کد: 13950711147276039

مراسم چهلمین روز درگذشت داوود رشیدی برگزار شد

کد: 13950711147276039

https://goo.gl/LMh9No

، تهران , (اخبار رسمی): مراسم یادبود چهلمین روز درگذشت زنده یاد داوود رشیدی شب گذشته (دهم مهر ماه) با حضور مدیران فرهنگی و جمع کثیری از هنرمندان تئاتر، سینما و تلویزیون در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

مراسم چهلمین روز درگذشت داوود رشیدی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، در ابتدای این مراسم منصور ضابطیان که اجرای مراسم را بر عهده داشت با بیان اینکه 40 روز از رفتن داوود رشیدی گذشته است از او به عنوان اولین سخنران این مراسم یاد کرد و مخاطبان را دعوت کرد تا سخنانش را بشنوند. 

سپس فیلمی در مورد زندگینامه این هنرمند فقید پخش شد که خودش روایتگر آن بود.

سپس یک نمایش کوتاه به کارگردانی محمد رحمانیان و با بازی احسان کرمی اجرا شد که در این نمایش بخش هایی از فعالیت های داوود رشیدی مرور شد.

بعد از آن رضا یزدانی با نواختن گیتار قطعه ای را در رابطه با کارهای این هنرمند اجرا کرد. 

پخش تصاویری از آثاری که توسط داوود رشیدی کارگردانی شده بود همچون «چشم به راه گودو»، «پیروزی در شیکاگو»، «منهای دو» و «آقای اشمیت کیه» و همچنین نمایش «دیکته» نوشته زنده‌یاد غلامحسین ساعدی که به سال‌های بسیار دور بازمی‌گشت قسمت دیگری از این برنامه بود.

سپس حمید امجد روی سن رفت و یادداشتی را درباره دهه 40 و چهره های آن نسل خواند و پس از آن ضابطیان از محمود دولت آبادی به عنوان یکی از غول های این نسل نام برد و از او خواست بایستد تا مخاطبان تشویقش کنند. 

دولت آبادی در میان تشویق حضار روی سن آمد و ضمن بیان اینکه من به خانم برومند و عزیز صحنه تئاتر یعنی لیلی رشیدی ادای احترام می کنم، گفت: از ذوق و سلیقه‌ای که برای برپایی این مراسم به کار رفته تا این‌جا را به شکل یک مجموعه زنده دربیاورند، تشکر می‌کنم چون مرگ همیشه هست اما زندگی است که فقط یک بار وجود دارد.

پس از آن از جعفر والی به عنوان یکی دیگر از هنرمندان پیشکسوت نام برده شد و مورد ادای احترام و تشویق حضار قرار گرفت.

سپس محمد رحمانیان روی سن آمد و با اشاره به فیلم «تجاوز» ساخته داوود رشیدی که محمود دولت آبادی نیز در ساخت آن همکاری داشت و هیچ گاه روی پرده نرفت، گفت: رشیدی بعد از بهمن 57 با مسائلی که در تلویزیون برایش به وجود آمد، در واقع محترمانه اخراج شد و پس از آن فعالیت جدی خود در تئاتر دنبال کرد. در شرایطی که هنوز تئاتر ایران شکل نگرفته بود، او می خواست تئاتر را به معنای واقعی روی صحنه های ایران ببرد.

وی ادامه داد: او به همراه هنرمند بزرگ این دوره حمید سمندریان نگاه مدرنی را در تئاتر ایجاد کرد و بدون هیچ ادعایی بخش‌های مغفول مانده تئاتر ایران را مرمت کرد. البته در حوزه نمایش خارجی و معرفی و آموزش این آثار، افرادی مثل بهرام بیضایی و پرویز صیاد و دیگرانی هم بودند که خواستند شکل دیگری از تئاتر را معرفی کنند.

رحمانیان اظهار کرد: رشیدی با جود تمام مشکلاتی که در سینما و تلوزیوین برایش ایجاد شد، در دهه 70 خانواده تئاتر را کنار هم جمع کرد. او هیچ گاه ادعای سازندگی نداشت بلکه مرمت کرد. قبل و بعد از انقلاب نکاتی از تئاتر مانده بود و او این نکات را مرمت و رفو کرد و تئاتر تازه ای را بوجود آورد.

وی ادامه داد: یکی از وزرا پیری را برای بهرام بیضایی نوعی ناتوانی در کار کردن دانسته است، اما داوود رشیدی در نمایش هایی که کار کرد نشان داد که پیری بخش شیرینی از زندگی است.

در ادامه رحمانیان با ذکر خاطره ای به علاقه رشیدی به خبرنگاران و اهالی رسانه اشاره کرد و گفت: افتخار این را داشتم که آقای رشیدی به عنوان بازیگر در یکی از کارهایم با نام «اسب‌ها» حضور داشت؛ در یکی از اجراها دقایقی قبل از شروع نمایش خبرنگاری برای مصاحبه پیش من آمد اما من به دلیل اینکه چند دقیقه ای بیشتر تا شروع نمایش باقی نمانده بود با او صحبت نکردم. آقای رشیدی پیش من آمد و از من خواست که با آن خبرنگار مصاحبه کنم. او احترام بسیاری برای خبرنگاران و اصحاب رسانه قائل بود. 

این کارگردان و نمایشنامه نویس ادامه داد: این روزها یاشار سلطانی و صدرا محقق دو خبرنگاری هستند که در حبس به سر می‌برند. ما از آقای شهردار که خانه عروسک را برایمان ایجاد کرده، سپاسگزاریم اما امیدوارم کمک کنند مشکلات این دوستان حل شود. البته از آن‌ جا که آقای شهردار را در این جمع نمی‌بینم، از مرضیه برومند درخواست می‌کنم که به ایشان بگوید که به برکت نام بزرگ داوود رشیدی این بچه‌ها هر چه زودتر آزاد شوند.

بعد از این صحبت های رحمانیان، قطعه نمایشی دیگری با حضور سینا رازانی در رابطه با فیلم‌ها و نقش‌های این هنرمند برجسته در آثاری همچون «کندو»، «غدقن»، «رهایی»، «بازرس ویژه»، «کمال الملک»، «فرار از تله»، «گل‌های داوودی»، «هزاردستان» و... اجرا شد.

بعد از این نمایش کوتاه، مجددا رضا یزدانی قطعه‌ای را در مورد فیلم‌های این هنرمند اجرا کرد.

سپس کلیپی بسیار قدیمی در مورد جشنواره تئاتر طوس که داود رشیدی دبیری آن بر عهده داشت و دیدگاه‌های او در مورد انواع نمایش پخش شد. دیدگاه‌هایی که با توجه به زمان ارائه آن برای حاضران در مراسم بسیار قابل توجه بود.

در ادامه مرضیه برومند روی سن آمد و درباره اهمیت حضور داوود رشیدی در شکل گیری کار کودک بیان کرد: یکی از وجوه مغفول رشیدی دینی است که به گردن ما افرادی دارد که کار کودک می کنیم. شاید باور نکنید اما اگر رشیدی نبود شاید من هم نمی توانستم در خدمت مردم باشم. تاریخ کار عروسکی در تلویزیون، نمایش و حتی سینما مدیون اوست.

وی ادامه داد: سال 52 و بعد از مدتی که از تاسیس اولین گروه تئاتر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مگذشت، این گروه به دلیل اختلاف سلیقه هایی که وجود داشت از هم جدا شد. مدتی بعد در همان زمانی که آقای رشیدی به عنوان مدیر یکی از شبکه های تلویزیون مشغول به کار شد، شرایطی را برای ما ایجاد کرد تا در گروه فیلم و سریال تلویزیون، گروه تئاتر عروسکی ما با نام «امروز» دوباره شکل گرفت و ما در واحد نمایش تلویزیون مشغول به کار شدیم.

برومند تصریح کرد: رشیدی یکی از پاکدست ترین مدیران قبل و بعد از انقلاب بود که از تلویزیون پاکسازی شد. بسیاری از کارهای نمایشی خوب در تلویزیون مثل «مدرسه موشها» و «خونه مادربزرگه» مربوط به همان زمان است. 

وی در پایان گفت: داوود رشیدی من از تو ممنون هستم که شرایطی را فراهم کردی که بچه های امروز بگویند ما تئاتر کودک، سینما و برنامه عروسکی کودک داریم.

سپس مرضیه برومند از حاضران در مراسم خواست که با تماشای کلیپی از یکی از نمایش‌های بسیار قدیمی که با حضور او، رضا بابک و زنده‌یاد احمد آقالو ساخته شده بود به دهه 40 سفر کنند.

علی دهکردی سخنران بعدی بود که درباره اهمیت حضور داوود رشیدی در انجمن بازیگران خانه سینما صحبت کرد و گفت: او در تشکیلات صنفی مدیریت عالی داشت. در حالی که در یک زمانی اختلافاتی که وجود داشت و رفتن او از انجمن به انحلال قطعی انجمن بازیگران در خانه سینما رسید.

وی در ادامه یادداشتی از احمدرضا احمدی که درباره داود رشیدی نوشته بود را خواند.

پس از فرهاد توحیدی به عنوان سخنران بعدی با اشاره به درگذشت رشیدی و کیارستمی به فاصله کوتاهی از یکدیگر گفت: نمی دانم از سوگ های اخیر باید بگرییم یا باید خوشحال باشیم که این افراد پیش از آنکه تندباد نسیان از یاد دیگران ببردشان رفتند.

وی ادامه داد: دورانی که رشیدی به انجمن بازیگران بازگشت همزمان با دوران دوم ریاست جمهوری آن مردی که رفت، بود. در آن زمان دولت دهم مستقر شده بود و بنای آن دولت بر تعطیلی همه نهادهای صنفی از جمله خانه سینما بود. در آن زمان اولین کار قطع آب باریکه ای بود که مجلس تصویبش کرده بود و آن 2 درصد عوارضی بود که می بایست از فیلم های سینمایی به تشکل صنفی خانه سینما تعلق می گرفت.

توحیدی با بیان اینکه آن روزها اگر چه شرایط بسیار دشواری بود اما یک تجربه گرانقدر مدنی به دست آمد، گفت: اگر پروژه خانه سینما با موفقیت انجام می‌شد نوبت به خانه تئاتر و خانه موسیقی می‌رسید اما خانه سینما به همت کسانی مثل داوود رشیدی ایستاد و یکی از اولین کارهایی که انجام داد خودگردان و خودکفا شدن بود. 

وی افزود: زمانی که انجمن تعطیل شد باید 30 نفر از شورای اصناف جمع می شدند تا درباره مسائلی تصمیم گیری کنند. مدتی جلسات در دفتر من و بعد از آن مدتی هم این جلسات در دفتر رشیدی برگزار شد. در طول همه این سال ها من ندیدم که رشیدی حتی یک خط برای خودش بنویسد و درخواستی برای خودش داشته باشد. او آدم اصیلی بود و اعتبارش را خرج چیزهایی می کرد که به آنها اعتقاد داشت.

در بخش پایانی مراسم احترام برومند، فرهاد و لیلی رشیدی و نیز سینا و مژگان (نوه و عروس داوود رشیدی) هروی صحنه آمدند. احترام برومند در سخنانی با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم بیان کرد: وظیفه من در حال حاضر کمی تغییر کرده، باید نام رشیدی را زنده نگه دارم و ابعاد مختلف زندگی و اعتقادات و علائقش به تئاتر را به جوانان معرفی کنم.

وی افزود: مراسم امشب بسیار خوب بود و من تاکنون ندیده بودم رشیدی را این چنین معرفی کنند. من و فرزندان رشیدی تصمیم گرفتیم که هر سال یک روز مابین روز تولد و روز رفتن او که بین 25 تیر تا 5 شهریور است، یک روز را برای نمایشنامه خوانی به نفع خیریه در نظر بگیریم و یک تندیس و جایزه نقدی ناقابلی به یک نفر از هنرمندان عرصه سینما و یک نفر در عرصه تئاتر اهدا کنیم.

همسر رشیدی در پایان با اشاره به روحیات هنرمند فقید اظهار کرد: ما از رشیدی یاد گرفتیم که هیچ گاه شکایت نکنیم و همیشه از محدودیت ها برای خود امکان جدیدی بسازیم.

فرهاد رشیدی و سینا نوه داوود رشیدی و لیلی رشیدی که بغض و اشک مانع صحبت کردنش شده بود از برگزارکنندگان مراسم و مردمی که در این مدت آنها را تنها نگذاشتند، تشکر کردند.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی، علیرضا تابش مدیر بنیاد سینمایی فارابی، پیمان شریعتی مدیر تئاترشهر، جلیل اکبری صحت مدیر رابط عمومی سازمان سینمایی، محمدرسول صادقی مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما، حسین مسافرآستانه، محمود دولت آبادی، جعفر والی، فرخ نعمتی، حسن فتحی، بهرام شاه محمدلو، اکبر زنجان‌پور، محمود عزیزی، شمسی فضل الهی، سیامک صفری، علی دهکردی، منیژه حکمت، پانته‌آ پناهی‌ها، نگار اسکندرفر، حمید امجد، آزاده پورمختار، ایرج راد، کیومرث پوراحمد، حمید پورآذری، اصغر دشتی، رضا بهبودی، افسر اسدی، رضا بابک، رضا بنفشه خواه، هرمز هدایت، پرویز پورحسینی، فرشته صدر عرفایی، سهیلا رضوی، داریوش شایگان، فریده سپاه منصور، سعید ملکان، بیتا فرهی، پرویز پورحسینی، ابوالحسن داوودی، بیتا منصوری، الهام کردا، بهزاد خداویسی، سعید امیرسلیمانی، کمند امیرسلیمانی و محمود بصیری از جمله مهمانان این مراسم بودند.
طراحی و کارگردانی این مراسم را امیر اثباتی بر عهده داشت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری

سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حقیقت همان معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری است که در اواخر دولت دهم به سطح معاونت به سازمان سینمایی ارتقا یافت و ریاست آن هم اکنون بر عهده حجت‌الله ایوبی است.

منتشر شده در سرویس:

سینما و تئاتر