اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395053193996054

معاون توسعه نهاد کتابخانه های عمومی مطرح کرد

97 کتابخانه عمومی طی دو سال گذشته تأسیس شد

کد: 1395053193996054

http://goo.gl/YBiKqc

، تهران , (اخبار رسمی): محمد الهیاری در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» گفت: طی دو سال اخیر 97 کتابخانه عمومی، به ویژه به شهرها و روستاهایی که کتابخانه های کمتری داشتند، اضافه شده است.

97 کتابخانه عمومی طی دو سال گذشته تأسیس شد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی رادیو گفت‌وگو، برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» با موضوع «بررسی عملکرد نهاد کتابخانه های کشور» با حضور محمد الهیاری(معاون توسعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور) محمد هادی ناصری(مدیر روابط عمومی و امور بین الملل نهاد کتابخانه های عمومی) روی آنتن رادیو گفت و گو رفت.

در ابتدای این برنامه، محمد الهیاری(معاون توسعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور) در پاسخ به این پرسش که آیا دو و نیم میلیون نفر اعضای نهاد کتابخانه های عمومی در کشور آمار خوبی می تواند باشد، یا نه، گفت: موضوع دسترسی به کتابخانه اهمیت دارد و هرچه دسترسی مردم به کتابخانه ها بیشتر باشد، عضویت افزایش می یابد. در حال حاضر دو هزار و 200 کتابخانه عمومی در سراسر کشور را نهاد کتابخانه های عمومی اداره می کند و 1000 کتابخانه به صورت مشارکتی اداره می شود؛ یعنی اشخاص حقیقی و حقوقی آن را اداره می کنند و نهاد کتابخانه ها وظیفه تأمین منابع را دارند.

معاون توسعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور ادامه داد: سه هزار و 200 کتابخانه عمومی در سراسر کشور داریم که 700 کتابخانه در مناطق روستایی هستند. طبیعی است که برخی از شهرها کتابخانه عمومی ندارند یا در صورت اطلاع ممکن است دیگران از وجود آن مطلع نباشند. در این 2 هزار و 200 کتابخانه عمومی سراسر کشور حدود 40 میلیون نسخه کتاب برای سلایق مختلف وجود دارد. اعضای فعالی که کتاب ها را امانت می گیرند، حدود دو و نیم میلیون نفر در سراسر کشور هستند.

وی درباره نرخ رشد تأسیس کتابخانه ها طی این سال ها عنوان کرد: تأسیس، تجهیز، نوسازی، سیاست گذاری اداره کتابخانه ها بر عهده نهاد کتابخانه های عمومی است. نهاد دو نوع درآمد دارد که بخشی از طرف دولت است که صرف هزینه های پرسنلی می شود و بخش دیگر هزینه نیم درصدی است که باید از شهرداری ها دریافت کند. این عدد براساس تعامل شهرداری و نهاد به نیم درصد نمی رسد و با تعامل موجود بخشی از این مبلغ به صورت سالیانه دریافت می شود. طبق اسناد بالادستی برای روستاهای بالای هزار و 500 نفر جمعیت ثابت پیش بینی داشتن کتابخانه شده است.

این مسئول با بیان اینکه راهکاری برای روستاهای زیر هزار و 500 نفر در نظر گرفتیم، توضیح داد: امکان این وجود دارد چند روستا در یک منطقه که جمعیتشان به این تعداد می رسد، یک کتابخانه ثابت داشته باشند. شیوه دیگر این است که در مناطق صعب العبور از کتابخانه های سیار استفاده کنیم و در حال حاضر بالغ بر 30 کتابخانه سیار فعال همراه با کتابدار در استان های کشور داریم.

معاون توسعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته 97 کتابخانه عمومی به کتابخانه های کشور اضافه شده که درصد قابل توجهی از آن مربوط به شهرها و روستاهایی است که کمتر کتابخانه داشتند. هر سال تعداد کتابخانه ها افزایش پیدا می کند و تعدادی نیاز به مرمت و نوسازی دارند و در حال حاضر در بین 38 کتابخانه فعال 16 کتابخانه در حال نوسازی هستند.

الهیاری با اشاره به اینکه ما امسال را در نهاد سال خواندن نام گذاری کردیم، ادامه داد: منظور ما از این نامگذاری تعیین سمت و سو برای تمام کتابخانه های عمومی است. نهاد کتابخانه ها به این نتیجه رسید که مسأله اصلی"خواندن" است و اگر خواندن بیشتر شود، تولید، توزیع و انتشار افزایش می یابد.

این مسئول نهاد کتابخانه ها افزود: امسال داخل کتابخانه ها فعالیت ترویجی داخل کتابخانه ها صورت گرفت و چهار شاخص برای آن در نظر گرفته شد. ما بزرگترین مجموعه ای داریم که فارغ التحصیلان امیدوارند در نهاد کتابخانه ها کار کنند و این اتفاق معمولا می افتد.

وی خاطر نشان کرد: ما موضوع قصه گویی مادر برای کودک را در نهاد کتابخانه های عمومی یک موضوع مهم در نظر گرفتیم و به همین دلیل سال گذشته فراخوان دادیم تا مهارت های قصه گویی یکبار دیگر برای کتابداران کودک گفته شود. نتیجه آن بود که مادران و کودکان در این کتابخوانه ها آمدند و قصه گویی رونق گرفت و مادران برای کودکان قصه می خواندند.  امسال 48 هزار نقاشی بچه ها از تصورات خود از قصه ها کشیدند.

در ادامه محمد هادی ناصری(مدیر روابط عمومی و امور بین الملل نهاد کتابخانه های عمومی) درباره آموزش در نهاد کتابخانه های عمومی عنوان کرد: عمده فعالیت مجموعه کتابخانه های عمومی به عهده کتابداران است و یکی از سیاست های دوره جدید، آموزش مستمر و مهارت افزایی کارکنان بود. دوره هایی به نام آموزش و مشاوره کتابداران در ده نوبت تشکیل شد و در هر نوبت بین 150 نفر از کتابداران سراسر کشور حضور دارند.

مدیر روابط عمومی نهاد کتابخانه ها گفت: در بخش بعدی برای اینکه کتابداران بیشتر از آموزش استفاده کنند، تمهیدی در آذر 94 به نام "مدرسه اینترنتی خواندن" فراهم شد که پنج هزار و 700 نفر از همکاران کتابدار از دوره های آموزشی مدنظر استفاده کردند.

برنامه گفت‌وگوی فرهنگی از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20:00 روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو می رود و علاقه مندان می توانند برای دسترسی بهتر به سایت این شبکه مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

رادیو گفت‌وگو

شبکه رادیویی گفت‎وگو در 27 اردیبهشت سال 1385 با شعار رادیو اندیشه‌ها و باتوجه ویژه به حوزه نخبگانی تاسیس گردید. قالب و ساختار برنامه ها عمدتاً گفت‎وگو، میزگرد، مناظره، مصاحبه، نمایش و مستندسازی بوده و آنونس، آرم استیشن و میان برنامه های کوتاه، به میزان قابل توجهی، در برنامه های این شبکه مورد بهره برداری قرارمی گیرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

رسانه‌ها