اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140304097960926018
در دسترس نیست

چه چیز‌هایی باید در مورد حقوق مسافران در پرواز بدانیم

کد: 140304097960926018

، (اخبار رسمی): امروزه با اهمیت پیدا کردن زمان، سفرهای هوایی قوت زیادی گرفته‌اند و هواپیما به عنوان یک وسیله نقلیه سریع بسیار مورد توجه قرار گرفته که خب به دلیل ازدیاد پروازها و شلوغی بیش از حد خطوط هوایی و فرودگاه‌ها

چه چیز‌هایی باید در مورد حقوق مسافران در پرواز بدانیم
چه چیز‌هایی باید در مورد حقوق مسافران در پرواز بدانیم
چه چیز‌هایی باید در مورد حقوق مسافران در پرواز بدانیم
چه چیز‌هایی باید در مورد حقوق مسافران در پرواز بدانیم

ممکن است در برخی سفرهای هوایی دچار چالش و مشکل شوید، اما به عنوان یک مسافر هواپیمایی، تا چه حد از حقوق خود آگاه هستید؟ اگر از دسته افرادی هستید که با هواپیما سفر می‌کنند با ما همراه باشید، چرا که در این مقاله قصد داریم درباره حقوق مسافران در پرواز صحبت کنیم.

حقوق مسافران هواپیمایی

حقوق مسافران در پرواز، مجموعه‌ای از قوانین و مقررات است که برای تضمین سفر امن، راحت و بدون دردسر برای مسافران وضع شده است. حقوق مسافران در پرواز توسط سازمان‌های مختلفی از جمله سازمان هواپیمایی کشوری، اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) و اتحادیه اروپا وضع و اجرا می‌شوند.

عدم تبعیض

کلیه مسافران به صورت یکسان از خدمات شرکت هواپیمایی بهره‌مند هستند و به صورت یکسان خدمت رسانی می‌شود. اصل عدم تبعیض یکی از حقوق اساسی و بنیادی مسافران در پرواز است که بر اساس آن، تمامی مسافرانی که بلیط هواپیما تهیه می‌کنند، فارغ از هرگونه تمایز و تفاوت، از حقوق یکسانی برخوردار هستند. این حقوق شامل موارد زیر است:

  • ارائه خدمات: شرکت‌های هواپیمایی موظف‌اند به تمام مسافران، بدون در نظر گرفتن نژاد، قومیت، مذهب، جنسیت، گرایش جنسی، معلولیت، سن، ملیت یا هر عامل دیگری، خدمات یکسان و با کیفیتی ارائه دهند. این خدمات شامل مواردی مانند پذیرش در پرواز، انتخاب صندلی، ارائه غذا و نوشیدنی، سرگرمی، حمل بار و... می‌شود. خدمه پرواز موظف‌اند با تمام مسافران با احترام و رفتار مناسب برخورد کنند و از هرگونه تبعیض یا رفتار نامناسب خودداری کنند.
  • جبران خسارت: در صورت بروز مشکلاتی مانند لغو یا تأخیر پرواز، گم شدن یا آسیب دیدن بار و... تمام مسافران، بدون در نظر گرفتن هیچ تمایزی، مشمول دریافت غرامت و خدمات جایگزین خواهند بود.

ممانعت از سفر

در صورتی که به رغم داشتن بلیط تأیید شده شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافر به لحاظ محدودیت‌های شرکت حمل کننده اعم از بازرگانی، فنی و حقیقی امتناع نمایند شرکت حمل کننده موظف به استرداد وجه و همچنین ارائه یک بلیط رایگان مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی می‌باشد.

ابطال پرواز

طبق قوانین و مقررات، در صورت ابطال پرواز توسط شرکت هواپیمایی، مسافران دارای حقوقی هستند که می‌توانند از آن‌ها برای جبران خسارات خود استفاده کنند.

در صورت ابطال پرواز بیش از ۲۴ ساعت قبل از پرواز در این حالت، شرکت هواپیمایی موظف است کل مبلغ پرداختی برای بلیط را به مسافر پرداخت کند.

اگر کنسلی پرواز کمتر از ۲۴ ساعت قبل از پرواز باشد شرکت هواپیمایی علاوه بر استرداد کامل وجه بلیط، موظف به پرداخت خسارت نیز به مسافر است و مسافر می‌تواند درخواست پرواز جایگزین در اولین پرواز ممکن به مقصد مورد نظر خود را بدهد.

اگر شرکت هواپیمایی نتواند پرواز جایگزینی در مدت زمان مناسب ارائه دهد، مسافر می‌تواند درخواست استرداد کامل وجه بلیط و غرامت را بدهد.

میزان غرامت در صورت ابطال پرواز، به عوامل مختلفی از جمله طول مسیر پرواز و زمان باقیمانده تا پرواز بستگی دارد.اطلاعات مربوط به میزان غرامت باید به طور واضح در دسترس مسافران باشد.

اطلاع‌رسانی درست

شرکت‌های هواپیمایی باید اطلاعات کاملی از جمله زمان پرواز، مقصد، شرایط بار مجاز و قوانین مربوط به لغو یا تغییر پرواز را به مسافرین ارائه دهند.

انتخاب صندلی

مسافرین حق دارند صندلی خود را در داخل هواپیما انتخاب کنند. البته ممکن است برای انتخاب صندلی‌های خاص، مانند صندلی‌های کنار پنجره یا صندلی‌های با فضای بیشتر، مجبور به پرداخت هزینه اضافی باشند.

حمل بار

هر مسافر مجاز به حمل مقدار مشخصی بار به صورت رایگان است. وزن و ابعاد مجاز بار، بسته به شرکت هواپیمایی و کلاس پروازی متفاوت است. برای حمل بار مازاد بر حد مجاز، باید هزینه اضافی پرداخت کنید.

تاخیر

شرکت هواپیمایی موظف است در صورت تأخیر داشتن پرواز خدماتی مانند غذا و نوشیدنی، امکان برقراری تماس تلفنی و محل اقامت در صورت نیاز به مسافران ارائه دهد.

جبران خسارت

در صورت بروز مشکلاتی مانند لغو یا تأخیر پرواز، گم شدن یا آسیب دیدن بار، و... تمام مسافران، بدون در نظر گرفتن هیچ تمایزی، مشمول دریافت غرامت و خدمات جایگزین خواهند بود.

اگر پرواز شما لغو یا با تأخیر قابل توجهی روبرو شود، ممکن است مشمول دریافت غرامت شوید. میزان غرامت به عوامل مختلفی از جمله طول مسیر پرواز و مدت زمان تأخیر بستگی دارد.

خدمات مسافران خاص

شرکت‌های هواپیمایی موظف‌اند به‌دوراز هرگونه تبعیض و تعصب به مسافران خاص مانند زنان باردار، کودکان، افراد معلول و سالمندان خدمات ویژه‌ای ارائه دهند.

پروازهای طولانی

در پروازهای طولانی به مسافران غذا و نوشیدنی رایگان ارائه دهد. در پروازها، امکاناتی مانند نمایش فیلم، بازی و موسیقی برای سرگرمی مسافران در نظر گرفته شود.

امنیت

شرکت هواپیمایی موظف است اقدامات لازم برای حفظ آرامش و امنیت مسافران و بار آن‌ها را انجام دهد.

اگر بار شما در طول سفر هوایی گم شود یا آسیب ببیند، ممکن است مشمول دریافت غرامت شوید. میزان غرامت به ارزش بار شما بستگی دارد.

نحوه پیگیری حقوق مسافران

اگر در طول سفر هوایی با مشکلی روبرو شدید و احساس کردید که حقوق شما نقض شده است، می‌توانید به روش‌های زیر اقدام کنید:

  1. با خدمه پرواز صحبت کنید: اولین قدم این است که با خدمه پرواز در مورد مشکلی که با آن روبرو شده‌اید صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند به شما در حل مشکل کمک کنند.
  2. شکایت کتبی ثبت کنید: اگر با پاسخ خدمه پرواز راضی نیستید، می‌توانید یک شکایت کتبی به شرکت هواپیمایی ارائه دهید.
  3. به سازمان هواپیمایی کشوری مراجعه کنید: اگر از پاسخ شرکت هواپیمایی راضی نیستید، می‌توانید به سازمان هواپیمایی کشوری شکایت کنید.
  4. اگر بلیط هواپیما سفرمارکت خریده‌اید، می‌توانید با پشتیبانی سفرمارکت هم در ارتباط باشید تا درباره حقوق خود بیشتر بدانید.

آیا حقوق مسافر در پروازهای داخلی فرق دارد؟

دستورالعمل حقوق مسافر در پرواز در دو نسخه داخلی و بین‌المللی تدوین شده است. دستورالعمل حقوق مسافر ایران در پروازهای داخلی برای پروازهایی که در داخل قلمرو جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود، کاربرد دارد و در پروازهای بین‌المللی برای پروازهایی که از مبدأ یا به مقصد جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود، دستورالعمل حقوق مسافر بین‌المللی قابلیت اجرایی دارد.

تفاوت‌های دستورالعمل حقوق مسافر پرواز‌های داخلی و خارجی

دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای خارجی بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی تدوین شده است، در حالی که این قوانین برای پروازهای داخلی ممکن است کمی متفاوت و بر اساس قوانین تدوین شده توسط جمهوری اسلامی باشد.

سخن پایانی

همه افراد در قبال پولی که برای دریافت خدمات پرداخت می‌کنند، باید به صورت مشخصی خدمات ارائه کنند و در صورتی که این خدمات ارائه نشود، می‌توانند به مراجع مربوطه مراجعه نمایند و با توجه به حقوق تدوین شده خود، غرامت دریافت کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]