اطلاعات تماس
  • 031366*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140209187719619385
در دسترس نیست

فلکه موتور آسانسور چیست و چه کاربردی دارد؟

کد: 140209187719619385

، (اخبار رسمی): یکی از اجزای مهم آسانسور، فلکه موتور است که به سیستم تعلیق آسانسور تعلق دارد. این قطعه در داخل موتور آسانسور قرار گرفته و نقش آن انتقال نیروی محرکه از سوی موتور به سیم بکسل است؛ از همین رو در کارکرد آسانسور و ایمنی آن نقش مهمی دارد.

فلکه موتور آسانسور چیست و چه کاربردی دارد؟
فلکه موتور آسانسور چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستم تعلیق آسانسور از بخش های مختلفی همچون وزنه تعادل، فلکه اصلی موتور و فلکه هرزگرد تشکیل می شود. هدف از قرارگیری این سیستم تعلیق، ایجاد امنیت و حفظ ایمنی بالا است که این سیستم باعث حرکت صحیح و مناسب آسانسور می گردد. همان گونه که گفتیم، فلکه موتور نیز از اجزای سیستم تعلیق به حساب می آید و از اهمیت بالایی جهت ایجاد امنیت برخوردار است. 
این قطعه ممکن است به دلایل مختلفی از جمله فشار زیاد از طرف کابین و وزنه تعادل، دچار خرابی و خوردگی شود که در این صورت لازم است تعمیر و تعویض گردد تا کارکرد آسانسور را دچار مشکل نکند. در ادامه مطلب به بررسی دقیق تر فلکه موتور آسانسور و ویژگی های آن می پردازیم؛ جهت کسب اطلاعات بیش تر همراه ما باشید.

فلکه موتور آسانسور چه کاربردی دارد؟

کاربرد اصلی فلکه موتور آسانسور، تامین ایمنی آسانسور است و از قطعات سیستم تعلیق به حساب می آید. این قطعه باعث حرکت درست و ایمن آسانسور می شود. لازم است بدانید که بقیه اجزای سیستم تعلیق، مانند فلکه های هرز گرد و شیارهای آن وظیفه کشش ندارند و تنها به عنوان هدایت سیم بکسل ها ساخته شده اند. در اصل، نیروی کششی تولید شده توسط فلکه موتور، متناسب با کاهش یا افزایش زاویه پیچش (زاویه ای که سیم بکسل ها به دور فلکه موتور می پیچند)، کم و زیاد می شود .
در نتیجه، می توان دریافت که محل نصب فلکه هرز گرد، می تواند باعث کاهش یا افزایش نیروی کششی فلکه موتور بشود و این مسئله یکی از اصلی ترین قسمت های سیستم تعلیق در آسانسور به حساب می آید.  هر کدام از این قطعات لازم است پس از مدت زمان مشخصی به کمک یک سرویس کار بررسی و در صورت نیاز، تعمیر و تعویض گردند تا در عملکرد آسانسور مشکلی پیش نیاید.

نکات لازم برای نصب فلکه موتور آسانسور

نکاتی که در هنگام نصب فلکه موتور آسانسور باید به آن دقت داشت تا موتور آسانسور با مشکل روبرو نشود:

  • نصب فلکه موتور بر اساس استاندارد ملی نصب آسانسور
  • انتخاب نوع فلکه موتور با توجه به سرعت و بار اسمی آسانسور
  • داشتن مقاومت کافی
  • محاسبه و رعایت دقیق زاویه آلفا بین فلکه هرزگرد و فلکه موتور
  • بررسی دقیق جهت اطمینان از عدم وجود ترک و ناصافی در بدنه قطعه
  • اطمینان از نصب قطعه بدون هیچ لقی یا لنگی
  • انجام روغن کاری های لازم پس از نصب

تعویض فلکه موتور آسانسور

فلکه اصلی موتور آسانسور نقش مهمی در حفظ ایمنی آسانسور دارد؛ به همین دلیل به صورت دائم در حال استفاده است و پس از گذشت زمان و در اثر فشارهای مداوم ایجاد شده توسط کابین و وزنه تعادل، دچار فرسودگی می شود و لازم است تعویض گردد. به صورت کلی، فلکه موتور در حدود 5 تا 10 سال عمر مفید دارد و پس از آن نیاز به تعویض دارد. 

عوامل تاثیرگذار در خوردگی فلکه موتور آسانسور

  • هم راستا نبودن فلکه موتور نسبت به کابین آسانسور
  • خشک بودن مغز کنفی سیم بکسل
  • نداشتن تناسب کشش بین سیم بکسل ها در هنگام نصب آسانسور
  • نبودن تناسب بین میزان سختی فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد با سختی سیم بکسل 
     

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 031366*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید