اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950902187806102

رتبه بندی 10 شهر هوشمند برتر در جهان

کد: 13950902187806102

https://goo.gl/oMhKqR

، کرج , (اخبار رسمی): فهرست این شهرهای هوشمند بر اساس میزان نوآوری و پایداری تنظیم شده است. واژه " شهر هوشمند" آمیخته با ابهام است. برخی تعریف ساده‌ای ارائه میکنند که تنها فن‌آوری های مربوط به اطلاعات و ارتباط شهری را در بر می‌گیرد.

رتبه بندی 10 شهر هوشمند برتر در جهان

به گزارش اخبار رسمی به نقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج ، فهرست این شهرهای هوشمند بر اساس میزان نوآوری و پایداری تنظیم شده است. واژه " شهر هوشمند" آمیخته با ابهام است. برخی تعریف ساده‌ای ارائه میکنند که تنها فن‌آوری های مربوط به اطلاعات و ارتباط شهری را در بر می‌گیرد. اما شهرهای هوشمند شهرهایی هستند که از فنآوری های ارتباطی استفاده می‌کنند تا به صورت بهینه منابع خود را مدیریت کنند و خدمات و کیفیت زندگی را نیز بهبود بخشند. شهرهای هوشمند مراقب تغییرات آب‌و‌هوایی نیز هستند و تولیدات آلاینده های محیطی خود را نیز کنترل می‌نمایند.
 سایت مشهور fastcoexist چندی پیش فهرستی از شهرهای برتر هوشمند جهان ارائه داده است. فهرست شهرهای زیر بر اساس تعریف بالا از شهرهای هوشمند تهیه شده است:

1.  شهر وین (پایتخت اتریش)
شهر وین تنها شهری است که در چهار موضوع مختلف جزو ده شهر برتر بوده است که شامل موارد زیر می شود:

1.  نوآوری (رتبه پنج)
2.  شهر سبز (رتبه چهار)
3.  کیفیت زندگی (رتبه یک)
4.  دولت الکترونیک (رتبه هشتم)
وین همیشه اهداف بلند برای خود در نظر گرفته و با کنترلی مناسب به این آرمان‌ها رسیده است. این اهداف شامل دیدگاه انرژی هوشمند 2050، نقشه راه 2020 و برنامه اجرایی 2012 تا 2015 می‌باشند. مسولان طراحی شهر وین از مشاوره با سرمایه‌گذاران بخش خصوص به منظور کاهش تولید گاز کربن، حمل و نقل و طراحی کاربری اراضی استفاده نموده‌اند.

2. شهر تورنتو:
شهر تورنتو از بیشترین امتیاز در بین شهرهای آمریکای شمالی برخوردار است. تورنتو عضو فعال برنامه ابر شهرهای کلینتون (C40) می‌باشد که هدفشان اقتصاد مبنی بر کربن کم است. بخش خصوصی در این شهر دارای نقش مهمی می‌باشد. این بخش، برنامه حمل و نقل هوشمند را در این شهر راه انداخته تا بتواند ترافیک را کاهش دهد. شهر تورنتو اخیرا از گاز طبیعی حاصل از جایگاه های دفن زباله خود به منظور سوخت خودروهای حمل زباله استفاده می‌نماید.

3. شهر پاریس:
پاریس در نوآوری، شهر سبز و دولت دیجیتال از رتبه های بسیار خوبی برخوردار است. برنامه هایی مانند اشتراک دوچرخه (Velib) و حتی اشتراک خودروی الکترونیکی از شهر پاریس شروع شدند. برنامه اشتراک خودروی الکترونیکی در حال حاضر 250 ایستگاه اجاره دارد.

4.  شهر نیویورک:
نیویورک معمولا از دیگر رقبای خود در حوزه مدیریت شهری جلوتر بوده است. این شهر در سال 2009 با شرکت IBM مرکز تحلیل کسب‌و‌کار را پدید آوردند تا بتوانند شهری هوشمند و موفق در حوزه سازوکارهای تجاری پدید آورند. این شرکت در حال حاضر نیز در حوزه هایی از قبیل تشخیص آتش سوزی و کشف ادعاهای مربوط به بازپرداخت مالیات، حدود 100 میلیون دلار به شهر سود رسانده است.

5.  شهر لندن:
شهر لندن به علت فعالیت در حوزه نوآوری‌های پایدار و سیستم حمل و نقل مشهور است. این شهر به زودی مرکز تحقیقات شهرهای هوشمند خواهد شد. این شهر بزرگ‌ترین شبکه وای فای را در اروپا دارد.

6. شهر توکیو:
توکیو اولین شهر آسیایی است که دارای رتبه 22 در نوآوری و 15 در حوزه شهرهای دیجیتال است. سال گذشته، این شهر به دنبال ساخت منطقه ای هوشمند در حاشیه شهر بود. این منطقه با همکاری شرکت هایی مانند پاناسونیک، آکسنچر و توکیو گس با پنل‌های خورشیدی و شبکه هوشمند الکتریسیته (smart grid) تجهیز شده است.

7.  شهر برلین:
این شهر در بسیاری از حوزه ها مانند نوآوری و کیفیت زندگی حائز رتبه می‌باشد. برلین با همکاری شرکت هایی از قبیل بی‌ام‌و و واتنفال، به دنبال آزمایش فن آوری (V2G) است. در این روش خودروهای برقی قابل شارژ توانایی مخابره اطلاعات با شبکه برق را در راستای ارائه توان الکتریکی (دشارژ)، یا تنظیم میزان شارژ خودرو دارند.

8.  کپنهاک:
شهر کپنهاک در حوزه شهرهای سبز دارای رتبه اول می‌باشد. این شهر در نوآوری های پایدار بسیار فعال است. گپنهاک قصد دارد تا سال 2025 خود را از گازهای کربنی و آلاینده ها برهاند. چهل درصد از شهروندان این شهر با دوچرخه به حمل و نقل می‌پردازند. در ضمن، شهردار این شهر اخیرا به نقش موثر شهرها به عنوان موتور رشد و توانایی بالقوه آنها در بهبود اقتصاد از طریق فن‌آوری‌های پاک پرداخته است.

9.  شهر هنگ‌کنگ:
شهر هنگ کنگ در حوزه دولت دیجیتال بسیار عالی عمل کرده است. هنگ کنگ اخیرا از سامانه بازشناسی با امواج رادیویی در فرودگاه و کشاورزی خود استفاده نموده است. این شهر در ساخت کارتهای هوشمند طلایه دار بوده است و میلیونها شهروند از این فنآوری در سرتاسر جهان استفاده نموده اند.

10شهر بارسلونا:
این شهر در حوزه کاهش تولید گار کربن بسیار موفق عمل کرده است. بارسلونا در ساخت سازه های حرارتی خورشیدی از اولین ها بوده است. این شهر اخیرا پروژه "لایو ای وی" (LIVE EV) را شروع کرده که طی آن از خودروهای الکتریکی بیشتر استفاده خواهد شد. این شهر همچنین آزمایشگاه زنده فن‌آوری‌های هوشمند نیز هست.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری کرج

شهرداری کرج نهادی است مردمی که وظیفه نگهداری شهر کرج را بر عهده دارد. شهردار کرج به صورت غیر مستقیم توسط نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر کرج انتخاب می شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه