اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951005206685730

رئیس اداره آموزش و پایش سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت:

پایش سلامت روان دانشجویان الکترونیکی می‌شود

کد: 13951005206685730

https://goo.gl/vFDQTX

، تهران , (اخبار رسمی): «همتایاران سلامت» از طرح های موفقی است که در دنیا مورد استفاده قرار گرفته و در اجرای این طرح در دانشگاه‌های علوم پزشکی از توانمندی دانشجویان بهره خواهیم برد.

پایش سلامت روان دانشجویان الکترونیکی می‌شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان ،فرشاد بهاری، رئیس اداره آموزش و پایش سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت این خبر را  اعلام کرد و با اشاره به دو برنامه متفاوت اما مکمل در نظر گرفته شده برای گردهمایی دو روزه روسای ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی  گفت: در روز نخست نشست‏، وظایف مشاوران حوزه سلامت روان دانشجویی بررسی می شود، ضمن آنکه سه بسته در حوزه خدمات سلامت روان دانشجویان شامل «پیشگیری از رفتارهای خود آسیب رسان»، «جلوگیری از مصرف مواد مخدر و الکل توسط دانشجویان» و «بحث پیشیگری از آسیب‌های تحصیلی و آموزشی» تدوین شده است که کارشناسان و روسای ادارت مشاوره دانشگاه‌ها در خصوص آن‌ها بحث و تبادل نظر می‌کنند و تصمیم‌گیری برای ابلاغ و اجرایی کردن بسته‌ها انجام شود‎؛ در دومین روز برگزاری این نشست نیز موضوعات کلیدی، پایش سلامت روان و تجربه‌ای که در یک ساله اخیر داشته‌ایم، و همچنین مشکلات، تنگناها، فرصت‌های ایجاد شده و نتایج فاز نخست اجرای پایش سلامت روان در دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: نسخه جدیدی از ابزار پایش سلامت روان دانشجویان تحت عنوان «سی ای کیو» که متناسب با دانشجویان علوم پزشکی طراحی و تدوین شده که در این نشست آموزش‌های لازم در خصوص این سامانه ارائه می‌شود‎تا از این پس دانشجویان بر اساس این نسخه مورد پایش و ارزیابی سلامت روان قرار گیرند.

دکتر بهاری همچنین بر ضرورت الکترونیکی شدن پایش سلامت روان تاکید کرد و گفت: از این پس قرار است در دانشگاه‌های علوم پزشکی، پایش سلامت روان دانشجویان به صورت الکترونیکی انجام شود.البته زمان اجرای الکترونیکی شدن این طرح در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بعد از برگزاری این گردهمایی مشخص می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پایش سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت ادامه داد:در این نشست همچنین ضرورت پایش سلامت روان دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی که از سال 94 به عنوان پروژه ملی پایش سلامت روان در وزات بهداشت کلید خورده است بررسی می شود.تبادل نظر در خصوص آیین‌نامه همتایاران سلامت روان، و ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در خصوص اجرای این طرح از دیگر برنامه هایی است که در دستور کار گردهمایی قرار دارد.

وی با بیان اینکه گردهمایی روسای ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی برای دومین بار در سال جاری برگزار می‌شود، گفت: برگزاری این نشست کمکی موثر در راستای ارتقای عملکرد مشاوران سلامت دانشگاه‌ها و بهبود کیفی اجرای طرح همتایاران سلامت است.

بهاری به اجرای طرح همتایاران سلامت در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: ایده این طرح از سال 89 در جلساتی که با معاونت بهداشت وزارت بهداشت و اداره کل پیشگیری از اعتیاد داشتیم، مطرح شد؛ تفاوتی که طرح همتایاران سلامت و همیاران سلامت در این است که در بحث همیاران سعی شده افرادی که دارای تخصص‌های لازم هستند، در زمینه سلامت روان دانشجویان به عنوان دستیار، یاریگر افراد متخصص در زمینه مشاوره و روانشناسی باشند. اما در بحث همتایاران سلامت ما تلاش کردیم از توانمندی دانشجویان برای بحث پایش سلامت دانشجویان بهره‌مند شویم‏؛ بنابراین دانشجویان لزوما افراد نیمه‌متخصص در زمینه مسائل بهداشت و درمان نیستند اما با آموزش‌هایی که در این طرح برای آن‌ها در نظرگرفته شده، می‌توانند در راستای پیشبرد اهداف مقدماتی و سطح یک که در حقیقت پیشگیری از احتمال بروز آسیب‌های روانی دانشجویان است، موثر ومفید واقع شوند.

وی با بیان اینکه طرح همتایاران در بسیاری از دانشگاه‌های خارج از کشور اجرا می‌شود، گفت: همتایاران بحثی است که در دنیا رایج است و پشتوانه علمی دارد و در حیطه‌های مختلف جواب داده است. در این طرح از خود دانشجو برای کمک به خودشان استفاده می‌شود. امیدواریم این طرح با همت دانشجویان به فرجام خوبی برسد و ما دست یاری به سویشان دراز می‌کنیم.

رئیس اداره آموزش و پایش سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت تاکید کرد: با توجه به اینکه در عرصه مشاوره و روانشناسی، کاستی‌هایی در تامین نیروهای متخصص وجود دارد، به نظر می‌رسد اجرای طرح همتایاران سلامت در جایگاه خود‏، می‌تواند به ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاه‌ها کمک موثری کند.

گفتنی است ،گردهمایی دو روزه روسای ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی با حضور مسئولان وزارت بهداشت و مشاوران و کارشناسان حوزه مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی از صبح امروز چهارم دی‌ماه در محل صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت آغاز به کار کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی

شعار «انسان سالم؛ محور توسعه پایدار» یکی از موضوعاتی است که در تدوین سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این موضوع این است که از این پس تمام برنامه ها و سیاست های کشور در این مدت 5 سال که در کشور مصوب و اجرایی باشد، باید تحت تاثیر این شعار محوری باشد و سلامت مردم و نقش انسان سالم در توسعه کشور مد نظر قرار گیرد و این، موضوع مهمی در کشور محسوب می شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئول "تأمین سلامت مردم" در تحقق این هدف مصمم بوده و تمام توان خود را برای تحقق آن بسیج خواهد کرد. یکی از حقوق اساسی مردم دانستن و آگاهی است، آن هم در عصر ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که بر اساس آگاهی و دانایی استوار است. بدیهی است در این میان، آگاهی دادن و اطلاع رسانی به مردم در زمینه سلامتی و بهداشت، اولی تر و ابتدایی ترین حق مردم خواهد بود. روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مأموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاع رسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | بهداشت و درمان