اطلاعات تماس
  • ۰۲۶۳۴۷*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140208037649123674
در دسترس نیست

کابل وایرشمع یاقوت

وایرشمع یا spark plug wires چیست و چه کاربردی در صنعت خودرو سازی دارد ؟

کد: 140208037649123674

، (اخبار رسمی): وایر شمع یا spark plug wires که در اصطلاح بازاری به کابل های وایرشمع شهرت دارند نقش مهمی در علمکرد سالم خودرو شما دارد، سیستم فنی خودرو برای به حرکت در آمدن و هدایت و کنترل بهتر دارای پیچیدگی های زیادی میباشد که هر جزء از آن وظیفه و نقش مهمی را ایفا میکند تا خودرو بتواند ایمن و با کنترل بالا کار کند

وایرشمع یا spark plug wires چیست و چه کاربردی در صنعت خودرو سازی دارد ؟
کابل یاقوت تولید کننده انواع وایرشمع

وایر شمع یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است زیرا در سالم ماندن موتور ، عملکرد بهینه آن و جلوگیری از حوادث موثر است. این قطعه مهم برروی سیلندر خودرو قراردارد

وایرشمع چیست؟

وایر شمع یا spark plug wires که در اصطلاح بازاری به کابل های وایرشمع شهرت دارند همگی از یک ساختار واحد و مشترک بهره میگیرند. در ادامه مقاله به جای عبارت سیم شمع از اصطلاح معروف آن یعنی کابل وایر شمع استفاده میکنیم.

می دانیم که ماده سیلیکون دارای خواص بسیاری از جمله مقاومت در مقابل حرارت، اشعه، شعله، مواد سوختنی، مواد روغنی و… می باشد. این روزها استفاده از عایق سیلیکونی در صنعت سیم و کابل برای بهره مندی از آن ها در شرایطی که تاکنون محدودیت محسوب می شد بسیار فراوان شده و سبب افزایش طول عمر سیم کشی و کابل کشی در فضای گرم و و روغنی گردیده است.

یکی از این فضاها که در این متن به آن میپردازیم داخل موتور خودروهایی است که روزانه هزاران مدل از آن ها در دنیا تولید میشود. تمام خودروهای سوختی (بنزینی و گازوئیلی) جهت تکمیل فرایند احتراق در موتورهایشان از شمع یا اسپارک پلاگ بهره میبرند.

کار این شمع ها و وایر شمع (spark plug wires) ایجاد جرقه یا انتقال آن در محفظه احتراق موتور است.

مواردی که تاکنون بیان شد در محدوده دانش مهندسان مکانیک و علم خودروسازی بود اما سراغ انتقال جریان از باطری ماشین تا شمع موتور و ایجاد جرقه ناشی از قطع و وصل جریان را میتوان در حوزه ی انتقال و توزیع برق گرفت.

با در نظر گرفتن فضای گرم، روغنی، سوختی و غبار آلود در موتور ماشین استفاده از روکش نسوز و مقاوم سیلیکونی با توجه به خواص اشاره شده در سیم شمع (وایرشمع-spark plug wires) اجتناب ناپذیر می باشد.

پیش تر برای چنین کاربردهایی از وایر های دو روکش فایبرگلاس ( سیم نسوز - سیم دو روکش ) با عایق تفلون یا XLPE استفاده می شد اما رفته رفته این عایق های گران قیمت و البته آسیب پذیر جای خود را به عایق های سیلیکونی دادند تا جایی که کلاهک و سرسیم این وایرها که برای اتصال سیم شمع به شمع خودرو از همین جنس یعنی سیلیکون استفاده می شود.

وایرشمع نقش مهمی در علمکرد سالم خودرو شما دارد، سیستم فنی خودرو برای به حرکت در آوردن خودرو و هدایت و کنترل آن دارای پیچیدگی هایی است که هر جزء از آن وظیفه و نقش مهمی را ایفا میکند تا خودرو بتواند ایمن و با کنترل بالا کار کند. برخی از این اجزاء با وجود کوچک بودن نقش مهمی را در خودرو دارند که یکی از آنها وایرشمع خودرو می باشد که خود از اجزایی تشکیل شده که در ادامه در خصوص آن توضیح داده میشود.

وایر شمع یکی از مهم‌ترین قطعات در خودرو است زیرا در سالم ماندن موتور خودرو و عملکرد بهینه آن و جلوگیری از حوادث موثر است. این قطعه مهم  برروی سیلندر خودرو قراردارد و فرآیند جرقه‌زنی را به منظور اشتعال مخلوط هوا و بنزین و دیگر سوخت ها در محفظه احتراق مخصوص، انجام می‌دهد. وایرشمع کابل های الکتریکی هستند که توسط موتورهای احتراق داخلی قدیمی برای انتقال برق با ولتاژ بالا از توزیع کننده به شمع ها استفاده می شوند.

 علاوه بر آن وایر شمع خودرو وظیفه انتقال میزان بالایی پالس ولتاژ بین کوئل یا دلکو و شمع‌ها را بر عهده دارد پس باید از دوام و کیفیت بالایی برخوردار باشد تا بتواند عمل جرقه زنی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد و موتور خودرو را دچار مشکل نکند.

ساختار فنی وایرشمع چگونه است؟ (وایر شمع - spark plug wires)

پیچیدگی کابل وایر شمع که تولید آن را به مراتب سخت تر از سایر کابل ها نموده است از حیث چندلایه بودن آن است. این محصول از 6 لایه مجزا جهت انتقال هرچه بهتر جریان DC از باطری به شمع موتور تشکیل شده است در ادامه به تشریح هر یک از این اجزاء میپردازیم :

لایه اول: فایبرگلاس

لایه دوم: هسته فریت fritecoil

لایه سوم: سیم پیچ کرومیت chromite coil

لایه چهارم: عایق سیلیکونی silicone insulation

لایه پنجم: شیلد فایبر گلاس fiberglass shield

لایه ششم: روکش سیلیکونی silicone jacket

لایه اول فایبرگلاس

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید لایه اول ،دوم وسوم بعنوان مغزی کابل محسوب میشوند که برای اولین لایه از الیاف فایبر گلاس استفاده می شود تا از آن بعنوان هسته سیم پیچی که در لایه سوم به تشریح آن خواهیم پرداخت بهره جویند این لایه در افزایش مقاومت مکانیکی سیم پیچ بسیار موثر است.

لایه دوم هسته فریت fritecoil

در این لایه از جنس فریت هست که برای حذف نویز منتشر شده از کابل و یکنواخت سازی میدان برروی الیاف فایبرگلاس کشیده می شود تا باهم هسته ی کویل کرومیت لایه سوم را تشکیل دهند.

لایه سوم سیم پیچ chromite coil

بخش مهمی از پیچیدگی این سیم در ساختار لایه سوم می باشد در این لایه سیم پیچی با آلیاژ (الومینیوم ،کروم) ocr25a15 به دور هسته فایبرگلاس و فریت پیچیده شده است لزوم استفاده از این سیم پیچ در این لایه که تنها قسمت هادی این سیم است نیاز به حضور ولتاژ بالا بوده است.

یک کابل برای ایجاد جرقه در انتهای مسیر خود نیاز به ولتاژ بالا دارد که این ولتاژ بالا از دو راه قابل دستیابی است یا باید از در ابتدای مسیر یک منبع بزرگ را به آن متصل کنیم تا در خروجی یا انتهای مسیر سیم (وایر شمع – spark plug wires) با در نظر گرفتن افت ولتاژ مسیر ولتاژ زیادی که بتوان توسط آن به جرقه دست پیدا کرد را دریافت کنیم (تکنولوژی سیم های جرقه-Ignition Wire)، یا اگر در ورودی کابل منبع با ولتاژ بالا داریم فرایند افزایش ولتاژ در داخل سیم صورت پذیرد تا بتوانیم در انتهای مسیر ولتاژی با ابعادی بسیار بزرگ را ببینیم و جرقه را حاصل کنیم.

حال اینکه میدانیم در ماشین منبع بزرگ (high voltage) وجود ندارد لذا روش دوم را پی میگیریم در حین انتقال جریان میبایست ولتاژ 12v باطری خود را با فرایندی که در کابل وایر شمع صورت میگیرد به یک ولتاژ درابعاد kv تبدیل کرد تا بتوانیم در انتهای سیم شاهد جرقه باشیم.

پیچیده شدن سیم پیچ هادی به دور یک هسته که قابلیت انتشار فلوی مغناطیسی را به خوبی داشته باشد را سلف می نامیم و خواص این سیم پیچ که از خود بروز میدهد را خواصی که سلفی تعریف میکنیم. در تعریف خواص سلفی به فرمول زیر بر میخوریم:

آنچه که از رابطه بالا درمی یابیم این است که ولتاژ درون یک سلف بسیار بستگی به مشتق جریان یا به عبارت دیگر تغییرات جریان نسبت به زمان دارد که با ضرب این مقدار اندوکتانی سلف میتوانیم ولتاژ ایجاد شده در کابل وایر شمع را محاسبه کنیم.

لذا در این صورت با ایجاد تغییرات (قطع و وصل شدن) در ورودی سلف یا همان کابل میتوانیم در خروجی سلف یا انتهای کابل ولتاژی با مقدار بسیار بالا (در حد کیلو ولت )دریافت کنیم که برای ایجاد جرقه نسبت به بار ناهمنام کافی است.

با توجه به توضیحات داده شده اکنون می توان لزوم استفاده از آلیاژ (آلومنیوم –کروم)را دریافت، چرا که این آلیاژ دارای خاصیت مغناطیسی بالایی هست که در دمای 600درجه سانتی گراد این خاصیت به اوج خود می رسد اما در مقابل آن فلز کرومیت که از ترکیب نیکل و کروم تشکیل شده است خواص دقیقا خلاف این را دارد.

در اصطلاح عمومی ترکیب Cr , Al را “بگیر” و Cr , Ni را ” نگیر “می نامند که فکر میکنم دلیل استفاده از این اصطلاح قابلیت جذب و حالت آهنربایی است که این آلیاژ ها ناشی از خاصیت مغناطیسی خود بروز میدهند.

لایه چهارم عایق سیلیکونی silicone insulation

این لایه که نقش جدا کننده و عایق h.v را دارد، از جنس سیلیکون تعبیه شده که علاوه بر دی الکتریک بودن آن از پایداری حرارتی مطلوبی برخوردار است. ضخامت این لایه به دلیل داشتن عملکردی شبیه به عملکرد جرقه از همه لایه ها بیشتر است.

لایه پنجم شیلد فایبر گلاس fiberglass shield

شیلد فایبرگلاس در این لایه به چشم میخورد که سبب استحکام بسیار بالا و افزایش بی نظیر مقاومت الکتریکی سیم میگردد.

لایه ششم روکش سیلیکونی silicone jacket

لایه ششم یا آخرین لایه که سطح بیرونی سیم را تشکیل می دهد به دلیل تمامی خواص سیلیکون که ابتدا از آنها یادشده بود جهت مقاومت در برابر آب، حرارت، روغن، بنزین و…استفاده می شود و روکش اصلی کابل را تشکیل می دهد.

کابل وایر شمع – spark plug wires که به آن Ignition Cables هم میگویند به دلیل پیچیدگی مذکور و نیاز به تکنولوژی بالا در فرایند تولید آن عموما وارداتی بوده و از کشورهای اروپایی تامین می شدند.

نحوه تعویض وایر شمع: 

هر بار یک وایرشمع را بردارید و وایر شمع بعدی را جایگزین کنید، از طولانی ترین وایرشمع شروع کنید. هنگام جدا کردن وایرشمع ها از سر شمع یا کوئل، کلاهک را بچرخانید تا از شمع جدا شود. از تکان دادن یا کشیدن وایر شمع ها خودداری کنید چرا که در این صورت ممکن است اتصال قطع شود.

نحوه نصب کابل وایرشمع :

ابتدا وایر شمع های معیوب را جدا کرده و وایر شمع های جدید را مطابق شماره روی وایر شمع ( یا از کوتاه ترین به بلند ترین ) به ترتیب سیلندر 1 تا 4 بر روی شمع ها نصب می کنیم.

نحوه نصب کوئل :

سپس وایر شمع های جدید را مطابق با نوع خودرو یا مطابق عکس پیوست نصب میکینم.

وایرشمع تولیدی کابل یاقوت:

  • وایر شمع پراید کاربراتور
  • وایر شمع نیسان یورو4
  • وایرشمع پژو 405

و دیگر انواع وایرشمع و بوت که در این مجموعه تولید می شود.

شرکت کابل یاقوت،تولیدکننده تخصصی کابل و مجموعه وایر شمع سیلیکونی در ایران، با بیش از 17 سال سابقه با اتکا به ظرفیت نیروی انسانی متخصص و توان مدیریتی بالا در تامین نیازهای مصرف کنندگان پیشرو بوده و به عنوان اولین شرکت ایرانی، مفتخر به تولید کابل هفت مرحله ای وایرشمع به صورت صفر تا صد و بومی سازی این محصول با کیفیت بالا وتولید روزانه بیش از 10000 ست، مطابق استاندارد های ملی ISIRI 4267-1/2 و دستورالعمل های کیفی خودروساز میباشد .

شرکت کابل یاقوت با دارا بودن پروانه استاندارد مربوط به کابل و مجموعه وایر شمع خودرو که با ISIRI 4267-1 و ISIRI 4267-2 مشخص می شود تمامی مراحل مربوط به تعیین ویژگی های وایرشمع خودرو را با استاندارد مطابقت می دهد این در حالی است که آزمایشگاه مرجع کابل یاقوت با گواهینامه استاندارد بین المللی ISO/IEC 17025:2017 با  دارا بودن بیشترین دامنه فعالیت در زمینه سیم وکابل  تمامی آزمون های مربوط به کابل وایرشمع و مجموعه وایرشمع خودرو را انجام میدهد و میتوانید با کلیک بر روی آزمایشگاه کابل یاقوت  به بخش آزمونهای مربوط به وایرشمع خودرو رفته و برخی از این آزمون هارا مشاهده نمایید. برخی از این آزمون ها شامل تست ولتاژ تا 60 کیلو ولت و ولتاژ شکست، آزمون کرونا، طول عمر تسریعی، ظرفیت خازنی، فشار در دمای بالا، پایداری حرارتی، درزبندی و... میباشد.

کابل و مجموعه وایرشمع خودرو تولیدی شرکت کابل یاقوت دارای طبقه F میباشد که بالاترین طبقه و درجه را بین کابل های وایر شمع دارا است و موجب پایداری هرچه بیشتر کابل ها در برابر حرارت (250⁰C) میشود و تمامی آزمون هارا با بهترین نتایج پاس میکند که با توجه به وجود آزمایشگاه مرجع پس از تولید محصولات گزارش تمامی آزمون هارا در قالب گزارش آزمون به مشتریان عزیز ارائه میدهد.

چگونه وایر شمع با کیفیت تهیه کنیم ؟

وایر شمع در سطح کشور انواع مختلفی دارد و درحال تولید وعرضه است، نکته حائز اهمیت این است که چگونه وایر شمعی بخریم که با کیفیت باشد تا هم دوام بیشتری داشته باشد و هم به سالم ماندن و بهینه کار کردن موتورخودرو کمک کند ، یکی از این روش ها تطابق محصول وایر شمع با استاندارد ملی ISIRI 4267-2   است ، این استاندارد تمامی آزمون های مربوط به وایرشمع خودرو را در برمیگیرد و کاملا جامع است از جمله این آزمونها :

  • نیروی مربوط به جازدن و خارج کردن اتصال دهنده های ولتاژبالا
  • نیروی جداسازی کابل از اتصال دهنده
  • آزمون های الکتریکی مربوط به عایق بندی(آزمون درزبندی،آزمون شکست الکتریکی)
  • چیدمان مربوط به آزمون الکتریکی عایق بندی(آزمون مه نمک)
  • شوک دمایی
  • کهنگی (کارکردگی ) حرارتی
  • آزمون لرزش
  • مقاومت در برابرروغن و سوخت

در صورتیکه یک محصول دارای گزارش آزمون(تست ریپورت) مطابق آزمون های فوق بود و با بند های استاندارد تطابق داشت ،میتوانیم بگوییم این محصول با کیفیت است .دقت داشته باشید این گزارش آزمون باید از سوی یک آزمایشگاه تایید صلاحیت شده باشد.

یکی دیگر از روش های شناسایی محصول با کیفیت ،ارسال شماره پروانه  درج شده بر روی محصول به سامانه پیامکی 10001517 است که میتوان از اصالت کالا و پروانه آن مطمئن شد.

نتیجه گیری مقاله‌ی وایرشمع :

اما در حال حاضر کارخانه کابل یاقوت با توجه به کادر فنی مجرب و پشتوانه 12 سال تولید سیم و کابل های نسوز سیلیکونی با راه اندازی خطوط تولید کابل وایر شمع – spark plug wires اقدام به تولید این محصول در سطح کیفی بالا و مطابق با استانداردهای روز دنیا نموده است. امید است با توجه به حضور این محصول در بازار ایران در راستای حمایت از کالای با کیفیت ایرانی بتوانیم جای کابل های مشابه را گرفته و این محصول (وایر شمع – spark plug wires) با کیقیت را به دست مشتریان داخلی برسانیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • ۰۲۶۳۴۷*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید