اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140111167148322252
در دسترس نیست

راهکارهایی برای افزایش طول عمر طناب‌ها

کد: 140111167148322252

، (اخبار رسمی): طناب‌ها به خصوص انواع طناب پلاستیکی جزء ابزار ضروری و اساسی در بسیاری از صنایع به شمار می‌روند. به دلیل آنکه طناب‌ها مدام در معرض نور آفتاب، سرما، گرما، رطوبت و گرد و غبار هستند، باید تحت شرایط ویژه‌ای نگهداری شوند. شناخت راهکارهایی جهت محافظت از این طناب‌ها در افزایش طول عمر آن‌ها مؤثر است.

راهکارهایی برای افزایش طول عمر طناب‌ها
نگهداری از طناب
راهکارهایی برای افزایش طول عمر طناب‌ها
شست و شوی طناب
راهکارهایی برای افزایش طول عمر طناب‌ها
مراقبت از طناب

به همین منظور ما در این مقاله به بررسی راهکارهای مؤثر برای مراقبت از انواع طناب می‌پردازیم.

راهکارهای مؤثر و پیشنهادی جهت افزایش طول عمر طناب‌ها

در مرحله اول طول عمر مفید هر طناب بستگی به این دارد که چند بار یا چند ساعت در هفته از آن‌ها استفاده می‌شود. حال اگر فرض کنیم که مدت زمان استفاده از طناب‌های پلاستیکی ثابت باشد باید به دنبال راهکارهایی باشیم که با این شرایط ثابت بتوان طول عمر مفید آن‌ها را افزایش داد. در زیر به برخی از مهم‌ترین روش‌های مراقبت از انواع طناب اشاره شده است.

قرار دادن طناب درون کیسه یا کاور پارچه‌ای

اولین روش مؤثر در نگهداری از طناب پلاستیکی، قرار دادن آن داخل کیسه‌های پارچه‌ای است. زیرا هوا در داخل این کیسه‌ها به راحتی جریان دارد و مانع از کپک زدن طناب خواهد شد. قرار دادن طناب‌ها داخل کاور همچنین باعث می شود گرد و غبار به سطح آن کم‌تر برسد.

جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید

اگر چه امروزه اکثر انواع طناب‌های پلاستیکی دارای خواص آنتی یو وی و فرابنفش هستند اما تا آن‌جا که امکان دارد بهتر است در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرند. برای این منظور می‌توان طناب‌ها را در محیط‌های سربسته مانند انباری‌ها و زیر پله‌ها به دور از تابش نور مستقیم آفتاب قرار داد. اگر چنان‌چه طناب‌ها در محیط‌های سرباز نگهداری می‌شوند باید حتی الامکان از سایبان برای حفاظت از آن‌ها استفاده کرد.

عدم استفاده از مواد شیمیایی برای شستشوی طناب‌ها

شوینده‌های شیمیایی حاوی مواد مضر و آسیب زایی هستند که به ساختار و الیاف به کار رفته در طناب‌ها آسیب می‌زنند. در صورتی که طناب پلاستیکی روغنی و کثیف بوده و نیاز به شستشو با مواد شوینده داشته باشد باید از مواد شوینده‌ای که تولید کنندگان این طناب‌ها توصیه می‌کنند استفاده کرد.

پرهیز از قرض دادن طناب به افراد غیر جهت استفاده نامناسب از طناب

یکی دیگر از روش‌های مراقبت از انواع طناب، اجتناب از قرض دادن آن‌ها به دیگران جهت استفاده نامناسب است. زیرا هر نوع طناب به منظور کاربرد و استفاده خاصی طراحی و تولید شده است. به همین دلیل نباید طناب را جهت کارکرد نامتعارف و غیر مرتبط به دیگران امانت داد. قرض دادن طناب تنها در صورتی که برای استفاده مناسب با نوع طناب باشد بدون مانع است.

بررسی وضعیت فیزیکی طناب پلاستیکی قبل از استفاده

طناب‌ها قبل از استفاده باید مورد بررسی کامل قرار بگیرند. در صورتی که کوچک‌ترین پوسیدگی، پارگی یا هر نوع مشکلی در طناب وجود داشته باشد باید فوراً رفع مشکل شود. استفاده از طناب‌های پوسیده و کهنه باعث به وجود آمدن مشکلات جدی خواهد شد بنابراین بهتر است آن‌ها را کنار گذاشت.

استفاده بهینه از طناب‌ها در طول عمر مفید آن‌ها

بعد از آن که طناب پلاستیکی مورد نظر، خریداری شد باید در مورد طول عمر مفید طناب و نحوه نگهداری از آن اطلاعات لازم را به دست آورد. هر نوع طناب، عمر مفید مشخصی دارد. در صورت استفاده بیش از حد از طناب، ممکن است در انجام کارها مشکل و خللی وارد شود. عمر مفید اکثر طناب‌ها بین 3 تا 5 سال است.

سایر نکات کاربردی و لازم در مراقبت از انواع طناب

●        طناب‌ها را هرگز نباید بر روی سطوح برنده و تیز قرار داد زیرا موجب خراش و پارگی در آن‌ها می‌شود.

●        همواره سعی شود از طناب‌هایی با طول مناسب برای کار مورد نظر استفاده شود زیرا گره دادن طناب‌ها به یکدیگر از نظر رعایت ایمنی درست نیست.

●        در دماهای خیلی بالا و خیلی پایین تا حد امکان از طناب استفاده نشود زیرا مقاومت طناب‌های پلاستیکی در این دماها بسیار کم است.

●        برای جابجایی طناب پلاستیکی از کاور یا کیف‌های مخصوص استفاده شود.

●        در هنگام جابجایی طناب، دقت شود دچار کشیدگی و پارگی نشود.

●        سعی شود طناب در مجاورت و تماس با مواد شیمیایی خورنده و اسیدی قرار نگیرد.

●        از قرار دادن طناب در نزدیک وسایل آتش زا و الکتریکی جلوگیری شود.

●        همواره باید سعی شود طناب‌ها را تمیز نگه داشت و آن‌ها را به دور از هر گونه گرد و غبار نگهداری کرد.

●        برای مراقبت و نگهداری از طناب پلاستیکی از تا کردن و مچاله کردن طناب‌ها اجتناب شود بلکه باید آن‌ها را به صورت حلقه‌ای نگهداری کرد.

●        طناب‌ها در مکان‌هایی که احتمال سقوط یا افتادن دارند، هرگز قرار نگیرند.

●        از قرار دادن طناب در زیر برف و باران جداً خودداری شود.

●        به منظور خشک کردن طناب‌های خیس، هرگز از وسایل و تجهیزات خشک کننده استفاده نشود.

●        هنگام نگهداری طناب سعی شود در زیر وسایل دیگر قرار نگیرد.

●        برای مراقبت از انواع طناب تا آن‌جا که ممکن است آن‌ها را نباید مستقیم بر روی زمین قرار داد بلکه بهتر است بر روی چهار پایه یا سطحی بالاتر از زمین نگهداری شوند.

چگونه طناب با دوام بخریم؟

درست است که رعایت نکات برای نگهداری از انواع طناب باعث افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود، اما موارد مهمی وجود دارد که هنگام خرید طناب پلاستیکی باید به آن‌ها توجه نمود. از جمله این موارد می‌توان به کیفیت جنس محصول، برند محصول، روش تولید محصول، کارخانه‌ی تولید محصول و کاربرد آن محصول اشاره نمود. قبل از خرید طناب مورد نظر خود بررسی‌های لازم را راجب موارد بالا انجام دهید تا با کیفیت‌ترین طناب را انتخاب فرمایید.

جمع‌بندی

در مطالب ارائه شده به راهکارهایی جهت افزایش طول عمر طناب‌ها و روش‌های مراقبت از انواع طناب اشاره کردیم. برخی از این روش‌ها شامل پرهیز از قرارگیری طناب‌ها در مجاورت مستقیم نور خورشید، رطوبت، برف و باران است. در پایان امیدوارم مطالب گفته شده در مورد روش‌های نگهداری از انواع طناب برایتان مفید و ارزشمند واقع شده باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | تجارت و بازار