اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951126235525632

اصطلاحات رایج در جهان عطر

کد: 13951126235525632

https://goo.gl/E7MAai

، تهران , (اخبار رسمی): همه ما، عطر را با موضوع ملموس و ویژه ای نظیر خاطرات، مکان ها و یا طعم ها، به اشتراک گذاشته و ترکیب می کنیم اما اغلب مردم، در توصیف یک رایحه با استفاده از عبارات اختصاصی عطرسازی، دچار مشکل هستند.

اصطلاحات رایج در جهان عطر

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از لوکس بایر، ناتوانی در بیان جزییات و ظرائف روایح، بسیار ناخوشایند و نا امید کننده است.

همه ما، عطر را با موضوع ملموس و ویژه ای نظیر خاطرات، مکان ها و یا طعم ها، به اشتراک گذاشته و ترکیب می کنیم؛ اما اغلب مردم، در توصیف یک رایحه با استفاده از عبارات اختصاصی عطرسازی، دچار مشکل هستند. عطرسازان و کارشناسان حرفه ای عطر به واسطه آموزش هایی ویژه به منظور بکارگیری اصطلاحاتی خاص برای توصیف روایح، بر تعدادی از این مشکلات ارتباطی غلبه کرده اند. این زبان مخصوص، بعضا راه خود را از میان مطبوعات و فروشگاه ها باز می کند و مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما فقدان ابهام زایی و تفسیر این عبارات، موجب گنگ و بی معنی بودن آن ها می شود.

سایت "بویس د جازمین"، سال ها قبل، اقدام به جمع آوری، تفسیر و تشریح عبارات و اصطلاحات رایج در عطرسازی کرده است و با بروز رسانی پیوسته این فهرست، بسیاری از واژگان مهم و پرکاربرد این عرصه را که برای بسیاری از مخاطبان، نامفهوم هستند؛ رمزگشایی کرده است. در این قسمت، ضمن تقدیر از گرد آورندگان این فهرست ارزشمند، این مجموعه را با اندکی تصرف و اضافات، تقدیم حضور دوستداران عطر و ادکلن در کشور عزیزمان می کنیم.

Accord

یک عطر، چیزی فراتر از جمع مواد سازنده خود است. "آکورد"، ترکیبی از دو یا چند ماده مختلف است که تأثیری جدید القا می کند. اثری که بسیار متفاوت از آنچه است که از بوییدن این مواد بصورت متفاوت تجربه شده است. شخصیت یک عطر، با آکورد پایه و اصلی آن، برجسته می شود. بعنوان مثال، آکوردی بین پچولی و نوت پشمک، شخصیت متمایز عطرهایی همچون "Thierry Mugler Angel"، "Prada Eau de Parfum" و "Chanel Coco Mademoiselle" را شکل می دهد.

Aldehydic

"آلدهایدی"، عبارتی است که در مجموع به نوت های فلزی و نشاسته مانند آغاز عطرهایی همچون "Chanel No 5" یا "Estee Lauder White Linen" اشاره دارد. امروزه بسیاری از عطرهای مدرن، دیگر چنین حجمی از آلدهاید را در خود ندارند چرا که بطور مشهودی، این ماده امروزه دِمُده و قدیمی شده است. اما ردی از حضور این ماده، می تواند اثر براق و زیبایی به فضا ببخشد. بعنوان مثال، شکوفایی آلدهایدی نوت آغازین "Lalique Encre Noire Pour Elle"، ترکیب رز و اوسمانتوس را پر تلألوء جلوه می دهد. با این وجود، استفاده از آلدهاید در ترکیبات نشاسته ای-واکسی، محدودیتی ندارد. "سینِم آلدهاید"، رایحه دارچین را تداعی می کند. "بِنز آلدهاید"، به زیبایی رایحه بادام تلخ را بازسازی می کند. احتمالا "وانیلین"، رایج ترین ماده آلدهایدی است که در عطرسازی استفاده شده و بویی شیرین و خامه ای ایجاد می کند.

Amber – Ambergris

برخی از عنبرها (کهربا)، صمغی و شیرین هستند (Serge Lutens Ambre Sultan,)، برخی دیگر، رایحه ای خشک و چوبی دارند (Dolce & Gabbana Light Blue). با این حال، گروهی دیگر و بطور ویژه، عطرهایی که بر اساس عنبر سائل ساخته شده اند؛ رایحه ایی جانوری و دریایی دارند (Hermès Eau des Merveilles).

Animalic

"انیمالیک" یا "جانوری"، اصطلاحی کلی است که به مواد مورد استفاده در عطرسازی که از گونه های حیوانی بدست می آیند؛ اشاره دارد. برخی از انواع مشک (مشک آهو)، سیوِت (گربه زَبّاد) و کستوریم (سگ آبی)، نمونه هایی از این مواد هستند. امروزه، نوت های انیمالیک که بصورت طبیعی تهیه می شوند؛ جای خود را به ترکیبات سینتتیک داده اند و اصطلاح انیمالیک را می توان در مقیاس وسیع تری بکار برد.

برخی گیاهان، معمولا رایحه جانوری دارند. روغن کوستوس که از تقطیر ریشه های گیاه کوستوس بدست می آید، بویی شبیه موی کثیف و یا چربی گوسفند دارد. روغن زیره سبز که از دانه های این گیاه گرفته می شود، کثیف، گرم و شیرین است. Serge Lutens Muscs Koublaï Khan، L’Artisan Dzing!  و Paloma Picasso Mon Parfum نمونه های برجسته ای از عطرهای جانوری و انیمالیک هستند.

Aromatic

نوت های کافور مانند و سبز که در گیاهانی همچون اسطوخودوس، رزماری، مریم گلی، ریحان و ترخون ارائه می شود. نوت آغازین عطرهایی همچون Dior Eau Sauvage، Caron Pour Un Homme  و  Guerlain Habit Rouge تشریح و تفسیر خوبی برای این ایده هستند.

Balsamic

رایحه ای چرب و روغنی، شیرین و سنگین که حالت چسبناک شیره مانند را به ذهن متبادر می کند. از ترکیب نوت های بالزامیک(صمغی) و سرکه بالزامیک، دقیقا به رایحه سرکه بالزامیک چندساله که در بشکه های چوبی نگهداری شده اند؛ خواهید رسید. سرکه بالزامیک، شیرینی مخصوص، غلیظ و شخصیتی تاریک دارد که از نوت های صمغی مورد استفاده در عطرسازی گرفته می شود (بنزویین، استیراکس، صمغ پرو و صمغ تولو).

بخش پایانی عطرهایی همچون Guerlain Shalimar،  Ormonde Jayne Tolu Clinique Aromatics Elixir از نوت بالزامیک(صمغی) قدرتمندی بهره مند هستند. من بیشتر مواقع از رایحه بخور بنزویین لذت می برم که رایحه ای شبیه به فلفل ارمنستانی دارد. این ایده، الهام بخش ساخت عطر Guerlain Bois d’Arménie بوده است.

Butyric

چیزی در مورد بوی کره که برای مدت بسیار زیادی در یخچال مانده است؛ می دانید؟ این همان بوی آکورد باتیریک(کره ای) کره ای در عطرسازی است! واژه butter، ریشه ای یونانی دارد. باتریک اسید، همچون عطرسازی، در ساخت طعم دهنده ها و چاشنی های غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوت، برای دقایقی، رایحه ای شگفت انگیز و مطبوع ایجاد می کند. اما اگر عطری در مجموع بوی کره مانده و فاسد شده را داشته باشد؛ اشتباهی رخ داده است!

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

لوکس بایر

فروشگاه اینترنتی مازاری یک محیط لوکس، آرام و خلوت برای یک خرید خاص است. پرداخت هزینه سفارشات به صورت اینترنتی و از درگاه بانک پاسارگاد است. تمامی کاربران می‌توانند با استفاده از همه کارت‏‌های بانکی عضو شبکه شتاب هزینه سفارشات خود را به صورت آنلاین از درگاه پرداختی امن و مطمئن پارس پال پرداخت کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سلامت و زیبایی