اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950901187144568

برنامه مبارزه با اسراف مواد غذایی در سال 2017

کد: 13950901187144568

https://goo.gl/yqfNmG

، تهران , (اخبار رسمی): هرروز افراد بسیاری به علت تغذیه نامناسب جان می دهند اما روزانه میزان زیادی مواد غذایی توسط مردم اروپا و آسیا دور ریخته می شود.

برنامه مبارزه با اسراف مواد غذایی در سال 2017

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران ، روزانه میزان زیادی مواد غذایی توسط مردم اروپا و آسیا دور ریخته می شود. درحالی که در سوی دیگری از کره زمین، هرروز افراد بسیاری به علت تغذیه نامناسب جان می دهند. به همین خاطر دولت های گوناگون تصمیم گرفته اند تا چاره ای برای جلوگیری از اسراف غذا بیندیشند. با توجه به اینکه حجم عمده ضایعات غذا در کشورهای صنعتی توسط مردم تولید می شود تا صنایع، این کشورها اقدامات ویژه ای برای کنترل اسراف توسط مردم انجام داده اند. دامنه این راهکارها از رفتارهای تشویقی و فرهنگ سازی تا اعمال قوانین ویژه را در برمی گیرد.

به عنوان مثال، اخیرا در کشور فرانسه قانونی برای ممنوعیت دور ریختن مواد غذایی فروخته نشده توسط سوپرمارکت ها تصویب شده است. قانونی که البته براساس پیشنهاد یک ایرانی تبار ساکن فرانسه شکل گرفته است. برمبنای این قانون فروشندگان موظفند موادغذایی را که به تاریخ انقضا نزدیک می شود، به جای دورریختن به صورت رایگان دراختیار خیریه ها قرار دهند. خیریه ها نیز این موادغذایی را در بین افراد بی خانمان و فقیر توزیع می کنند. 16 اکتبر در فرانسه، روز تغذیه نام دارد و همین طور روزی است برای مبارزه با اسراف غذا.

همچنین در مدارس فرانسه برای جلوگیری از اسراف مواد غذایی برنامه ای پیشنهاد شده که هم اکنون به طور آزمایشی در دبیرستان پل لاپی معرفی و اجرا می شود. طبق این برنامه دانش آموزان می توانند از یک هفته قبل غذای مورد نظرشان را توسط یک برنامه قابل نصب در گوشی های هوشمند انتخاب یا در صورت غیبت نیز آن را اعلام کنند. همچنین دانش آموزان می توانند باقیمانده غذا و دسر خود را در کیسه هایی که (داگی بگ) نام دارند بگذارند و با خود ببرند. طبق آمارها سالانه 20 تا40 درصد بودجه غذایی مدارس به خاطر دور ریختن مواد غذایی اسراف می شود.

در رستوران های ایتالیا ظرف هایی با عنوان «کیسه خانواده» دراختیار مشتریان قرار می گیرد. این ظرف ویژه برای آن است که مشتریان غذای اضافه خود را به خانه ببرند و مانع از ریختن آن به زباله رستوران ها شوند.

در آلمان صاحبان سوپرمارکت ها می توانند موادغذایی را که به تاریخ انقضا نزدیک شده، با تخفیف ویژه بفروشند.

یک موسسه خیریه در شهر کپنهاک دانمارک اقدام به تاسیس فروشگاهی به نام «وی فود» کرده تا از اسراف در مواد غذایی جلوگیری شود. فروشگاه «وی فود» با یک فروشگاه زنجیره ای و فروشگاه های میوه و گوشت و نان ارتباط مستقیم دارد و آن دسته از مواد غذایی فروشگاه ها که به تاریخ انقضای شان نزدیک شده اند را از این فروشگاه ها جمع آوری و سپس آنها را با 30 تا 50 درصد تخفیف به مشتریانش که قدرت خرید کمتری دارند، عرضه می کند. کار جمع آوری مواد غذایی نزدیک به تاریخ انقضا توسط افراد داوطلب انجام می شود. وزیر غذا و محیط زیست دانمارک در این زمینه می گوید: «چرا باید مواد غذایی که بابت آنها هزینه زیادی شده به زباله بروند و مشکل آلودگی محیط زیست را افزایش دهند؟» طبق آمارها، وجود فروشگاه «وی فود» موجب شده که دورریز مواد غذایی در دانمارک طی پنج سال اخیر، 25درصد کاهش یابد.

علاوه بر این کشورهای پیشرفته در بخش صنایع سال هاست تلاش می کنند ضایعات غذا را کنترل کنند و در روند تولید و سپس بازیافت از فناوری های به روز و کارآمدی بهره گیری کنند که میزان اسراف موادغذایی تولیدشده را به حداقل می رساند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران

انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در راستای اجرای ماده 131 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارفرمایان که خود متضمن حفظ منافع جامعه نیز می باشد تشکیل گردیده است .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]