اطلاعات تماس
  • 090336*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140305077993725987
در دسترس نیست

دریافت مهریه یا طلاق توافقی چالش بسیاری از زوجین جوان

حق طلاق بهتر است یا مهریه؟

کد: 140305077993725987

، تهران , (اخبار رسمی): از مهم‌ترین سوالات حقوقی که همواره ذهن افراد را درگیر می‌کند، پرسش «حق طلاق بهتر است یا مهریه؟» است. طوری که هم آقایان و هم خانم‌ها به دنبال پاسخی قانع کننده درباره آن هستند.

حق طلاق بهتر است یا مهریه؟
مهریه یا حق طلاق

با تصمیمی آگاهانه درباره مهریه و حق طلاق وارد زندگی زناشویی شوید!

نیازی به توضیح نیست که مهریه، یکی از اصلی‌ترین حقوق زن‌ها در زندگی مشترک است و تضمین کننده توان مالی وی است. در این مطلب قصد داریم به سوالی که در عنوان مطلب مطرح کرده ایم، پاسخی قانع کننده مطرح کنیم. بد نیست هر دو موضوع حق طلاق و همچنین مهریه را زیر ذره بین ببریم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

مهریه چیست؟ همانطور که در ابتدای مطلب هم گفتیم، از مهریه می‌توان به عنوان حق مسلم زن در زندگی مشترک یاد کرد. هنگام عقد، مبلغ و ثروتی طبق توافق طرفین برای زوجه مطرح می‌شود. درصورتی که این ثروت به صورت عندالمطالبه ثبت شود، در هر زمان امکان طلب آن برای زن فراهم است.

طوری که از نظر شرعی و قانونی حق زن بوده و زن هر زمان بخواهد، این مال برای وی خواهد بود. در برخی موارد دیده می‌شود که زن تصمیم به بخشیدن مهریه می‌گیرد. این مورد بخصوص در مواقعی دیده می‌شود که زوجین بخواهند طلاق توافقی بگیرند. درچنین شرایطی زن مهریه خود را می‌بخشد تا جاری شدن طلاق تسهیل گردد. به بیان بهتر درمیان زوج‌هایی قصد طلاق توافقی دارند، بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق از طرف زوجه دیده می‌شود.

آشنایی با حق طلاق درست مانند مهریه که حق زن است، از حق طلاق هم به عنوان یکی از حقوق مرد یاد می‌شود. تنها درشرایط خاصی می‌توان دم از حق طلاق زن در زندگی‌های مشترک زد. بانوان بسیاری را می‌توان یافت که از شرایط بد زندگی مشترک به سطوح می آیند. این دسته از افراد به منظور خلاصی از این مشکلات، مهریه خود را می‌بخشند و در ازای بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق، از مرد می‌خواهند که با طلاق موافقت کند. علی رغم اینکه به طور پیشفرض حق طلاق با مرد است، اما زوجین این امکان را دارند که به صورت توافقی چنین حقی را دستخوش تغییر کنند. به طوری که مرد می‌تواند به صورت رسمی و قانونی این حق را به زن بدهد.

مهریه یا حق طلاق؟ مسئله این است! شاید در دنیای امروز، بسیاری از افراد دم از برابری زن و مرد بزنند. اما همانطور که دیدید برخی از حقوق، مانند حق طلاق، مستقیما به آقایان اختصاص دارد. از این رو بسیاری از افراد ممکن است بخواهند برابری زن و مرد را از همان ابتدا در ازدواج خود مطرح کنند. درنتیجه با مواردی مانند دادن حق طلاق به زن، تلاش می‌شود که برابری زن و مرد در زندگی مشترک تحقق یابد.

البته این را بدانید که دادن حق طلاق به زن به معنای این نیست که این حق از مرد گرفته شده است. این موردی است که بسیاری از افراد درباره آن دچار اشتباه می‌شوند. از طرف دیگر از بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق می‌توان به عنوان یک تصمیم مناسب برای خانم‌ها یاد کرد.

همچنین می‌توان از این تصمیم به عنوان یک راه ممانعت از متضرر شدن آقایان نیز یاد کرد. به طوری که خیال آن‌ها بابت دادن حق طلاق به خانم‌ها آسوده می‌شود.

خانم‌ها ممکن است با دیدن اتفاقات وحشتناکی که برای زوج‌های دیگر افتاده است، ترجیح می‌دهند که حق طلاق را برای خود کنند. البته این را هم یادآوری می‌کنیم که الزاما برای گرفتن حق طلاق، نیازی به بخشش مهریه نیست. به طوری که مرد ممکن است بدون پس گرفتن مهریه این حق را به زن بدهد. به هر حال باید تمامی جوانب را سنجید و عاقلانه تصمیم گرفت.

درصورتی که وکالتی که مرد به زن می‌دهد، بلاعزل باشد، دیگر نمی‌تواند حق طلاق را از زن بگیرد. اما درصورتی که از نوع بلاعزل نباشد، می‌تواند این حق را از زن پس بگیرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اخبار تخصصی مسائل حقوقی و وکالت

تمامی اطلاعات و دانستنی‌های تخصصی در زمینه مسائل حقوقی و وکالت ارائه می‌شود. از جمله آن ها می توان به تمامی قوانین حقوقی در حوزه دعاوی ملکی، دعاوی خانواده از جمله مهریه، ازدواج و طلاق و سایر دعاوی حقوقی اشاره کرد.

اطلاعات تماس
  • 090336*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون