اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951113230085730

سخنگوی وزارت بهداشت:

45 درصد از تخت های بیمارستانی دولتی فرسوده اند

کد: 13951113230085730

https://goo.gl/MF33DB

، تهران , (اخبار رسمی): در سال 73 در کشور 60 هزار تخت معادل 73 درصد از تخت های بیمارستانی دولتی، فرسوده و فاقد ارزش مقاوم سازی بود اما در حال حاضر این رقم به 45 درصد کاهش یافته و هدف گیری ما این است که تا سال 99، این رقم به 30 درصد کاهش دهیم.

45 درصد از تخت های بیمارستانی دولتی فرسوده اند

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت ،ایرج حریرچی ،سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این خبر،گفت: در سال 86 در تهران، حدود 11 هزار و 700 تخت از 13 هزار و 441 تخت کل موجود، یعنی معادل 87 درصد از تخت های بیمارستانی دولتی فرسوده و فاقد ارزش مقاوم سازی بود اما هم اکنون به 75 درصد کاهش یافته و برای کاهش آن به حدود 38 درصد تا سال 99، برنامه ریزی کرده ایم.

وی اضافه کرد: علاوه بر کمبود تخت بیمارستانی و مقاوم سازی بیمارستانها، باید به ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستانها نیز بپردازیم و برای این کار باید بخش ها یا بیمارستانها را تعطیل می کردیم اما گاهی همزمان با حضور بیماران در بخش های بیمارستانی، اقدام به تعمیر و نوسازی این بخش ها کردیم.

حریرچی با اشاره به تدوین 13 جلد کتاب برای استانداردسازی و مقاوم سازی فضای بیمارستانها، گفت: مطالعات مقاوم سازی برای بیش از 570 بیمارستان دولتی در کشور انجام شده و باید امکانات و منابع مورد نیاز آن تامین شود اما آمادگی بیمارستانها در برابر زلزله باید چگونه باشد؟ بیمارستانها باید در برابر بالاترین شدت زلزله ای که به وقوع پیوسته، مقاوم باشند اما این اقدامات نیازمند هزینه است و به سوی دولت، مجلس، خیرین سلامت، نهادهای عمومی غیر دولتی، بخش خصوصی داخلی و خارجی دست استمداد دراز می کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با کمبود جدی پرستاران در کشور روبرو هستیم، افزود: مردم و بیماران به پرستاران نیاز دارند اما اکثر آنها، خانم هستند که مسئولیت های خانوادگی و زندگی دارند و به طور متوسط بیش از 80 ساعت اضافه کار دارند که قدر دان زحمات آنها هستیم اما راه حل این مشکل، این است که تعداد پرستاران در دسترس را افزایش دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: با وجود کمبود شدید پرستار در کشور اما در دهه گذشته، از ظرفیت ورودی رشته پرستاری کاسته شده و دوره تربیت بهیاری هم حذف شده بود اما در این دوره علاوه بر افزایش قابل توجه ظرفیت ورودی رشته پرستاری با رعایت استانداردهای آموزشی، آموزش یکساله 10 هزار کمک پرستار را در دستور کار قرار دادیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اقدامات وزارت بهداشت بر کاهش شکاف درآمدی پرستاران، گفت: در دهه 70 و اوایل دهه 80 لیسانسه های پرستاری با وجود اشتغال در 365 روز سال، در میان بیش از 30 گروه شغلی، از نظر درآمدی در رده های آخر قرار داشتند  اما از سال 83 اقدامات مناسبی آغاز شد.

حریرچی در ادامه افزود: در دهه 70 و اوایل دهه 80، پرستاران بخش دولتی دریافتی کمتری نسبت به پرستاران بخش خصوصی داشتند اما در حال حاضر این نسبت بگونه ای شده که دریافتی پرستاران بخش دولتی به طور متوسط بین 1.4 تا 1.7 برابر پرستاران بخش خصوصی که تعرفه آن هم بالاتر است، دارند اما این دریافتی کافی نیست.

وی گفت: می توان درآمد پرستاران را با بخش خصوصی و یا افراد هم سطح خود از نظر مدرک تحصیلی مقایسه کرد و در حال حاضر حقوق پرستاران به همراه اضافه کار و کارانه به طور متوسط حدود 3 میلیون و 150 هزار تومان است که در مقابل زحمات ارزشمند آنها کافی نیست اما برخی افراد با مطرح کردن برخی مطالب و آمارهای نادرست، سعی دارند که بین جامعه پزشکی و پرستاری اختلاف به وجود آورند اما بیش از 99 درصد از پزشکان و پرستاران، در بیمارستانها مانند یک خانواده به کار خود ادامه می دهند و آن یک درصدی که بر طبل اختلاف می کوبند بدانند که کار آنها به صلاح خودشان و 99 درصد دیگر نیست.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی

شعار «انسان سالم؛ محور توسعه پایدار» یکی از موضوعاتی است که در تدوین سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این موضوع این است که از این پس تمام برنامه ها و سیاست های کشور در این مدت 5 سال که در کشور مصوب و اجرایی باشد، باید تحت تاثیر این شعار محوری باشد و سلامت مردم و نقش انسان سالم در توسعه کشور مد نظر قرار گیرد و این، موضوع مهمی در کشور محسوب می شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئول "تأمین سلامت مردم" در تحقق این هدف مصمم بوده و تمام توان خود را برای تحقق آن بسیج خواهد کرد. یکی از حقوق اساسی مردم دانستن و آگاهی است، آن هم در عصر ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که بر اساس آگاهی و دانایی استوار است. بدیهی است در این میان، آگاهی دادن و اطلاع رسانی به مردم در زمینه سلامتی و بهداشت، اولی تر و ابتدایی ترین حق مردم خواهد بود. روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مأموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاع رسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان