اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950620120135357

بررسی صورت‌ مالی 19 بانک و یک موسسه اعتباری

بانک تجارت پیشتاز اخذ جریمه دیرکرد شد

کد: 13950620120135357

http://goo.gl/8tGqRV

، تهران , (اخبار رسمی): بررسی صورت‌های مالی 19 بانک و یک موسسه اعتباری حاضر در بازار سرمایه نشانگر این موضوع است که بانک ها در سال گذشته 12 هزار و 883 میلیارد تومان از محل جریمه دیرکرد درآمد کسب کرده‌اند.

بانک تجارت

 به گزارش اخبار رسمی و به نقل از روابط عمومی بانک تجارت بیشترین جریمه دیرکرد یا وجه التزام دریافتی در سال گذشته مربوط به بانک تجارت می‌شود.

این بانک سال گذشته 3 هزار و 803 میلیارد تومان جریمه دیرکرد دریافت کرده است. همچنین بانک ملت با اخذ 1775 میلیارد تومان، بانک آینده با 1289 میلیارد تومان، بانک صادرات با 1230 میلیارد تومان و بانک پاسارگاد با 1241 میلیارد تومان بیشترین وجوه دریافتی بابت جریمه دیرکرد را داشته‌اند.

همه مراجع تقلید دریافت جریمه دیرکرد را حرام اعلام کرده‌اند اما نسبت به وجه التزام نظرات متفاوت است.

تفاوت جریمه دیرکرد با وجه التزام تنها در تعیین شرط در حین امضاء قرارداد است. به عبارت دیگر اگر بانک‌ در متن قرارداد که مطابق با عقود اسلامی طراحی شده با گیرنده تسهیلات به تفاهم برسد که در صورت عدم بازپرداخت تسهیلات در زمان سررسید، بانک مبلغی اضافه دریافت خواهد کرد، وجوه دریافتی وجه التزام تلقی شده اما اگر این تفاهم و شرط انجام نشده باشد، جریمه دیرکرد تلقی می‌شود.

اما این را باید در نظر داشت که توجیه دریافت وجه التزام یا جریمه دیرکرد، ابزاری بازدارنده برای بازپرداخت تسهیلات است. در چنین شرایطی این سوال قابل طرح است که چرا از این ابزار سود پیش‌بینی شده و در سرفصل درآمدها گنجانده می‌شود.

بنابراین وجه التزام دیگر تنها کاربرد بازدارنده برای وصول مطالبات ندارد، بلکه ابزاری برای کسب سود بیشتر از گیرنده تسهیلات است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بانک تجارت

بانک تجارت به عنوان یکی از بزرگترین بانک های تجاری فعال در شبکه بانکی کشور از ادغام 11 بانک ایران و انگلیس ، بین المللی ایران و ژاپن ، تجارتی ایران و هلند، ایران و خاورمیانه ، اعتبارات ایران، بازرگانی ایران، ایرانشهر، صنایع ایران، شهریار، ایرانیان و کار با سرمایه ای بالغ بر 39 میلیارد ریال سیس و ثبت رسید و سپس در سال 1360 بانک ایران و روس نیز به آن ملحق شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه