راه اندازی و استفاده از سیستم های اکسس کنترل می­تواند به عنوان یک الزام برای سازمان­ها به شمار آید. در واقع سه مولفه کلی و مهم در قالب اهمیت کنترل تردد سازمانی تعریف می­شود که شامل موارد زیر می­شوند:

برقراری امنیت

اینکه بگوییم هر سازمانی، با هر نوع فعالیتی و هر میزان دارایی، نیازمند امنیت است، یک جمله کاملا بدیهی و منطقی به شمار می­آید که نشان می­دهد، یک سازمان بدون امنیت، فاقد ماهیت وجودی است. با این حساب، اگر تردد افراد در سازمان­ها کنترل نشود، آن سازمان هیچ امنیتی نخواهد داشت. تصور کنید هر شخصی با هر عنوانی که دارد و در هر زمانی که می­خواهد وارد سازمان شده و از آن خارج می­شود! در این صورت امنیتی وجود دارد؟ مسلما خیر. لذا پررنگ­ترین و اصلی­ترین علت نیاز به سیستم اکسس کنترل در سازمان، برقراری و حفظ امنیت است.

کاهش هزینه

شاید در وهله اول چنین تصور شود که راه اندازی سیستم اکسس کنترل سازمانی، هزینه زیادی را در پی دارد، اما خسارت ناشی از عدم وجود این سیستم، گاها به حدی خواهد بود که حتی غیرقابل پرداخت می­شود! در واقع با استفاده از انواع دستگاه اکسس کنترل، هر نوع فعالیت تجاری، اداری یا مالی در یک سازمان، بیمه می­شود و می­توان از امنیت دارایی­ها و اطلاعات اطمینان حاصل کرد.

اعتبار

اعتبار مولفه­ای است که از بطن امنیت و اعتماد پرورش پیدا می­کند. قطعا سازمانی که امنیت ندارد، اعتباری هم ندارد. لذا هیچ ارباب رجوعی حاضر نمی­شود به سازمانی مراجعه کند که مهم­ترین فاکتور اعتبار، یعنی امنیت را ندارد. همچنین که میزان اعتبار یک سازمان، با مراجعه­کنندگان آن، سنجیده می­شود و سازمانی که مراجعه­کننده نداشته باشد نیز هیچ فعالیت سازنده و موثری نیز نخواهد داشت.

در پی سه مولفه مهمی که به منظور نشان دادن شدت اهمیت سیستم اکسس کنترل در سازمان، مطرح کردیم، حال می­خواهیم علت اهمیت کنترل تردد سازمانی را به صورت جزئی­تر و موردی بررسی کنیم:

·        نیاز به کنترل ورود و خروج افراد (مدیریت ارباب رجوع و پرسنل)

·        نیاز به شناسایی افراد و احراز هویت مراجعین

·        نیاز به برقراری نظم و اجرای قوانین در سازمان

·        نیاز به چک کردن مراجعات قبلی

·        اهمیت جلوگیری از تجمع

·        اهمیت عدم اتلاف وقت

·        نیاز به هماهنگی زمان ملاقات

·        امکان گزارش­گیری از تردد افراد

·        امکان تایید تجهیزات همراه مراجعین

·        نیاز به هشدار و اعلام خطر در ساعات مشخص

·        اهمیت کنترل تردد در مواقع خاص مانند شیوع بیماری

اگر سیستم اکسس کنترل در سازمان وجود نداشته باشد، چه مشکلاتی ایجاد می­شود؟

با توجه به مواردی که تا کنون ذکر کردیم، می­توان دریافت که اگر کنترل تردد سازمانی وجود نداشته باشد، مشکلات بسیاری ایجاد خواهند شد. از جمله این مشکلات، می­توانیم موقعیت­های زیر را مثال بزنیم:

·        عدم کنترل و نظارت بر روی ورود و خروج افراد

·        کاهش شدید سطح امنیت سازمان

·        از بین رفتن اعتبار سازمان به سبب فقدان امنیت

·        کاهش تعداد مراجعین سازمان و از دست دادن ارباب رجوع به علت نداشتن اعتبار کافی

·        امکان رخ دادن حوادثی مانند سرقت اطلاعاتی یا مالی

·        عدم هشدار در زمان خطر و حوادث

·        فعالیت بدون نظم و خالی از چهارچوب زمانی پرسنل

·        عدم امکان گزارش­گیری از تردد­ها به سازمان

·        بی­اطلاعی از انجام صحیح مسئولیت­های واگذار شده به هر شخص

با تمام این تفاسیر، لازم به ذکر است که این موارد، تنها بخش کوچکی از مشکلاتی را پوشش می­دهند که ممکن است در اثر عدم وجود سیستم اکسس کنترل در سازمان رخ دهد. در حالی که این امکان وجود دارد که جان افراد حاضر در سازمان به سبب امنیتی که وجود ندارد، در خطر باشد و عدم کنترل بر روی تردد اشخاص، منجر به ورود و خروج بدون نظارت شخصی باشد که بر روی جان فرد مورد نظر سوء قصد دارد! این مسائل در سازمان­های امنیتی، اداری و مالی، به شدت قابل مشاهده هستند، برای همین هم نظارت بر روی تردد افراد، به عنوان مسئله مهمی خوانده می­شود که گاها جان افراد را تحت شعاع قرار می­دهد.

چالش­های اکسس کنترل سازمانی

مهم­ترین چالش­های اکسس کنترل سازمانی شامل چالش­های مثبت و منفی می­شوند که در واقع می­توان با بررسی آن­ها، به مشکلاتی که در صورت عدم وجود این سیستم ایجاد می­شوند، دست یافت. این مشکلات را پیش از این بررسی کردیم، حال می­خواهیم با توجه به نیازهای امنیتی و حفاظتی سازمان‌ها، چالش­ها و فواید راه اندازی سیستم اکسس کنترل را بررسی کنیم:

مقاومت در برابر حملات و حوادث

همان­طور که توضیح دادیم، یکی از مهم­ترین چالش­های اکسس کنترل سازمانی، دفاع در برابر شرایطی است که در واقع درگیری، بی­نظمی، حمله، سرقت و از این دست حوادث رخ می­دهد.

مدیریت هویت و دسترسی

چالش دیگری که در خصوص سیستم کنترل تردد سازمانی، بررسی می­شود، مدیریت هویت و دسترسی به این هویت­ها است. در واقع ماهیت وجود هر شخص در یک سازمان، مسئله مهمی است که با استفاده از این سیستم می­توان آن را به سادگی حل نمود.

حفاظت از اطلاعات حساس

سیاست­های امنیتی در یک سازمان، بحث قابل تاملی هستند که اعتبار سازمان را محفوظ نگه می­دارند. اطلاعات حساس، منابع مالی و.. از نمونه مهم­ترین چالش­های عملکرد اکسس کنترل سازمانی محسوب می­شوند.

رصد و آگاهی از فعالیت‌ها

سیستم اکسس کنترل باید در زمینه رصد و ثبت فعالیت‌های کاربران در سازمان توانمند باشد. این مورد شامل تشخیص الگوهای غیرعادی، هشداردهی در صورت وقوع حوادث امنیتی و ثبت لاگ‌ها و رویدادها است.

مطابقت با قوانین و مقررات

رعایت حقوق حریم خصوصی، رعایت استانداردهای امنیتی و رعایت مقررات محلی و بین‌المللی، در خصوص کارکرد سیستم اکسس کنترل بسیار قابل توجه است و در واقع به عنوان یک چالش اساسی برای این سیستم شناخته می­شود که در حین دسترسی به اطلاعات، باید حریم شخصی پرسنل و مراجعین را نیز محفوظ نگه دارد و اطلاعات را در اختیار هر شخصی نگذارد.

شرکت ارائه دهنده‌ی سیستم اکسس کنترل سازمانی

در بین شرکت های حوزه کنترل تردد شرکت طرح و پردازش غدیر، به عنوان یک شرکت دانش بنیان، در زمینه راه اندازی و ارائه انواع دستگاه اکسس کنترل سازمان پیشگام است، که با همکاری با برندهای معتبری مانند سوپریما (Suprema) و با داشتن رزومه قوی در این مسیر می­تواند این اطمینان را به شما بدهد که بهترین تجهیزات را با هدف ارتقای سطح امنیت، در اختیار مشتریان خود می­گذارد. این شرکت، با ارائه نمایندگی پس از فروش و خدمات پس از آن، می­تواند راهکارهایی مدرن و مطابق با نیازهای سازمان شما عرضه کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید