اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950705138215391

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی عنوان کرد

ضرورت نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها

کد: 13950705138215391

https://goo.gl/jPqwYT

، تهران , (اخبار رسمی): سیاست اصلی کشور کاهش نرخ سود بانکی با هدف ایجاد رونق اقتصادی است.

دیواندری

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از روابط  عمومی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، علی دیواندری رئیس این هاد پژوهشی  در خصوص فعالیت صندوق‌های کارگزاری بانک‌ها که در بازار سرمایه فعال هستند گفت: این صندوق‌ها که از طریق شرکت‌های تامین سرمایه بانک‌ها تشکیل شده‌اند، مجوز‌ فعالیت را از سازمان بورس اخذ می‌کنند.

وی تصریح کرد: برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها مشخص شده تا 30 درصد از منابع اخذ شده باید بالاجبار در اوراق یا بازار سهام سرمایه‌گذاری شود و این آزادی عمل را نیز دارند که در فعالیت‌های دیگر اقتصادی مانند سپرده‌گذاری در بانک‌ها هم اقدام کنند.

دیواندری اظهار کرد: درحال‌حاضر که وضعیت تغییر کرده و نرخ سود بانکی پایین آمده، افراد تمایلی به سپرده‌گذاری ندارند اما در گذشته که نرخ سود بانکی بالا بود عمدتا افراد تمایل داشتند سپرده بانکی داشته باشند که با کاهش نرخ سپرده برخی تلاش دارند از طریق سرمایه‌گذاری در اوراق کسب سود کنند و تلاش می‌کنند به سمت بازار سرمایه حرکت کنند زیرا در آنجا میزان سوددهی بهتر شده است.

وی با بیان این که صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها می‌توانند خرید و فروش سهام داشته باشند تا برای مشتریان خود بازدهی بالاتری ایجاد کنند، افزود: این صندوق‌ها معمولا با درآمد ثابت هستند و پیش‌بینی شده تا یک حدی از سود را گارانتی کنند و از آن بالاتر بر اساس عملکردشان در بازار سرمایه باشد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی خاطر نشان کرد: مشکلی که قبلا وجود داشت این بود که این صندوق‌ها وقتی منابع زیادی را دریافت می‌کردند قدرت چانه زنی پیدا می‌کردند و با بانک‌ها وارد مذاکره می‌شدند و نرخ‌های ترجیحی نیز می‌گرفتند.

دیواندری افزود: طبیعتا با توجه به کاهش نرخ سود و الزام بانک‌ها برای رعایت آن و نظارت خوب بانک مرکزی تصور این است که تمایل به سپرده‌گذاری کم شود و دیگر صندوق ها هم به دنبال نرخهای ترجیحی نباشند و منابع را به سمت خرید و فروش اوراق ببرند. زیرا سود بالاتری دارد و مبالغی هم که برای سبد گردانی می‌گیرند به نسبت بالاتر از نرخ سود بانکی است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پژوهشکده پولی و مالی

پژوهشکده پولی و بانکی نخست به عنوان: «مؤسسه تحقیقات پولی و بانکی» و در جایگاه بازوی تحقیقاتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ و به دنبال تصویب و اجرای برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور؛ و با توجه به نیاز تمرکز تحقیقات پراکنده در زمینه‎ های پولی، ارزی و بانکی و گسترش آنها با رویکردی کاربردی، در سال1369 تأسیس شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه