اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140003245177016564

سوله سبک چیست؟ تفاوت آن با سوله فوق سبک؟

کد: 140003245177016564

https://bit.ly/3zrYsor

، تهران , (اخبار رسمی): سوله سبک و سوله‌ فوق سبک صنعتی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ساخت انواع سازه‌های صنعتی به شمار می‌روند. علت اصلی این امر وزن پایین سازه و کوتاه‌تر بودن مراحل ساخت و اجرا است. به این ترتیب سازه با سرعت بیشتری ساخته شده و از طرفی هزینه متریال و ساخت نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

سوله سبک چیست؟ تفاوت آن با سوله فوق سبک؟
سوله سبک چیست؟ تفاوت آن با سوله فوق سبک؟

سوله یکی از مهمترین سازه‌هایی است که در صنایع بسیاری کاربرد داشته و در انواع مختلفی نیز ساخته می‌شود (بیشتر بخوانید: سوله چیست؟). در حال حاضر کمتر از روش‌های قدیمی برای ساخت و اجرای سوله استفاده می‌شود و طراحی و تولید متریال‌های سبک مانند سین بیم و روش‌های ساخت اسکلت فلزی مانند خرپا، منجر به ظهور سازه‌هایی چون سوله سبک و سوله فوق سبک صنعتی شده است.

سوله سبک چیست؟

سوله‌های سبک از جمله سازه‌هایی ارزان هستند که در عین وزن پایین، استحکام و مقاومت بالایی داشته و در ساخت آن‌ها از کمترین میزان فولاد استفاده شده است. از مهمترین کاربردهای سوله‌های سبک می‌توان به ساخت سازه‌هایی اشاره کرد که نیازمند دهانه‌های بزرگ و بدون ستون هستند.

وجه تمایز سوله‌هایی که برای صنایع مختلف ساخته می‌شوند، با توجه به نیاز، کاربرد، نوع مصالح و … مشخص می‌شود. یکی از مهمترین وجه تمایز در ساخت سوله‌های صنعتی و ساختمانی، وزن سوله است. سوله‌ها با وزن‌های مختلفی ساخته می‌شوند که این تفاوت وزن از مواردی چون نوع کاربرد سوله، نوع مواد اولیه و متریال بکار رفته و تجهیزات ساخت ناشی می‌شود.

سوله‌ها به صورت کلی به دو گروه اصلی سوله سبک و سوله سنگین دسته‌بندی می‌شوند. همانطور که اشاره کردیم، مواد اولیه بکار رفته نقش تعیین‌کننده‌ای در وزن سوله دارد، پس با استفاده اصولی از مصالحی چون فولاد و … می‌توان یک سوله سبک، سوله فوق سبک یا سوله سنگین را طراحی و ساخت. البته نوع تکنیک ساخت به منظور کاهش وزن سوله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این تکنیک‌ها در کنار وزن و نوع متریال، می‌تواند وزن نهایی سوله را مشخص کند.

سین بیم نوعی تیر ورق سینوسی و یکی از مهمترین و اصلی‌ترین المان‌های مصرفی در ساخت انواع سازه‌های فلزی مانند سوله‌های سبک است. این تیر ورق‌های فولادی به شکل سینوسی دارای موج‌هایی هستند که عامل مهمی در کاهش وزن و کاهش میزان مصرف متریال اولیه در ساخت سوله است. از طرفی نیازمند استفاده از سخت‌کننده‌های جانبی نیست و به همین دلیل نیز برای سازه‌های سبک و فوق سبک صنعتی از این متریال استفاده می‌شود. جان موج‌دار سینوسی مقاومت بالاتری در مقایسه با جان مسطح معمولی داشته که این امر به افزایش مقاومت کلی و استحکام سازه منجر می‌شود.

سوله فوق سبک چیست؟

سوله‌ فوق سبک که سوله‌ لوله‌ای نیز نامیده می‌شود معمولاً به صورت پیش‌ساخته بوده و تنها کافی است آن‌ها را در محل مورد نظر نصب کنند. سرعت ساخت و اجرای کار در این روش بسیار بالاست و در نتیجه هزینه‌های کلی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

سوله فوق سبک صنعتی یا سوله سیم بیم که بیشتر برای ساخت سازه‌هایی با دهانه ورودی بزرگ استفاده می‌شود، تا حد زیادی هزینه‌های ساخت را کاهش خواهد داد چرا که در این روش از مصالح و متریال مدرن استفاده شده و در نتیجه با کاهش مصرف فولاد و عدم استفاده از روش‌های ساخت قدیمی مانند روش ساخت سوله‌های تیر ورقی، علاوه‌بر کاهش وزن کلی سازه، هزینه سوله فوق سبک کاهش پیدا می‌کند. نصب سریع و آسان، استحکام بالا و کاهش هزینه‌ ساخت سوله از ۲۰%  تا ۶۰%

در سوله فوق سبک صنعتی ارزان، سقف به صورت شیب‌دار یا منحنی بوده و دهانه سوله نیز بسیار بزرگ است و به همین دلیل نیز می‌توان از آن در صنایع مختلفی چون آشیانه هواپیما، فروشگاه و انبار استفاده کرد.

ویژگی‌ها و مزیت‌های انواع سوله سبک

سوله‌های سبک مزایای بسیاری دارند. از جمله مهمترین مزایای ساخت انواع سوله سبک ارزان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • زمان ساخت و اجرای سوله‌های سبک بسیار کمتر از انواع دیگر سوله‌های صنعتی است.
  • کاهش میزان مصرف فولاد به مقدار قابل توجه که روی کاهش وزن سازه بسیار مؤثر است.
  • به دلیل شیوه ساخت، میزان مصرف فولاد کاهش یافته و در نتیجه هزینه ساخت اسکلت فلزی سازه نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
  • کارایی سوله به دلیل امکان ساخت سازه‌هایی با دهانه بزرگتر افزایش می‌یابد.
  • سوله‌های سبک به دلیل اینکه استحکام بالا، عمر طولانی‌تری در مقایسه با انواع سوله‌های سنگین دارند.
  • در سوله‌های سبک امکان نصب جرثقیل سقفی یک مزیت مهم برای بالا بردن راندمان کاری است.
  • مراحل ساخت و اجرای سوله‌های سبک و فوق سبک صنعتی کوتاهتر بوده و به دلیل شیوه ساخت برای هر نوع صنعتی مناسب هستند.
  • هزینه مواد اولیه و ساخت سوله سبک ارزان بوده و در نتیجه برای صنایع کوچک و بزرگ بسیار مقرون به صرفه است.
  • در اسکلت سوله‌های سیم بیم از پیچ و مهره برای اتصال اسکلت فلزی استفاده می‌شود و به همین دلیل نیز راه‌اندازی، نصب و حتی باز کردن قطعات سوله بسیار راحتتر از انواع دیگر سوله خواهد بود.
  • سوله‌های سبک به دلیل دهانه بزرگ برای هر نوع صنعتی از مرغداری و انبار گرفته تا فروشگاه و آشیانه هواپیما مناسب هستند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پولادین دژ

پدکا (پولادین دژ کاوه) به پشتوانه سال‌ها تجربه در حوزه طراحی و ساخت انواع اسکلت‌های فلزی و استراکچرهای صنعتی، سازه‌های صنعتی عظیمی را برای صنایع مختلف و حیاتی کشور همچون کارخانجات بزرگ،پتروشیمی ها ، پایپ رک ها و صنعت نفت و گاز و کشتیرانی، اجرا کرده است. در این میان عواملی چون بهره‌مندی از امکانات کامل، مدرن و به‌روز در کنار همکاری با بهترین‌های صنعت طراحی و ساخت سازه‌های صنعتی، پیشرفتی قابل توجه را برای پولادین دژ کاوه رقم زده و این مجموعه را به یکی از بزرگترین شرکت‌های دانش‌بنیان و پیشرو در حوزه ساخت انواع سازه تبدیل کرده است. شرکت پولادین دژ کاوه، به عنوان یک شرکت پیشرو و تکنولوژی محور در حوزه طراحی، ساخت و اجرای انواع سازه‌های فولادی فعالیت دارد. این شرکت هم‌گام با تغییرات در صنعت ساخت سازه‌های سنگین، بزرگ و بلندمرتبه در دنیا قدم برداشته و با بهره‌مندی از نیروی متخصص، کارکشته و مجرب تلاش کرده تا از تجهیزات و امکانات موجود برای ارتقای سطح کیفیت و خدمت رسانی به ‌صنایع مختلف از جمله کارخانجات، حوزه نفت و گاز، حوزه سازه‌های دریایی، ساخت سازه‌های صنعتی و آشیانه هواپیما و انواع دیگر قدم‌های بزرگی را بردارد و در این راستا به عنوان یکی از برترین و موفق‌ترین شرکت در حوزه خود سابقه بسیار درخشانی دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | مسکن و ساختمان