اطلاعات تماس
  • 092104*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140208027647923545
در دسترس نیست

بررسی سایزبندی انواع سیم و کابل

کد: 140208027647923545

، (اخبار رسمی): مهم‌ترین واسطه‌ها و ابزارهایی که برای انتقال انرژی الکتریکی از آنها استفاده می‌شود، سیم و کابل هستند. سیم‌ها و کابل‌ها باعث می‌شوند که انتقال جریان برق به صورت ایمن و بهره‌گیری از جریان برق به خوبی انجام شود. کابل و سیم برق از پرکاربردترین ابزارها در صنعت برق و ...

بررسی سایزبندی انواع سیم و کابل
بررسی سایزبندی انواع سیم و کابل

مهم‌ترین واسطه‌ها و ابزارهایی که برای انتقال انرژی الکتریکی از آنها استفاده می‌شود، سیم و کابل هستند. سیم‌ها و کابل‌ها باعث می‌شوند که انتقال جریان برق به صورت ایمن و بهره‌گیری از جریان برق به خوبی انجام شود. کابل و سیم برق از پرکاربردترین ابزارها در صنعت برق و از محصولات پرفروش الکتریکی محسوب می‌شوند. کابل‌ها معمولاً از یک چند رشته سیم برق تشکیل شده که در کنار هم قرار گرفته‌اند. رشته‌های سیم نیز به وسیله یک لایه محافظتی که روکش کابل نام دارد پوشانده می‌شوند.

اندازه کابل برق های مختلف و همچنین سایز انواع سیم برق با یکدیگر تفاوت دارند. هریک از کابل‌ها سطح تحمل مشخصی برای جریان عبور جریان برق دارند. از این رو سایزبندی کابل رابطه مستقیمی با کاربرد آن خواهد داشت و آشنایی با سایز کابل و سیم برق می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و مصرف برق را به حداقل برساند.

اهمیت توجه به سایزبندی سیم و کابل برق

سایزبندی سیم و کابل‌ در برق کشی ساختمان متفاوت است. اندازه کابل برق ‌های مختلف براساس کاربرد آنها معتغیر است. اگر سایز کابل متناسب با مکان قرارگیری آن نباشد، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی چون افت ولتاژ، افت فشار، آتش سوزی و کاهش جریان برق شود. از سوی دیگر این مشکلات به مرور زمان باعث آسیب جدی به وسایل الکترونیکی شده و متحمل پرداخت هزینه برای تعمیر یا تعویض آنها خواهید شد.

اگر سیم و کابل برق هیچ تناسبی با جریانی که در محیط انتقال می‌دهند نداشته باشند، عملکرد مناسبی ارائه نخواهند کرد. در شرایطی که سیم و کابل متناسب با کلید روشنایی انتخاب نشود، نمی‌توان از آن در محل مورد نظر استفاده کرد و خطر جانی بهمراه خواهد داشت.

نحوه تشخیص سایز کابل برق

همانطور که می‌دانید سایز سیم و کابل باید با محیطی که قرار است از آن استفاده شود، تناسب داشته باشد. چنانچه این اصل رعایت نشود، مشکلات زیادی را بوجود خواهد آورد. برای پی بردن به سایز کابل برق متناسب با جریان عبوری، اعدادی بر روی کابل درج شده که از طریق آنها می‌توانید تعداد رشته‌های کابل، سیم‌های نول به کار رفته در کابل و سطح مقطع را شناسایی کنید.

اولین عدد از سمت چپ که روی کابل درج شده، تعداد رشته‌های هادی کابل برق را نشان می‌دهد و عدد بعد سطح مقطع کابل برحسب میلی متر را تعیین می‌کند. مثلاً اگر روی کابل برق عدد ۲۳ نوشته شده، عدد ۲ نشان دهنده آن است که دو رشته سیم هادی در آن به کار رفته و عدد ۳ نشان دهنده سطح مقطع آن ۳ میلی‌متر است.

چنانچه اعداد درج شده بر روی کابل قابل مشاهده نباشند، می‌توانید با برش دادن سیم به شکل عمودی اندازه کابل برق را محاسبه کنید. یکی دیگر از روش‌های تشخیص سایز کابل برق، اندازه‌گیری سطح مقطع آن است. اندازه قطر سطح مقطع به واحد اینچ و بدون در نظر گرفتن عایق صورت می‌گیرد.

سایز کابل برق برحسب آمپر

چنانچه به دنبال افزایش ایمنی کابل‌ها و عمر مفید کابل‌کشی ساختمان هستید، باید سایز کابل را برحسب آمپر تعیین کنید. در ادامه دو جدول سایزبندی کابل برق برای کابل‌های توکار که در دیوار استفاده می‌شوند و کابل‌های روکار که در تاسیسات برقی بیشتر کاربرد دارند را ارائه کرده‌ایم.

 سایز کابل‌های توکار:

اندازه کابل: ۱ میلی‌متر

۸  آمپر

اندازه کابل: ۱.۵ میلی متر

۱۰  آمپر

اندازه کابل: ۲.۵ میلی متر

۱۳.۵  آمپر

اندازه کابل: ۴.۰ میلی متر

۱۷.۵  آمپر

اندازه کابل: ۶.۰ میلی متر

۲۳.۵  آمپر

اندازه کابل: ۱۰.۰ میلی متر

۳۲ آمپر

سایز کابل‌های روکار:

اندازه کابل: ۱ میلی متر

۱۵.۵ آمپر

اندازه کابل: ۱.۵ میلی متر

۲۰ آمپر

اندازه کابل: ۲.۵ میلی متر

۲۷ آمپر

اندازه کابل: ۴.۰ میلی متر

۳۷ آمپر

اندازه کابل: ۶.۰ میلی متر

۴۷ آمپر

اندازه کابل: ۱۰.۰

۶۵ آمپر

استانداردهای سایز انواع کابل برق

همانگونه که اشاره شد اندازه کابل برق ‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و استانداردهایی که سازمان نظام مهندسی برای انتخاب سایز سیم برق ساختمان ارائه کرده است به شرح زیر است:

برای کابل‌های اصلی که برق را از کنتور به جعبه فیوز واحدهای ساختمانی منتقل می‌کنند، سیم‌های برق ۳ رشته شماره ۶ مناسب هستند.

برای روشنایی‌ها مانند لامپ‌ها و لوسترها از سیم‌های برق شماره ۵  که به صورت ۳ رشته می‌باشند، استفاده کنید.

برای پریزهای برق آشپزخانه، اتاق خواب یا پذیرایی از سیم برق‌های شماره ۵  که به صورت ۳ رشته در بازار عرضه می‌شوند استفاده نمایید.

سیم کشی آیفون باید با سیم‌های برق شماره ۶ انجام شود.

منبع: https://archweb.ir/2023/10/17/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%B3%DB%8C%D9%85-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86/

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 092104*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید