اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951030223155730

وزیر بهداشت تشریح کرد

اهمیت کاهش مصرف نمک در تولید نان

کد: 13951030223155730

https://goo.gl/p4FWPa

، تهران , (اخبار رسمی): با کاهش میزان نمک مصرفی به یک سوم مصرف کنونی، از ۲۵ هزار مرگ پیشگیری خواهد شد.

اهمیت کاهش مصرف نمک در تولید نان

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، حسن هاشمی وزیر بهداشت در اولین همایش نان سالم این خبر را اعلام کرد، گفت: البته گفته های نانواها درباره کیفیت نامطلوب آردها درست است ولی عجله نانواها و توجه نکردن به "عمل آمدن" خمیر هم در کیفیت پایین نان و عوارض نامطلوب آن بی تاثیر نیست.
نان، قوت لایموت
وزیر بهداشت درباره اهمیت کیفیت نان مصرفی مردم گفت: وقتی ۵۰درصد انرژی در ۶۰درصد مردم به ویژه در قشر کم درآمد از طریق نان تامین می شود یعنی این ماده غذایی اهمیت ویژه ای در سفره ایرانی دارد.
وی با اشاره به نقش دولت در نظارت بر بهداشت و کیفیت گندم و آرد، خطاب به نانوایان تاکید کرد: خود شما در کنار بازرسان ما می توانید نقش بسیار عمده ای در حفظ سلامت نان و سلامت مردم جامعه داشته باشید که کاهش میزان استفاده از نمک یکی از این موارد است و با کاهش آن می توان از بسیاری از موارد مرگ و میر جلوگیری کرد.
پیشنهاد یارانه برای ارتقای کیفیت
هاشمی در این مورد افزود: من فکر می کنم که اگر دولت بخشی از یارانه ای را که برای خودکفایی در تولید گندم صرف می کند، به ارتقاء کیفیت نان اختصاص دهد، کمک قابل توجهی برای پیشگیری از بیماری هایی که هزاران میلیارد هزینه برای کشور به دنبال خواهد داشت، می کند.
مرگ ناگهانی آیت اله هاشمی رفسنجانی
وزیر بهداشت با اشاره به فوت ناگهانی آیت اله هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان اگرچه ۸۲سال زندگی کردند اما پزشکان در آنژیوگرافی ۱۵سال قبل، سه پلاک در عروق قلبی وی تشخیص داده بودند، همچنین مدت بیست سال مبتلا به دیابت بودند و در این ماه های آخر نیز از انسولین استفاده می کردند؛ در صورتی که اگر از عوامل زمینه ساز این بیماری ها پیشگیری می شد، نه آن پلاک ها تشکیل می شد، نه دیابت، غیرقابل کنترل بود و نه مرگ ناگهانی اتفاق می افتاد.
دو عامل خطرساز
هاشمی با اشاره به اینکه ۷تا ۱۰درصد مرگ ها ناگهانی هستند خاطرنشان کرد: متاسفانه وقتی علل آن را بررسی می کنیم متوجه می شویم که دو عامل فشار خون و بیماری های قلبی علت عمده آنها هستند که هر دو نیز قابل پیشگیری اند.
وی با اشاره به نقش کاهش استفاده روزانه از نمک و روغن در حفظ سلامت مردم یادآور شد: ۵۰درصد نمک مصرفی ایرانیان حاصل کار نانوایان است و اگر ما به عنوان دولت با کمک شما نانوایان و دست اندرکاران این حوزه بتوانیم این میزان را به یک سوم کاهش دهیم از ۲۵هزار مرگ در درازمدت پیشگیری خواهد شد.
نقش رسانه و آموزش و پرورش
وزیر بهداشت همچنین نقش رسانه ها و آموزش و پرورش را در آگاه سازی مردم بسیار مهم دانست و گفت: رسانه ها هم باید در این امر ما را یاری کنند و با اطلاع رسانی های درست مردم را در حفظ سلامت خود توانمند کنند.
وی گفت: این باور که قند و شکر و نان هرچه سفیدتر باشد از کیفیت بهتری برخوردار است سال هاست که در ذهن ایرانی ها نقش بسته است در صورتی که واقعیت درست عکس این است و مردم باید این اطلاعات را از طریق رسانه ها و مهم تر از آن آموزش و پرورش دریافت کنند.
سبوس و جوش شیرین
وزیر بهداشت جدا از بحث نمک، موضوع سبوس و جوش شیرین در نان را نیز از دیگر مووضوعات مهم در حوزه نان دانست و از دست اندر کاران این حوزه دعوت کرد تا با تشکیل جلسات مشترکی با کارشناسان وزارت بهداشت، به این موضوع نیز رسیدگی کنند.
نظارت، تعامل و تشویق
 هاشمی با تاکید مجدد بر اهمیت نان در زندگی ایرانیان و به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه خطاب به کارشناسان بهداشت گفت: حتما نظارت ها را با همکاری اتحادیه انجام دهید و طوری نباشد که بدون اینکه حرفه را بشناسیم فقط به دنبال ایراد و اشکال گرفتن باشیم؛ اما در عین حال به عنوان امین مردم وظیفه دارید که کار خود را دقیق انجام دهید؛ و من فکر می کنم که اگر این همکاری وجود داشته باشد، نان بهتر و سالم تری به دست مردم می رسد.
وزیر بهداشت در پایان ضمن اشاره به اینکه تشویق بیشتر از تنبیه و جریمه مثمر ثمر خواهد بود گفت: به نظر من اداره بهداشت محیط نیز بیشتر از آن که بر نانوایی ها نظارت داشته باشد، باید بر سیلوها، نحوه نگهداری گندم، کیفیت آرد و بهداشت آب نظارت کند و این نیز با همکاری خود مردم میسر خواهد بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی

شعار «انسان سالم؛ محور توسعه پایدار» یکی از موضوعاتی است که در تدوین سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این موضوع این است که از این پس تمام برنامه ها و سیاست های کشور در این مدت 5 سال که در کشور مصوب و اجرایی باشد، باید تحت تاثیر این شعار محوری باشد و سلامت مردم و نقش انسان سالم در توسعه کشور مد نظر قرار گیرد و این، موضوع مهمی در کشور محسوب می شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئول "تأمین سلامت مردم" در تحقق این هدف مصمم بوده و تمام توان خود را برای تحقق آن بسیج خواهد کرد. یکی از حقوق اساسی مردم دانستن و آگاهی است، آن هم در عصر ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که بر اساس آگاهی و دانایی استوار است. بدیهی است در این میان، آگاهی دادن و اطلاع رسانی به مردم در زمینه سلامتی و بهداشت، اولی تر و ابتدایی ترین حق مردم خواهد بود. روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مأموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاع رسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | شهر و جامعه