اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140103266137819023

استرچ غذایی چیست و چه مزایایی دارد؟

کد: 140103266137819023

https://bit.ly/3mPuWUH

، (اخبار رسمی): استرچ غذایی که دراصطلاح عامیانه بانام سلفون مواد غذایی نیز شناخته می‌شود،یکی ازپرکاربردی‌ترین فیلم‌های بسته‌بندی است.ازاین فیلم‌ها دربسته‌بندی مواد خوراکی مختلف مانند شیرینی‌ها،مرغ و گوشت،میوه،سبزی استفاده می‌شود که در ادامه این مطلب به شکل کامل به بسته‌بندی این محصولات با فیلم استرچ خواهیم پرداخت.

استرچ غذایی چیست و چه مزایایی دارد؟
استرچ غذایی چیست و چه مزایایی دارد؟
استرچ غذایی چیست و چه مزایایی دارد؟
استرچ غذایی چیست و چه مزایایی دارد؟
استرچ غذایی چیست و چه مزایایی دارد؟
استرچ غذایی چیست و چه مزایایی دارد؟

بسته‌بندی با فیلم استرچ مزایای بسیاری هم برای تولیدکنندگان مواد غذایی و هم برای مصرف‌کنندگان دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کم‌هزینه بودن و رعایت کامل بهداشت مواد غذایی اشاره کرد.

تولید فیلم استرچ غذایی به چه صورت است؟

برای تولید فیلم‌های استرچ باید بهترین مواد اولیه به کار برده شود؛ چرا که این مواد به شکل مستقیم با مواد غذایی در تماس خواهند بود. به همین دلیل هم سلامتی مردم تحت تاثیر بسته‌بندی مواد غذایی نیز خواهد بود. برای تولید فیلم استرچ غذایی مواد اولیه مرغوب و کاملا بی‌ضرر به کار برده می‌شود. مواد اولیه این فیلم‌ها از تولیدکننده‌هایی مانند مراکز پتروشیمی خریداری شده و در کارخانه تولید فیلم‌های بسته‌بندی و پلاستیکی به فیلم استرچ تبدیل می‌شوند. ساختار این مواد به شکلی است که علاوه بر بی‌ضرر بودن، شفافیت و استحکام کافی نیز دارند. شفاف بودن فیلم استرچ موجب می‌شود که ظاهر مواد غذایی در درون بسته به شکل کامل قابل مشاهده باشد. به این ترتیب سلامت و کیفیت مواد غذایی درون بسته‌بندی قابل تشخیص می‌شود.

استفاده از استرچ غذایی برای بسته‌بندی مواد غذایی چه مزایایی دارد؟

با توجه به اینکه در بسته‌بندی به روش استرچ تمام سطح بسته پوشش داده می‌شود، بنابراین از نفوذ هرگونه مواد خارجی و آلودگی به درون بسته‌های حاوی مواد غذایی جلوگیری می‌شود. به این ترتیب بهداشت مواد غذایی در تمام مراحل حمل و نقل، انبار و نگهداری در فروشگاه به شکل کامل رعایت می‌شود. با توجه به روند انجام بسته‌بندی به روش استرچ، وکیوم پلاستیک بسته‌‌بندی موجب می‌شود که مواد غذایی از هرگونه آلودگی و میکروب در امان بماند.

یکی دیگر از مزایای مهم استرچ مواد غذایی، حفظ کیفیت آن‌هاست؛ شادابی و طراوت میوه و سبزی‌جات در بسته‌بندی‌های استرچ به خوبی حفظ می‌شود. سلامت مواد گوشتی و پروتئینی نیز با استفاده از این روش مدت زمان بیشتری تامین می‌شود و عطر و بوی مواد غذایی گوناگون تغییر نمی‌کند. بنابراین حفظ کیفیت اولیه مواد غذایی یکی دیگر مزایایی است که می‌توان در مورد بسته‌بندی با استرچ غذایی به آن اشاره کرد.

بسته‌بندی نان و غلات با فیلم‌های استرچ نیز موجب جلوگیری از کپک زدن این مواد غذایی می‌شود. حفظ ظاهر مواد غذایی یکی از دیگر مهمترین مزایای بسته‌بندی با استرچ غذایی است.

ویژگی‌های فیلم استرچ مواد غذایی

در این بخش مهمترین ویژگی‌های فیلم استرچ غذایی شرح داده می‌شود. ویژگی‌ها و خصوصیات این فیلم‌ها عبارتند از:

  •        ظاهر براق و شفاف فیلم استرچ
  •        چسبندگی و محکم بودن بسته‌بندی
  •        خاصیت کشسانی فیلم استرچ
  •        خاصیت ضد تعریق فیلم‌های استرچ غذایی
  •        مقاومت و استحکام بالای استرچ‌های غذایی

 

ظاهر شفاف استرچ غذایی

استرچ مواد غذایی با فیلم‌های استرچ علاوه بر حفظ بهداشت و سلامت آن‌ها، موجب زیبایی این محصولات نیز می‌شود. غذاهای و مواد خوراکی با توجه به این که فیلم‌های استرچ ظاهر شفافی دارند، در ویترین فروشگاه‌ها زیبایی خاصی به خود می‌گیرند و از این حیث جلب توجه می‌کنند. در مورد مواد گوشتی و غذاهای آماده و نیمه‌آماده‌ هم استفاده از این فیلم‌ها برای بسته‌‌بندی موجب می‌شود که خریدار به شکل کامل محتویات درون بسته را مشاهده کند و با خیال راحت و اطمینان از سلامت محصولات درون بسته آن را خریداری نماید.

خاصیت کشسانی فیلم استرچ

نام استرچ در اصل به دلیل وجود خاصیت کشسانی در این فیلم‌ها بر روی آن‌ها گذاشته شده است. فیلم استرچ غذایی ساختاری کشسان دارد؛ به گونه‌ای که سایز کوچکی از این فیلم می‌تواند کشیده شده و ابعاد بزرگتری را در بر بگیرد. این خاصیت موجب می‌شود که هم میزان استفاده از فیلم بسته‌بندی به حداقل برسد و هم بسته‌بندی مواد غذایی به شکل محکم انجام شود. یکی از معیارهای سنجش کیفیت فیلم‌های استرچ غذایی بررسی میزان کشسانی این فیلم‌ها است. فیلم‌هایی که در کارخانه‌های معتبر تولید فیلم سلفون و استرچ تولید می‌شوند، معمولا خاصیت کشسانی قابل قبولی دارند.

استرچ مواد غذایی با مقاومت بالا

خاصیت کشسانی فیلم استرچ غذایی موجب می‌شود که این فیلم‌ها در هنگام وارد شدن فشار بر روی آن‌ها به راحتی پاره نشوند. مقاومت بالای فیلم‌های استرچ غذایی، آن‌ها را برای بسته‌بندی انواع مواد غذایی سبک و سنگین مناسب کرده است. همچنین این ویژگی موجب می‌شود که بسته‌بندی مواد غذایی که شکل نامنظم دارند و یا در بسته‌هایی با شکل‌های خاص عرضه می‌‌شوند، به راحتی انجام شود. برای مثال استفاده از فیلم استرچ بهترین راه برای بسته‌بندی گوشت عرضه شده از کشتارگاه‌ها است که در ابعاد بزرگ عرضه می‌شوند.

ضد تعریق بودن استرچ مواد غذایی

بیشتر مواد غذایی پس از بسته‌بندی شروع به ساطع کردن بخار می‌کنند. دلیل این امر هم مشخص است؛ وجود آب و رطوبت در مواد غذایی تازه و غذاهایی که تازه آماده شده‌اند، موجب بخار کردن آن‌ها می‌‌شود. به همین دلیل هم بسته‌بندی مواد غذایی باید به شکلی باشد که تعریق این مواد موجب کدر شدن بسته‌بندی و خراب شدن بسته‌بندی نشود. استفاده از استرچ مواد غذایی بهترین راه حل برای این مشکل است. فیلم‌های استرچ در صورتی که به شکل استاندارد تولید شده باشند، خاصیت ضد تعریق خواهند داشت و به این ترتیب ظاهر شفاف بسته‌بندی با این روش حفظ خواهد شد.

استرچ مواد غذایی چگونه انجام می‌‌شود؟

بسته‌ بندی استرچ غذایی به این شکل انجام می‌شود که ابتدا فیلم استرچ به دور محصول مورد نظر کشیده می‌شود. محصول غذایی می‌تواند به شکل مستقیم و یا در درون بسته دیگر استرچ شود. پس از کشیده شدن محصول به دور مواد غذایی، مرحله وکیوم انجام می‌شود؛ در این مرحله هوای درون بسته وکیوم شده و پلاستیک بسته‌بندی به شکل کامل به دور محصول می‌چسبد.

لازم به ذکر است که استرچ غذایی هم به شکل دستی می‌تواند انجام شود و هم با استفاده از دستگاه‌های بسته‌بندی مناسب برای استرچ. در حالت دستی مرحله وکیوم وجود ندارد و معمولا استرچ در یک مرحله همراه با کشش کامل فیلم استرچ انجام می‌شود. اما در بسته‌بندی با دستگاه قضیه متفاوت‌تر است و هر دو مرحله کشیده شدن فیلم استرچ به دور محصول و محکم شدن آن در اطراف محصول توسط دستگاه انجام می‌شود.

چه مواد غذایی را می‌توان به روش استرچ غذایی بسته‌بندی کرد؟

مواد غذایی و خوراکی مختلف را می‌توان با استفاده از روش استرچ غذایی بسته‌بندی کرد که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  •        سبزی‌ها و میوه‌ها
  •        غذاهای آماده و نیمه‌آماده
  •        شیرینی‌ها و شکلات‌ها
  •        بیسکوئیت‌های فله‌ای
  •        قارچ، گوشت، مرغ و مواد پروتئینی
  •        لبنیات و فرآورده‌های تبدیلی

خرید و قیمت فیلم استرچ

همانطور که در ابتدای متن هم اشاره شد، قیمت فیلم استرچ در مقایسه با روش‌های بسته‌بندی دیگر بسیار کمتر است. به همین دلیل نیز بسته بندی با فیلم استرچ بسیار مقرون به صرفه بوده و طرفداران زیادی هم از این نظر دارد. طبیعی است که قیمت فیلم استرچ با توجه به کیفیت و ضخامت تولید آن متفاوت باشد، اما باید در نظر داشته باشید که باید قیمت و کیفیت را به شکل همزمان در نظر بگیرید. برای اطلاع از قیمت دقیق فیلم استرچ می‌توانید با تولیدکنندگان این فیلم‌ها در ارتباط بوده و راهنمایی‌های لازم را در مورد قیمت و خرید فیلم استرچ از آن‌ها دریافت کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی