اطلاعات تماس
  • 090336*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140306168028625987
در دسترس نیست

ملک مشاع، دردسر بزرگ! چطور حقمان را بگیریم؟

ملک مشاع دارید؟ حتما با اجرت المثل ایام تصرف آشنا شوید

کد: 140306168028625987

، تهران , (اخبار رسمی): به ملکی که چند نفر به صورت اشتراکی مالک آن هستند، ملک مشاع گفته می‌شود.. در مالکیت ملک مشاع، شرکا بایستی به حقوق یکدیگر نسبت به بهره برداری و استفاده از منابع ملک احترام بگذارند و در حقوق یکدیگر مرتکب تعدی یا تفریط نشوند.

ملک مشاع دارید؟ حتما با اجرت المثل ایام تصرف آشنا شوید
دریافت خسارت تصرف ملک بدون اجازه مالک

اجرت المثل ایام تصرف ملک مشاعی به چه معناست؟

در صورتی که یکی از شرکا بدون اجازه دیگران نسبت به استفاده یا بهره برداری از منافع قسمتی از مال که سهم وی نبوده، اقدام نماید، دیگر شرکا می توانند اجرت المثل ایام تصرف ملک مشاع را درخواست کنند. صرف شریک بودن به شرکا اجازه انتفاع بی قید و شرط از منافع مال را به آن ها نمی دهد و هر یک از شرکا فقط در حدود میزان مشخص شده قانونی مجاز به تصرف و استفاده از منافع ملک است.

هر کدام از شرکا می توانند برای مطالبه اجرت المثل ایام تصرف ملک مشاع اقدامات لازم قانونی را انجام دهد. حتی در شرایطی که دیگر شرکا نسبت به این مسئله راغب نباشند.

اجرت المثل ایام تصرف ملک مشاع بین زن و شوهر  در میان بسیاری از زوجین ملک به صورت مشاع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در شرایطی که زوج بدون اجازه زوجه از منافع مال استفاده کند و یا در حدودی که متعلق به وی نیست تصرفاتی انجام دهد، زوجه می‌تواند خواهان دریافت اجرت المثل ایام تصرف ملک مشاع توسط زوج شود. در این صورت با کمک و مشاوره وکیل متخصص امور ملکی زوجه می تواند مدارک لازم را به دادگاه ارائه کند و خواهان دریافت اجرت المثل ایام در حدود تصرف زوج شود.

اجرت المثل ایام تصرف برای خانه اجاره ای   پس از انعقاد عقد اجاره، مستاجر در حدود قانونی و طی مدت زمان مشخص شده می‌تواند از منافع ملک بهره‌مند شود. پس از انقضای مدت قرارداد اجاره و عدم تمدید آن، مستاجر دیگر حق قانونی نسبت به ملک ندارد و هرنوع تصرف وی غیرقانونی و در حکم تصرف عدوانی است. در این شرایط مالک می تواند خواهان مطالبه اجرت المثل ایام تصرف در ملک اجاره ای شود.

مدارک لازم برای دریافت اجرت المثل ایام تصرف  مدارک مورد نیاز برای دعوای اجرت المثل ایام تصرف به شرح زیر است:

الف) مدارک شناسایی خواهان مانند کارت ملی، شناسنامه.

ب) سند مالکیت خواهان نسبت به مال مورد استفاده خوانده.

پ) شواهد و مدارک استفاده غیر قانونی و بدون اجازه متصرف و در صورت نیاز ارائه تامین دلیل.

نمونه دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام تصرف   در نمونه دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام تصرف ذکر مشخصاتی از جمله اطلاعات شخصی خواهان  و خوانده ،اقامتگاه خواهان و خوانده و خواسته خواهان ذکر می‌شود.

در خواسته نشانی ملک و میزان اجرت المثل و خسارت وارده بیان می‌شود. دلایل مورد استناد به همراه مدارک مبنی بر اثبات دلایل با نمونه دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام تصرف به دادگاه ارائه می‌شود.

به همراه دادخواست رونوشتی از مدارک شناسایی، دادنامه قطعی تصرف عدوانی، رونوشتی از سند مالکیت، نظریه کارشناسی تقدیم می‌شود.

در شرح دادخواست خواهان با بیان شماره سند رسمی، نام مالک، پلاک ثبتی، شهرستان محل وقوع مال، بیان غاصبانه بودن ید خوانده نسبت ملک، تاریخ شروع تصرف عدوانی و تاریخ ارائه دادخواست ذکر شود و در انتها از دادگاه درخواست رسیدگی و مطالبه اجرت المثل ایام تصرف شود.

سوالات متداول

  1. زمان شروع اجرت المثل ایام تصرف چگونه است؟ از لحظه ای که متصرف بدون کسب اجازه قانونی تصرف خود در مال را آغاز می‌نماید، اجرت المثل ایام تصرف شروع می شود.
  2. آیا اجرت المثل ایام تصرف به نرخ روز محاسبه می شود؟ اجرت المثل هر سال با توجه به نرخ تورم همان زمان محاسبه می شود و مبلغ نهایی جمعی از کلیه این مبالغ است.
  3. آیا امکان محاسبه آنلاین اجرت المثل ایام تصرف وجود دارد؟ با توجه به متفاوت بودن شرایط تصرف در هر پرونده به صورت کلی امکان محاسبه آنلاین اجرت المثل ایام تصرف وجود ندارد، اما در صورت دریافت مشاوره حقوقی آنلاین وکیل متخصص می‌تواند میزان حدودی آن را محاسبه نماید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اخبار تخصصی مسائل حقوقی و وکالت

تمامی اطلاعات و دانستنی‌های تخصصی در زمینه مسائل حقوقی و وکالت ارائه می‌شود. از جمله آن ها می توان به تمامی قوانین حقوقی در حوزه دعاوی ملکی، دعاوی خانواده از جمله مهریه، ازدواج و طلاق و سایر دعاوی حقوقی اشاره کرد.

اطلاعات تماس
  • 090336*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون