اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140210077747424090
در دسترس نیست

انواع ورق استیل کدامند و چه کاربردهایی دارد؟

کد: 140210077747424090

، (اخبار رسمی): ورق استنلس استیل به خاطر مقاومت بالا دربرابر خوردگی و ظاهر زیبا کاربردهای بسیاری دارد. صنایع مختلف هرکدام برای رسیدن به مقصود خاصی از ورق استیل استفاده می‌کنند. به همین دلیل انواع ورق استیل تنوع بسیاری دارد که ممکن است سردرگم‌کننده بنظر برسد و باعث استفاده از آن‌ها در جای نادرست شود.

انواع ورق استیل کدامند و چه کاربردهایی دارد؟
انواع ورق استیل کدامند و چه کاربردهایی دارد؟

در این مطلب می‌خواهیم نگاهی اجمالی به انواع ورق استیل بندازیم و خواص و کاربردهای آن‌ها بررسی کنیم.

انواع ورق استیل چیست؟

ورق‌ های استنلس استیل را می‌توان از نظر سری فولاد ضد زنگ و شکل ظاهری در دسته‌بندی‌ها مختلف قرار داد. در ادامه انواع ورق استنلس استیل را از این منظرها بررسی می‌کنیم.

انواع ورق استیل از نظر سری فولاد ضد زنگ

فولادهای ضد زنگ آستنیتی، فریتی، مارتنزیتی، دوبلکس و رسوب‌سختی مشهورترین سری‌های استنلس استیل هستند. بیایید نگاهی به کاربردهای این ورق‌های استیل و مشهورترین گریدهای آن بندازیم.

ورق استنلس استیل آستنیتی (304 و 316 و 310)

ورق استیل 304 و 316 به طور گسترده برای ساخت لوازم آشپزخانه، تجهیزات تولید مواد غذایی، شیری و دارویی، مخزن‌‌ مواد شیمیایی و کاربردهای معماری استفاده می‌شود. ورق استنلس استیل 316 به خاطر مقاومت بیشتر دربرابر خوردگی در محیط‌های اسیدی و نمکی کاربرد بیشتری دارد.

ورق استیل 310 هم به خاطر مقاومت دربرابر دمای بالا به ورق نسوز معروف است و در محیط‌هایی که حرارت و خوردگی به طور همزمان چالش‌آفرین هستند استفاده می‌شود.

ورق استنلس استیل فریتی (430 و 409)

ورق استیل 430 و 409 برای کاربردهایی در صنعت خودروسازی، ساخت مبدل‌های حرارتی و برخی از لوازم‌خانگی مثل ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی استفاده می‌شود. ورق فولاد ضد زنگ فریتی مغناطیسی است و مقاومت در مقابل خوردگی قابل قبولی دارد.

ورق استنلس استیل مارتنزیتی (410 و 420)

ورق استیل مارتنزیتی به دلیل استحکام و سختی بالا از سایر ورق‌ها متمایز می‌شود. از این ورق اغلب برای ساخت کارد و چنگال، چاقو، ابزار جراحی و تجهیزات دندانپزشکی استفاده می‌شود. این ورق را می‌توان تحت عملیات حرارتی قرار داد تا به سختی بالاتر هم برسد.

ورق استنلس استیل دوبلکس (2205 و 2507)

ورق استیل دوبلکس ترکیبی از خواص ورق آستنیتی و فریتی را به‌صورت هم‌زمان ارائه می‌دهد. از این ورق در فرآوری مواد شیمیایی، ساخت تجهیزات صنعت نفت و گاز و صنایع مرتبط با دریا به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و استحکام بالا استفاده می‌شود.

ورق استنلس استیل رسوب سختی (PH 4-17)

ورق استیل رسوب سختی قابل عملیات حرارتی است و ترکیبی از استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی و چقرمگی را ارائه می‌دهد. از این ورق در صنعت هوافضا، ساخت راکتورهای هسته‌ای و تجهیزات پردازش مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

انواع ورق استنلس استیل از نظر شکل ظاهر

تا اینجا با سری‌ها و گریدهای مختلف ورق استیل آشنا شده‌اید. هرکدام از این گریدهای ورق استیل با شکل‌های ظاهری مختلف تولید می‌شوند تا برای کاربرد خاص و ویژه‌ای مناسب باشند. در ادامه مهم‌ترین انواع ورق فولاد ضد زنگ را بر اساس شکل ظاهری معرفی می‌کنیم.

ورق استنلس استیل مشبک

ورق استیل مشبک از گریدهای مختلف فولاد ضد زنگ در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود و روی سطح آن پانچ یا سوراخ شده است. این ورق دربرابر خوردگی مقاوم است و انعطاف‌‌پذیری خوبی دارد. از ورق استنلس استیل مشبک در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، سیستم فیلتراسیون، سیستم‌های عایق‌کاری تصفیه آب و فاضلاب و پیکج‌های تقطیر استفاده می‌شود.

ورق استنلس استیل آینه‌ای

ورق استیل آینه‌ای یا ورق استیل براق طی چندین مرحله پولیش ساخته می‌شود و نسبت به سایر ورق‌های جذابیت ظاهری بیشتری دارد. این ورق علاوه بر زیبایی، کاربرد بهداشتی دارد و کاملاً استریل می‌شود. به‌طورمعمول از ورق براق در کاربردهای معماری، لوازم‌خانگی و خودروسازی استفاده می‌کنند.

ورق استنلس استیل آجدار

سطح ورق آجدار دارای برآمدگی‌های متقاطع و منظمی است. از این ورق معمولاً برای پوشش کف محیط‌هایی استفاده می‌شود که نگرانی بابت مواد خورنده همیشه مشکل‌زا است. آج‌های طراحی شده بر روی ورق از لیز خوردن افراد در هنگام رفت‌وآمد جلوگیری می‌کنند. در موارد دیگر از ورق آجدار استیل برای ساخت مخازن و دیواره‌ی دستگاه‌ها در صنایع خودروسازی، کشتی‌رانی، صنایع غذایی و نفت و پتروشیمی استفاده می‌شود.

ورق استنلس استیل شانه تخم‌مرغی

ورق استیل شانه تخم مرغی از گریدهای مختلف فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود و روی سطح آن برای کاربردهای خاص دارای فرورفتگی‌های منظم است. از این ورق برای ساخت مخازن تحت فشار و کاربردهای معماری استفاده می‌شود.

راهنمایی برای خرید ورق استیل

کسانی که در صنعت فعال هستند خوب می‌دانند چقدر ورق استیل تقلبی و غیراستاندارد در بازار کشور زیاد شده است. استفاده از این ورق‌ها می‌تواند تأثیر منفی روی راندمان کاری و کیفیت محصول نهایی بگذارد. شاید ورق استیل تقلبی قیمت پایین‌تری داشته باشد ولی به علت خوردگی و عیوب بسیار باعث هزینه‌های مضاعف تعمیر و نگهداری و تعویض قطعات می‌گردد؛ پیشنهاد ما به شما خرید ورق استیل از تولیدکنندگان معتبری مثل استیل پاسارگاد است که سال‌هاست در بازار فعال بوده و کیفیت و اصالت خود را اثبات کرده‌اند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید