اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395053193966054

هاشم‌زاده:

در «امکان مینا» سوژه هدر رفته است

کد: 1395053193966054

http://goo.gl/TAaIFi

، تهران , (اخبار رسمی): برنامه «سینما معیار» با موضوع نقد و بررسی فیلم «امکان مینا»، با حضور سیدسعید هاشم‌زاده و احسان رستگار، منتقدان سینما از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.

در «امکان مینا» سوژه هدر رفته است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی رادیو گفت‌وگو، در بخش «میز نقد» این برنامه آخرین فیلم کمال تبریزی با عنوان «امکان مینا» با حضور سیدسعید هاشم‌زاده و احسان رستگار نقد و بررسی شد.

رستگار درباره «امکان مینا» گفت: این اثر از دو جهت فیلم تازه‌ای است. یکی از حیث آخرین و جدیدترین بودن از نظر تقدم زمانی، دیگر اینکه ژانری که کمال تبریزی در این فیلم تجربه کرده، ژانر جدیدی است و این فیلم و فیلم «سیانور» از حیث سوژه جدید است و این فیلم به یک موضوع سیاسی حاد در ابتدای انقلاب پرداخته و این شجاعت فیلمساز را نشان می‌دهد.

هاشم‌زاده نیز در این زمینه عنوان کرد: از این منظر که سوژه‌های کمتر پرداخته شده مانند منافقین مورد توجه قرار گیرند، ساخت این فیلم جای تحسین دارد و این سوژه تازه جذابیت ایجاد می‌کند. اما اینکه همین سوژه تازه را با روایت بد، فیلمسازی و تکنیک بد،  با پرداخت بد و فیلم‌نامه و بازیگری بد تقلیل دهیم، بحث دیگری است. «امکان مینا» سوژه تازه‌ای دارد ولی فیلم تازه‌ای نیست. حرکت آن به سوی درام و نقاط عطف و قهرمانان داستان و پرداخت وقایع مهم فیلم از نظر دراماتیک به شدت دچار مشکل است. به این دلایل معتقدم که این سوژه تازه هدر رفته است.

وی ادامه داد: ما هیچ سویه‌ای برای سوژه برای کمال تبریزی نمی‌بینیم. مسائل و دغدغه‌های مهم فیلم و حتی هویت و ماهیت آن تشکیلات باز و عمیق نشده است؛ کارگردان و نویسنده خیلی راحت از این موارد عبور کرده‌اند. آن چیزی که از تشکیلات به شکل ظاهری توقع داریم را بدون کمترین خدشه‌ای و غافل‌گیری پیش‌روی ما می‌گذارند. پرداختی روی شخصیت‌های منفی انجام نشده است.

رستگار در ادامه بحث نشست نقد فیلم «امکان مینا» بیان کرد: ما بعد از انقلاب و دفاع مقدس، 16 هزار شهید داریم که توسط صدام به شهادت رسیدند و 12 هزار نفر مستقیما از سوی منافقین به شهادت رسیدند. 28 هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم توسط منافقین یا با اطلاعات آن‌ها به صدام شهید شدند. صرف همین موضوع که یک کارگردان به خود جرات می‌‌دهد و به یک سوژه ملتهب می‌پردازد، تحسین‌برانگیز است.

وی افزود: این فیلم می‌خواهد بگوید که این سازمان از درون جنایت می‌کند و در بیرون هم جنایت می‌کند. ولی خیلی دوست داشتم در طی فیلم بفهمم با شستشوی مغزی چه بر این افراد گذشته که حاضر به انجام گناهان کبیره و اعمال شنیع می‌شوند؛ این را در فیلم نمی‌بینیم.

این منتقد سینما گفت: فیلم‌نامه در شخصیت‌پردازی دچار ضعف‌هایی است که باعث می‌شود تا حدودی به آن نقد وارد کنم. بازی مینا ساداتی خوب است و کارگردانی فیلم هم به اعتقاد من چندان مشکلی ندارند و از نقاط قوت آن محسوب می‌شوند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

رادیو گفت‌وگو

شبکه رادیویی گفت‎وگو در 27 اردیبهشت سال 1385 با شعار رادیو اندیشه‌ها و باتوجه ویژه به حوزه نخبگانی تاسیس گردید. قالب و ساختار برنامه ها عمدتاً گفت‎وگو، میزگرد، مناظره، مصاحبه، نمایش و مستندسازی بوده و آنونس، آرم استیشن و میان برنامه های کوتاه، به میزان قابل توجهی، در برنامه های این شبکه مورد بهره برداری قرارمی گیرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

رسانه‌ها