اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395052586705700

بررسی انتقال آب از ترکیه به دریاچه ارومیه

کد: 1395052586705700

http://goo.gl/JiH4ye

، تهران , (اخبار رسمی): ستاد احیای دریاچه ارومیه انتقال آب دریاچه وان ترکیه به این دریاچه را بررسی می کند.

بررسی انتقال آب از ترکیه به دریاچه ارومیه

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست،عیسی کلانتری ،دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیهدر نشست خبری بررسی آخرین وضعیت عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه قول رییس جمهور  در مورد احیای دریاچه ارومیه یک اقدام استراتژیک بود اظهار کرد: در ابتدای کار فعالیت ستاد عده‌ای از متخصصان موافق احیای دریاچه و عده‌ای مخالف آن بودند. پس از مطالعات صورت گرفته به ویژه بررسی ساختار زمین‌شناسی دریاچه ارومیه و اطراف آن مشخص شد که آب دریاچه ارتباطی با آبخوان‌های اطراف ندارد و مسجل شد که می‌توان روی احیای آن سرمایه گذاری کرد.

وی با بیان اینکه به غیر از دو منطقه بسیار کوچک، یکی در عجب شیر به طول 9 کیلومتر و دیگری قوشچی به طول 17 کیلومتر در این منطقه، غرب دریاچه ارومیه از حدود 900 کیلومتر پیرامون دریاچه با آب خوان‌های اطراف ارتباطی ندارند گفت: این منطقه بسیار کوچک است و مشکل جدی برای دریاچه ارومیه ایجاد نمی‌کند. تئوری برخی اساتید چون استاد کردوانی بر این بود که دریاچه ارومیه قابل احیاء نیست. در حال حاضر این ایده از لحاظ تئوری رد شده است و ثابت شده که اگر آب وارد دریاچه ارومیه شود قابلیت احیاء دارد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه طی سال گذشته ثابت شد که در صورت ورود آب به دریاچه ارومیه از آب دریاچه خارج نمی‌شود افزود: به این نتیجه رسیدیم که دریاچه قابل احیاء است. عده‌ای حتی معتقد بودند که کف دریاچه سوراخ است وآب پایین می رود که بعد از بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته توسط 650 متخصص داخلی و 70 متخصص خارجی طی مدت 6 ماه به این نتیجه رسیدیم که دریاچه قابل احیاء است.

به گفته کلانتری، عملیات اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه از زمستان سال 93 شروع شده و در حقیقت 20 ماه است که از آغاز فاز عملیاتی ستاد می‌گذرد.

وی در ادامه در مورد انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه دریاچه وان گرفتار زیادی آب است گفت: ارتفاع آب در این دریاچه به قدری بالا آمده که شرایط بی هوازی در کف دریاچه ایجاد کرده و موجودات داخل آب در حال از بین رفتن هستند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه ترک‌ها به انجام انتقال آب از دریاچه وان متمایل هستند اظهار کرد: بخشی از مطالعات این طرح صورت گرفته و در حال تکمیل است. مطالعات این پروژه از لحاظ شیمیایی توسط دانشگاه‌های مراقه، تربیت مدرس و ارومیه صورت گرفته و نتایج آن به سوئیس ارسال شده است.

کلانتری با اشاره به اینکه شوری دریاچه وان کمتر از دریاچه ارومیه است افزود: PH دریاچه وان 9.2 است و PH دریاچه ارومیه 7.4 است بنابراین از لحاظ شیمیایی ترکیب آنها مشکلی ندارد. مطالعات بخش بیولوژیکی این پروژه در حال انجام است که در صورت مثبت بودن نتایج آن وارد مذاکره با ترک‌ها خواهیم شد.

وی با بیان اینکه ترک‌ها از لحاظ مهندسی جلوتر از ما هستند گفت: آنها می‌توانند آب را تا مرز ایران انتقال دهند. مناسب است که این آب به قسمت شمال دریاچه وارد شود. شوری دریاچه ارومیه به خاطر وجود کوه‌های نمکی در ضلع شمال غربی دریاچه است که در صورت ورود آب از وان، شوری دریاچه کاهش می‌یابد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه اگر مطالعات تکمیل شود مذاکرات فنی و سیاسی آن شروع می‌شود گفت: اگر بتوانیم 1.5 تا دو میلیارد متر مکعب آب از دریاچه وان وارد دریاچه ارومیه کنیم، اتفاق خوبی خواهد بود.

 دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در مورد امکان تجدید نظر در الگوی کشت اراضی کشاورزی حاشیه دریاچه ارومیه گفت: در ابتدای انقلاب 290 هزار هکتار از این منطقه زیر کشت آبی بود ولی در حال حاضر بیش از 500 هزار هکتار سطح اراضی زیر کشت است بنابراین 1.5 میلیارد متر مکعب از حق‌آبه دریاچه ارومیه برای کشاورزی صرف می‌شود.

کلانتری با اشاره به اینکه اگر 20 میلیارد متر مکعب آب دریاچه ارومیه باشد و 1.5 میلیارد صرف کشاورزی شود، در سال معادل حدود هفت یا هشت درصد آب دریاچه کاهش می‌یابد، گفت: سطح زیر کشت در این سال‌ها افزایش یافته و مصرف آب بهینه نشده است. در حال حاضر به جای مصرف هشت دهم ET آب برای رشد گیاهان 1.4 مصرف می‌شود. اقدامات ستاد بر کاهش مصرف گیاهان از 1.4 ET  به 0.8 ET متمرکز است. اگر نیاز آبی گیاه را به اندازه کافی فراهم کنیم احتیاجی به تغییر الگوی کشت نیز نداریم.

وی با اشاره به اینکه استان‌های خراسان و اصفهان با کمبود آب مواجه هستند و کارخانه تولید قند در این استان‌ها تعطیل شده است گفت: این استان‌ها برای تامین قند به منطقه آذربایجان هجوم آورده و حدود 400 هزار تن چغندر قند در سال به خراسان و اصفهان برده می‌شود. با توجه به قیمت‌های جهانی ارزش شکر تولیدی به میزان 400 هزار تن 18 میلیون دلار است، در حالیکه سالیانه 22 میلیون دلار فقط برای هزینه حمل چغندر قند به اصفهان و خراسان صرف می‌شود.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه طبق این روند کشور در اقتصاد کلان چهار میلیون دلار ضرر می‌بیند گفت: امسال چغندر قند فقط برای کارخانجات آذربایجان تولید می‌شود و از خروج چغندر از استان جلوگیری می‌شود. شاید تولید و انتقال چغندر قند از آذربایجان به کارخانه‌های اصفهان و خراسان توجیه اقتصادی برای آنها داشته باشد ولی برای اقتصاد کشور آسیب و لطمه به بار می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه اگر به جای 400 هزار تن چغندر قند، ذرت کاشته شود، 64 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی در مصرف آب صورت گرفته و آب اضافی وارد دریاچه ارومیه می‌شود گفت: در این صورت اقتصاد کلان کشور نیز ضرر نمی‌کند همچنین به موازات کاهش 1.4 ET به 0.8 ET در رشد گیاهان 700 تا 800 میلیون متر مکعب صرفه جویی خواهد شد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در مورد طرح نکاشت به عنوان یکی از راهکارهای احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: طرح نکاشت به منظور تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه به مدت دو سال در ابتدای کار ستاد مطرح شد ولی چون بارندگی پاییزی خوب بود، نیازی به اجرای این طرح نشد.

کلانتری با اشاره به اینکه 4.7 میلیارد متر مکعب از آب دریاچه ارومیه صرف کشاورزی می‌شود، گفت: 90 درصد آب حوزه دریاچه در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.  در کل کشور هم تقریبا همین است و مصرف کشاورزی معادل 90 درصد منابع آبی است.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی که حدود 20 درصد از آب‌های تجدیدپذیر خود استفاده می‌کنند دچار مشکل کم‌آبی نمی‌شوند، افزود: اگر  1.6 درصد از آب‌های تجدیدپذیر حوزه دریاچه ارومیه مصرف شود، دچار مشکل نمی‌شویم ولی مصرف ما در این حوزه از آب‌های تجدیدپذیر 4.7 درصد است.  

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه مصرف بالاتر از 40 درصد از آب‌های تجدیدپذیر خطرناک است، گفت: ارگان‌های بین‌المللی سقف 40 درصد را برای مصرف آب‌های تجدیدپذیر قرار داده‌اند. هیچ کشوری غیر از ایران بیشتر از 50 درصد از آب‌های تجدیدپذیر را مصرف نمی‌کند. با این کار خودمان تیشه به ریشه کشور می‌زنیم.

کلانتری با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه به خاطر متوسط بارش و متوسط تبخیر جزو مناطق خوب کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: متوسط بارش در این منطقه 320 میلیمتر در سال و تبخیر 1000 میلیمتر و به عبارتی یک متر در سال است، در حالی که در کشور متوسط بارش 250 میلیمتر و متوسط تبخیر 2 متر در سال است. بنابراین وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به سایر نقاط بهتر است این در حالی است که استان‌هایی چون اصفهان، 102 درصد از آب‌های تجدیدپذیر خود استفاده می‌کنند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه تمرکز بسیاری بر احیای دریاچه ارومیه وجود دارد، گفت: علت این تمرکز و حساسیت روی دریاچه ارومیه آن است که 5 میلیون نفر در حاشیه آن زندگی می‌کنند و بستر دریاچه صددرصد نمکی است که با خشک شدن آن طوفان نمکی اتفاق می‌افتد.

کلانتری با اشاره به فعالیت زنبور عسل در دریاچه ارومیه که 80 درصد کاهش یافته است، افزود: این اتفاق به این علت است که غبار نمکی روی گل‌ها می‌نشیند و دید زنبورها گرفته می‌شود اگر زنبور در یک منطقه به مدت 8 سال فعال نباشد، کشاورزی آن منطقه از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه اگر دریاچه ارومیه احیاء نشود، تخلیه تبریز امر محرزی است، گفت: جابه جایی شهر تبریز بیش از 1000 میلیارد دلار هزینه‌بردار است؛ در زمان جنگ یک میلیون و 100 هزار نفر تعداد کل مهاجران جنگی بود که مشکلات بسیاری برای دولت ایجاد کرد و حالا انتقال 5 میلیون هزینه بسیاری به دنبال خواهد داشت.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه ایجاد بیماری‌هایی چون سرطان، فشار خون، مشکلات پوستی و تغییرات ژنتیکی از جمله مسائل بهداشتی است که در نتیجه خشک شدن دریاچه ارومیه اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: حذف پیکره آبی در این منطقه باعث می‌شود که تابستان‌ها 4 درجه کمتر و زمستان‌ها 4 درجه سردتر شود به طوری که در سال‌های اخیر کاهش دما باعث از بین رفتن حجمی از محصولات کشاورزی شد. بنابراین خسارت‌های خشکی دریاچه ارومیه غیرقابل پیش‌بینی است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه کلیه تولیدات در 52 هزار کیلومتر از حوزه دریاچه ارومیه در سال 1.1 میلیارد دلار است گفت: این در حالیست که اگر بخواهیم جابجایی تبریز صورت گیرد به هزاران میلیارد دلار احتیاج داریم. در این میان باید افزایش هزینه بهداشتی و درمانی شهروندان حوزه دریاچه ارومیه را نیز مد نظر قرار دهیم که با خشک شدن دریاچه ارومیه این هزینه‌ها بیش از پیش خواهد بود.

کلانتری با بیان اینکه تصمیم رییس جمهور در مورد احیای دریاچه ارومیه یک تصمیم استراتژیک بود تاکید کرد: تصمیم گرفته شد که دریاچه به هر قیمتی حفظ شود چون سلامتی شهروندان را نمی‌توان قیمت گذاری کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال 82 نامه‌ای به رئیس جمهور دولت هفتم و هشتم در مورد دریاچه ارومیه ارسال کردم گفت: در دوره ریاست احمدی نژاد نیز در این مورد نامه‌ای نوشتم و در نهایت در سال 89 نامه‌ای به مقام معظم رهبری ارسال کردم. خشکی دریاچه ارومیه هزاران میلیارد دلار خسارت اقتصادی برای کشور به بار می‌آورد در حالیکه کل برنامه احیای دریاچه ارومیه 6 میلیارد دلار است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه مسئولیت آموزشی و فرهنگ سازی در منطقه به استادیاران سپرده شده است افزود: بودجه‌های فرهنگی و آموزشی نیز تخصیص یافته و استانداران در مورد بحث‌های آموزشی پاسخگو هستند. رسانه‌های محلی از جمله صدا و سیما نیز همکاری خوبی از لحاظ اطلاع رسانی به مردم در مورد اثرات خشکی دریاچه ارومیه داشته است.

کلانتری با تاکید بر اینکه اگر شهروندی در اثر فعالیت‌های ستاد دریاچه ارومیه متضرر شود، ستاد ضرر آن را می‌پردازد عنوان کرد: در مقابل اقدام بزرگ و مهم احیای دریاچه افرادی که خسارت می‌بینند ستاد، خسارت آنها را جبران می‌کند. ائمه جمعه، بسیج، NGOها، دانشگاه‌ها و دانشجویان، شوراهای شهر و روستاها همکاری خوبی با ستاد احیای دریاچه ارومیه در زمینه فرهنگ سازی در منطقه داشته‌اند.

وی با بیان اینکه احیای دریاچه پروژه بسیار بزرگی است گفت: مطالعات مربوط به احیای دریاچه در مدت شش ماه انجام شد در حالیکه در کشورهای دیگر این مطالعات چهار سال طول می‌کشد، از تجربیات دیگر کشورها استفاده کرده‌ایم.

پیشنهاد تبدیل 1030 کیلومتر از جنوب دریاچه ارومیه به پناهگاه حیات وحش

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اراضی 1030 کیلومتری در جنوب دریاچه ارومیه که قابلیت احیاء ندارد گفت: از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کردیم که این منطقه را به منطقه حیات وحش تبدیل کند. این سازمان باید تا قبل از اینکه این منطقه تحت تصرف مردم قرار گیرد اقدام به فعالیت کند. بودجه این طرح تامین شده است و سازمان محیط زیست هر چه سریعتر باید از این منطقه به منظور استفاده برای حفاظت از حیات وحش بهره برداری کند و اگر این منطقه توسط مردم تصرف شود محیط زیست دیگر نمی‌تواند آن را از دست آنها خارج کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

گردشگری و میراث فرهنگی | محیط زیست