اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950913193476102

تجربه اندوزی از وضعیت سیاست های منابع آب عربستان

کد: 13950913193476102

https://goo.gl/3kreEZ

، کرج , (اخبار رسمی): حدود نیم قرن پیش، عربستان بر روی یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین سفره‌های آب زیرزمینی جهان قرار داشت که حجم ذخایر این منبع 500 کیلومتر مربع آب ارزیابی شده بود.

تجربه اندوزی از وضعیت سیاست های منابع آب عربستان

به گزارش اخبار رسمی به نقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج: حدود نیم قرن پیش، عربستان بر روی یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین سفره‌های آب زیرزمینی جهان قرار داشت که حجم ذخایر این منبع 500 کیلومتر مربع آب ارزیابی شده بود.

رشد چشمگیر کشاورزی از طریق برداشت آب های زیرزمینی در عربستان سعودی طی سال های 1987 تا 2012 سبب شد تا آب‌های زیرزمینی کشور عربستان در 13سال آینده تمام شود. موضوعی که محمد الغمدی عضو دانشگاه ملک فیصل عربستان به آن اشاره کرد.

- عربستان بزرگ ترین کشور بدون رودخانه در دنیا است. 95٪‏ از این کشور منطقه ای کویری یا نیمه کویری است. این کشور سالانه به طور متوسط 100 میلیمتر بارندگی را تجربه می‌کند. تنها 1.45 درصد از این سرزمین قابل کشت است. حدود 80 درصد مصرف آب در عربستان به بخش کشاورزی این کشور اختصاص دارد.

-اواخر دهه 1970 و دهه 80 میلادی برنامه خودکفایی در تولید غذا در عربستان دنبال می‌شد. این رویکرد سبب شد که عربستان به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گندم در جهان تبدیل شد که برای تولید هر تن گندم در این کشور به طور متوسط 1000 تن آب مصرف می‌شد.

این امر سبب شد که روی شیرین کردن آب دریا تمرکز کنند. در سال 1969 میلادی، عربستان نخستین کارخانه آب شیرین کن را احداث کرد. 30 کارخانه آب شیرین کن اکنون در سواحل شرقی و غربی دریای سرخ و خلیج فارس راه اندازی شده است.

- جالب است بدانید که بر اساس اعلام وزارت آب و برق عربستان در گزارش سال 2014 میلادی، این کارخانه‌ها بیش از 1658 میلیون مترمکعب آب تولید کرده‌اند (یعنی حدود 7 برابر سد کرج). در سال 2014 میلادی بخش خصوصی 34.5 درصد کل تولید آب را در عربستان در اختیار داشته است.

- فرایند شیرین کردن آب در عربستان به همین جا ختم نشد و سبب ایجاد مشکلات زیست محیطی جدی در کشور عربستان شد.
باز گرداندن نمک گرفته شده از آب به دریاهای اطراف عربستان باعث شده است که شوری این دریاها افزایش یافته و منابع شیلات این دریاها را تهدید کند.به همین منظور، در عربستان سعودی 27 کارخانه­ نمک زدایی آب احداث شد.

- مشکلات تولید آب شیرین از دریا به همین جا ختم نشد. مسئله مهم در شیرین کردن آب شور دریا، تامین انرژی بود. این انرژی با سوختن 1.5 میلیون بشکه نفت در روز تامین گشت که حجم قابل توجهی از آلودگی هوا در عربستان شکل گرفته و به تغییرات آب و هوایی در اتمسفر کره زمین منجر شد.

-همچنین اختصاص بالای یارانه آب در این کشور سبب  عادت مردم این کشور به پرداخت قبوض کم شده است.به همین دلیل عربستانی‌ها یکی از پرمصرف‌ترین مردم جهان از نظر استفاده از منابع آبی هستند به گونه‌ای که به طور متوسط هر شهروند عربستان روزانه 350 لیتر آب مصرف می‌کند.این نرخ مصرف آب در شهرهایی مانند ریاض و جده به حدود 500 لیتر در روز به ازای هر شهروند در عربستان افزایش می‌یابد.

- این روزهای مدیریت منابع آب کشور عربستان حال خوشی ندارد و بی رمق است. ولی عربستان دو امتیاز درمواجهه با بحران آب دارد که ما نداریم.اول جمعیت آن کم آن کشور که معادل یک سوم جمعیت ایران است و دیگر حجم عظیم دلارهای نفتی و درآمد حاصل از حج که به این کشور در سر مایه گذاری به منظور دسترسی به منابع جدید آب سرزمینی و خارج از سرزمینی  با استفاده از راهبرد تجارت موازی آب یعنی خرید محصولات کشاورزی آب دوست به جای کشت آن ها و اختصاص یافتن آب شیرین به شرب تا کشاورزی.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری کرج

شهرداری کرج نهادی است مردمی که وظیفه نگهداری شهر کرج را بر عهده دارد. شهردار کرج به صورت غیر مستقیم توسط نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر کرج انتخاب می شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه