اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950706140866023

دست ‌پر نوجوانان نابینا در جشنواره نمایش عروسکی

کد: 13950706140866023

https://goo.gl/eHe9II

، تهران , (اخبار رسمی): نمایش «نمکی و دیو ناقلا» که پیش از این در مجموعه‌ تئاتر شهر به روی صحنه رفته است در نخستین روز از برگزاری جشنواره‌ سراسری نمایش عروسکی کانون برای مخاطبان به اجرا گذاشته می‌شود.

دست ‌پر نوجوانان نابینا در جشنواره نمایش عروسکی

به‌گزارش اخبار رسمی به نقل از اداره‌ کل روابط عمومی و امور ‌بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هنرمندان اصلی نمایش «نمکی و دیو ناقلا» اعضای نابینای مرکز 24 کانون استان تهران هستند. این مرکز فراگیر پیش از این نمایش خود را در جشنواره نمایش عروسکی تهران (مبارک) و قامت دوست نیز به مخاطبان معرفی کرده است.

به گفته‌ لیلا مکانی نمایشنامه این اثر با اقتباس از داستان عامیانه‌ی نمکی نوشته شده است‌. این کارگردان تکنیک نمایش سایه‌ای را برای این اجرا انتخاب کرده است و مدت زمان اثر وی 26 دقیقه خواهد بود.

این مربی و کارگردان در توضیح شیوه‌ تشکیل این گروه گفت: «‌با اعلام آغاز به کار کتاب‌خانه 24 کانون به عنوان مرکز فراگیر جلسات کتاب‌خوانی برای نابینایان را از چند سال قبل آغاز کردیم. در آن زمان مشخص شد که این اعضا صدای خوبی دارند. بنابر‌این احساس شد نمایش‌ نامه‌ خوانی کمک شایانی به آن‌ها خواهد کرد. پس از مدتی استعداد و توان‌مندی بچه‌ها آن‌قدر زیاد بود که توانستیم اجراهایی در چند جشنواره داشته باشیم و به رقابت برابر با اعضای عادی کانون برسیم.»

او ادامه داد: «با آغاز به کار جشنواره نمایش رادیویی کانون، فعالیت ما گسترش پیدا کرد‌. زمانی که قرار شد بازبینی کار آغاز شود داوران کیفیت کار را بسیار بالا اعلام کردند و این پیشنهاد مطرح شد که گروه ما فعالیت جدی‌تری را آغاز کند. در فرصتی اندک عروسک‌ها و دکورها آماده شد و ما توانستیم در بخش دانش‌آموزی جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی (مبارک) نیز حضور داشته باشیم و سپس به جشنواره‌ سراسری نیز راه پیدا کنیم.»

مکانی در توضیح بازخورد اجرای این گروه، به نیاز کودکان و نوجوانان نابینا و ناشنوا به رقابت‌های برابر اشاره کند: «‌هربار که قرار است در مسابقه‌ای حضور کنیم اعضای گروه سوال مهمی دارد. آیا ما در بخش رقابتی حاضر می‌شویم؟ متاسفانه در حالی‌که اعضا چنین خواسته‌ای دارند بسیاری معتقدند باید جشنواره‌های مجزا برای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه برگزار شود.»

او درباره چالش‌های پیش رو نیز سخن گفت: «هماهنگی و مدیریت این گروه از نوجوانان با دشواری‌هایی همراه است. بینندگان تنها یک اجرا را می‌بینند اما ما برای تهیه‌ نمایش‌نامه و تبدیل آن به خط بریل دچار معضلات مالی هستیم. این دسته از نوجوانان با چالش‌های مالی روبرو هستند. رفت‌ و‌آمد آن‌ها سخت است و موفقیت آن‌ها نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در بخش بودجه است. با تمام این‌ها گمان می‌کنم ما توانسته‌ایم به نام مرکز فراگیر معنا ببخشیم.»

کارگردان نمایش «نمکی و دیو ناقلا» در انتهای سخنانش عنوان کرد که 7 نوجوان دختر مرکز فراگیر کانون بعد از ظهر روز 6 مهر اثری تلفیقی را به نمایش خواهند گذاشت: «روایت داستان موازی است و نوجوانانی با نیازهای ویژه در کنار دیگر اعضای مرکز اثری متفاوت را خلق کرده اند.»
این نمایش امروز ساعت 14:40 دقیقه در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران، واقع در ساری، خیابان رودکی، بوستان سنگ به اجرا در خواهد آمد

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1344 با هدف ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان تاسیس شده است و عرصه فرهنگ، ادب، تعلیم و تربیت و هنر ایران در این سال‌ها شاهد رشد، بالندگی و تکامل این نهاد تاثیرگذار بوده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سینما و تئاتر