اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395051879305500

در پاییز امسال

مناقصات قراردادهای جدیدنفتی ایران درراه است

کد: 1395051879305500

http://goo.gl/gfGW5Y

، تهران , (اخبار رسمی): درقالب قراردادهای جدید نفتی، از خارج استقراض نمی شود بلکه با دعوت از سرمایه گذار صیانت مخازن نفت و گاز با ماست که با این عمل در حقیقت صنعت نفت در چارچوب استانداردها و منافع ملی حرکت می کند.

مناقصات قراردادهای جدیدنفتی ایران درراه است

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، کلیات قراردادهای جدید نفتی در 13 مرداد سال جاری در هیئت دولت تصویب شد و به نظر می رسد به زودی مناقصه های این قراردادهای پرحاشیه در ایران شروع شود.رضا پدیدار رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در گفت و گو با سایت خبری اتاق تهران گفت: قراردادهای نفتی یک روح کلی دارد و آن روح کلی رعایت مصالح و منافع ملی در درجه اول و در درجه دوم حرکت به سمت فعال سازی اقتصاد نفت و سرمایه گذاری در بخش بالادستی تا پایین دستی صنعت نفت وگاز و پرتوشیمی است. با توجه به محدودیت های ایران طی سال های تحریم در انتقال تکنولوژی و جذب سرمایه، قراردادهای نفتی با شیوه جدید شکل گرفته است تا بیشترین استفاده را در این دو حوزه داشته باشیم و این شیوه جدید مبتنی بر مشارکت در تولید است. شرکت های بین المللی که در زمینه اکتشاف و استخراج صاحب صلاحیت بین المللی و دارای منابع مالی اند، می توانند در برنامه توسعه سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران در قالب این قراردادها مشارکت کنند.

پدیدار گفت: این مشارکت به مفهوم این نیست که قدرت یا اختیار ایران در میادین نفت و گاز کاهش می یابد یا احیانا محیطی برای سوءاستفاده خارجی ها در صنعت نفت فراهم می شود. ما می خواهیم در قالب قراردادهای جدید نفتی ارزش افزوده ایجاد کنیم.

 

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در ادامه با اشاره به اینکه قراردادهای جدید نفتی با بیش از دو سال و نیم انجام  مطالعات کارشناسی در شورای سیاستگذاری تهیه شده است گفت: نمونه قراردادهای جدیدی که شرکت های حاوی منابع غنی نفت و گاز  با شرکت هایی که توانمندی اجرای پروژه ها را دارند بررسی شد و  در نهایت به شکل گیری قراردادهای جدید نفتی منجر شد. این قراردادها بعد از اظهار نظرها طی سه نوبت مورد بازنگری قرار گرفت در آخرین بازنگری در 13 مرداد سال جاری کلیات آن به تصویب هیئت دولت رسید.

پدیدار گفت: بیش از ده ها نکته ریز وجود داشت که توسط صاحب نظران و کارشناسان و اساتید دانشگاه اصلاح شده است و تصور می کنم اطلاع رسانی کافی  در زمینه این قرارداد ها که البته به صورت جزیی ضرورت ندارد و به اهل فن باید گفته شود، انجام نشده است و متاسفانه افراد غیرحرفه ای وارد بررسی قراردادهای جدید نفتی شدند. براساس سازوکاری که وزارت نفت در نظر گرفته است، در پاییز سال جاری قراردادهای جدید نفتی ایران به مناقصه گذاشته می شود و شرکت های بین المللی می توانند با سهم 49 درصد  با پیمانکاران داخلی قرارداد ببندند. سهم 51 درصدی شرکت های ایرانی براساس نص صریح قانون از استفاده حداکثری از توان و دانش فنی شرکت های داخلی است و این مسئله در قراردادهای در نظر گرفته شده است. در این قراردادها به سمت استفاده حداکثری از ظرفیت های صنعت نفت حرکت می کنیم. نگاه این قراردادها برد-برد است و نه ضرر ما را در پی دارد و نه طرف خارجی را.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه مدت زمان پروژه ها در قراردادهای جدید نفتی براساس انتظار مشارکت کننده است گفت: مشارکت کننده خارجی تکنولوژی و پول و دانش مدیریت توسعه را به همراه می آورد. هزینه ای که شرکت ها در میادین صرف می کنند هزینه مشخصی است. شرکت خارجی، یک، دوتا یا پنج چاه حفر می کند و به استخراج می رسد که روزانه 10 هزار یا 100 هزار شبکه نفت است و برای پوشش اصل سرمایه اش به شرکت ملی نفت پیشنهاد می دهد که ما در مقابل 1 میلیارد سرمایه گذاری انجام شده، به مدت پنج، شش یا هفت سال، 10 درصد از استخراج از میدان را کسب کند. حداکثر این مدت در قراردادها 20 سال است و بیشتر از آن واگذار نمی شود و در شرایط خاص که میدان دارای سختی اکتشاف و استخراج است و هزینه بیشتری بر پیمانکار یا طرف خارجی وارد می شود، سقف این مدت زمان 25 سال در نظر گرفته شده است.

پدیدار گفت: بطور میانگین مدت زمان مورد انتظار از سوی شرکت ها 10 تا 15 سال است. نکته دیگر اینکه در مناقصه ها افراد اهل فن و آشنا به مقررات بین المللی حضور دارند. طرف خارجی پول، تکنولوژی و دانش فنی اش را وارد کار می کند و بطور حتم طرف ایرانی با شرکت های خارجی قرارداد می بندد که در بین شرکت های دیگر سهم کمتر از استخراج و منابع بیشتر برای سرمایه گذاری داشته باشد. مشارکت با شرکت های بین المللی در صدسال گذشته گلوگاه اصلی انتقال دانش فنی و مدیریت توسعه وشیوه های نوین بهره برداری است. اصل بر انتقال تجربیات شرکت های معتبر بین المللی است. تجربه کشورهای صاحب منابع غنی نفت و گاز نشان داده است که ارتباط متقابل و سیستماتیک با شرکت های صاحب تجهیزات به موفقیت صنایع نفت و گاز منجر شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با اشاره به اینکه پیش از انقلاب شرکت ملی نفت رابطه مستمری در حوزه اکتشاف و استخراج نداشت گفت: در حال حاضر ایران در این زمینه صاحب نظر است اما به دانش فنی و آخرین دستاوردهای تکنولوژیکی در این حوزه نیازمندیم. از سوی دیگر به دلیل بحران اقتصادی نیاز به سرمایه گذاری داریم. صنعت نفت ایران محرومیت های بسیاری کشیده است و در قالب این قراردادهای جدید می توانیم در مسیر رشد حرکت کنیم. نفت همیشه موتور محرک اقتصاد ایران بوده است. نکته مهم در قراردادهای جدید نفتی این است که درقالب این قراردادها، از خارج استقراض نمی کنیم بلکه سرمایه گذار دعوت می کنیم. صیانت مخازن نفت و گاز با ماست و در چارچوب استانداردها و منافع ملی حرکت می کنیم. این یک موفقیت بزرگ برای کشور است و نباید در مورد آن تنگ نظر بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته