کد: 13950711147266039

نشست خبری سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد

فرخنده کیش: امسال نیز این روند را ادامه می‌دهیم

کد: 13950711147266039

https://goo.gl/zQyBSB

، تهران , (اخبار رسمی): نشست خبری سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور فرید فرخنده‌کیش دبیر جشنواره، علیرضا کریمی صارمی مدیر جشنواره و حسن دزواره مدیر بخش بین‌الملل در دفتر انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.

فرخنده کیش: امسال نیز این روند را ادامه می‌دهیم

به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، در ابتدای این جلسه فرید فرخنده‌کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در مورد این دوره از جشنواره گفت: این جشنواره یکی از جشنواره های قدیمی کشور به شمار می‌رود و به صورت تخصصی به فیلم کوتاه توجه دارد. همچنین این جشنواره را می‌توان جزو پربیننده‌ترین جشنواره‌های کشور دانست. سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران 18 تا 24 آبان ماه در مکانی مناسب با عنوان پردیس چارسو برگزار می‌کنیم. سال گذشته برگزاری مطلوبی داشتیم و امسال نیز قصد داریم همان روند را ادامه دهیم.

وی افزود: جشنواره امسال نیز همچون سال گذشته در سه بخش بین‌الملل با مدیریت آقای دزواره، ملی و بخش جنبی برگزار می‌شود. در بخش ملی 1894 اثر از سراسر کشور داشتیم که شامل 1050 اثر داستانی، 428 اثر مستند، 278 اثر تجربی و 138 اثر پویانمایی است. بخش جنبی نیز شامل بزرگداشت و تقدیر از کسانی است که در عرصه فیلم کوتاه تاثیرگذار بودند.

وی ادامه داد: همچنین همایش یا کنفرانسی با عنوان «اولین همایش بین‌المللی فیلم کوتاه تهران؛ گذشته‌، حال، آینده» در روزهای 18 و 19 آبان ماه در پردیس چارسو برگزار می‌شود که 50 مقاله از سراسر کشور برای این همایش ارسال شده است. امیدوارم اتفاقی را شروع کنیم که بتوانیم در سال‌های آینده نیز ادامه دهیم. علاوه‌بر آن ورک‌شاپ‌ها، جلسات نقد و بررسی و نمایش‌های ویژه را هم همچون سال گذشته خواهیم داشت.

فرخنده‌کیش اظهار کرد: همچنین مانند سال گذشته بحث محیط زیست و سینمای اقتباسی نیز در صدر اهداف جشنواره قرار دارد. بخش سینمای اقتباسی که نام آن بخش کتاب و سینما است جوایز خاص خودش را خواهیم داشت. در این بخش 64 فیلم شامل 36 فیلم داستانی، 15 فیلم مستند، 5 فیلم تجربی و 8 فیلم پویانمایی داریم.

وی افزود: امسال برای نخستین بار شکل انتخاب فیلم‌ها را نیز تغییر دادیم و با تغییر روش در انتخاب فیلم ها اولین قدم برای جهانی شدن را در این جشنواره برداشته‌ایم به گونه‌ای که در این دوره به جای هیات انتخاب، 20 مشاور که سینمای کوتاه را طی یکسال گذشته رصد کردند آثار مناسب را انتخاب می‌کنند تا هیچ استعدادی نادیده گرفته نشود.

در ادامه حسن دزواره با اشاره به صحبت فرخنده کیش در مورد جهانی شدن جشنواره فیلم کوتاه گفت: من یک تر به صحبت آقای فرخنده‌کیش اضافه می‌کنم و می‌گویم ما سعی داریم جهانی‌تر شویم. جشنواره جهانی شدن را از 9 سال پیش شروع کرده‌ایم و در سال 2007 جشنواره را عضو پلت فرم کردیم.

وی در ادامه با ارائه توضیحاتی در مورد پلت فرم‌ها گفت: در حال حاضر جشنواره فیلم کوتاه تهران از سه سکوی فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی استفاده می‌کند.

مدیر امور بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه امسال ما از تمام سالیان گذشته بیشتر فیلم دریافت کرده‌ایم، گفت: در مجموع 3668 فیلم به دستمان رسیده و باید بگویم در تمام منطقه هیچ جشنواره فیلم کوتاهی این تعداد فیلم دریافت نکرده است. همچنین ما مفتخریم جشنواره فیلم کوتاه تهران نامی و نشانی پیدا کرده که کوچکترین کشورها هم برای ما فیلم می‌فرستند. به عنوان مثال فرانسه 635 فیلم، آلمان 349 فیلم، اسپانیا 302 فیلم، برزیل 165 فیلم، آمریکا 138 فیلم و بلژیک 117 فیلم به جشنواره فرستاده‌اند. علاوه‌بر آن کشورهای کانادا با 99 فیلم، هلند با 84 فیلم، ترکیه با 79 فیلم، روسیه با 71 فیلم، سوئیس با 93 فیلم، کره جنوبی با 83 فیلم، فنلاند با 78 فیلم و اتریش و هندوستان با 64 فیلم از جمله کشورهایی هستند که آثارشان بین 50 تا 100 فیلم بوده است. بقیه کشورها بین 1 تا 50 فیلم ارسال کرده‌اند.

دزواره ضمن اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار یک فیلم از آلمان با عنوان «بازگشت» داریم که تا به حال به هیچ جشنواره‌ای ارسال نشده است، گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران اولین جشنواره‌ای است که نخواست فیلم‌ها به صورت دی وی دی ارسال شود. همچنین از دیگر نکات این جشنواره این است که موضوع فیلم‌ها آزاد است و تنها محدودیت ما در رابطه با مدت زمان هر فیلم و به اندازه 30 دقیقه است.

وی ادامه داد: بخش بین‌الملل شامل سه بخش است. دو بخش مسابقه فیلم‌های آسیایی و فیلم‌هایی درباره اسلام و بخش غیر رقابتی ویدئو آرت که از دو سال پیش به جشنواره اضافه شده است. فیلم‌سازها فقط می‌توانند برای یک بخش اثر ارسال کنند و چناچه کسی دو فیلم بفرستد اولین اثر او لحاظ خواهد شد.]

مدیر امور بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره تعداد آثار رسیده بیان کرد: از مجموع آثار رسیده به دفتر جشنواره 3217 فیلم برابر 88 درصد برای بخش بین‌الملل ارسال شده، 244 فیلم برابر 6/6 درصد برای بخش آسیایی، 176 فیلم برابر 4/9 درصد برای بخش غیر رقابتی ویدئوآرت و 21 فیلم برابر با 0/5 درصد برای بخش فیلم‌هایی درباره اسلام که از میان آنها 61 درصد داستانی، 13/8 درصد مستند، 11/8 درصد انیمیشن و 13/4 درصد تجربی است.

وی افزود: همچنین در راستای بین‌المللی‌تر شدن جشنواره با ایده گرفتن از جشنواره‌های قدیمی و معتبر جهان در این دوره دبیر جشنواره نیز در انتخاب فیلم‌ها دخیل خواهد بود. از نکات مهم این دوره این است که انقدر تعداد فیلم‌های خوب و ارزشمند زیاد است که نیازی به قیچی کردن آثار نیست.

دزواره در مورد داوران و جوایز جشنواره نیز توضیح داد: در این بخش 5 داور داریم که شامل 4 داور خارجی و یک داور ایرانی است و تحت نظر وزارت ارشاد انتخاب می‌شوند. داوران خارجی مدیر جشنواره‌های معتبر دنیا و از استادان رشته‌های مختلف هستند. همچنین جوایز این دوره شامل جایزه بزرگ 6 هزار یورویی و 4 جایزه 3 هزار یورویی برای فیلم‌های داستانی، مستند، تجربی و انیمیشن است و دو جایزه دو هزار یورویی که به فیلم‌های آسیایی و فیلم‌هایی برای اسلام اختصاص دارد.

وی افزود: در کنار اینها فیلم‌های کوتاه یک کشور را بزرگ‌نمایی خواهیم کرد که اسم آن در آینده اعلام می‌شود. لازم است بگویم که جشنواره فیلم کوتاه تهران از 17 سال پیش عضو کنفرانس بین‌المللی فیلم کوتاه است و مهم‌ترین ارگانی است که تمام جشنواره‌های فیلم کوتاه جهان در آن عضو هستند.

پس از آن علیرضا کریمی صارمی مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: آنچه امسال در سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران شاهد خواهید بود این است که علاوه بر فیلم‌های مسابقه و جنبی یک نگاه ویژه به بخش‌های جنبی شده که برای بهره‌گیری درست از فضایی است که وجود دارد.

وی ادامه داد: برنامه‌های خاصی را تدارک دیدیم تا در هر یک از روزهای جشنواره موضوع خاصی را مورد توجه قرار دهیم در همین راستا اولین روز به عنوان روز محیط زیست با شعار من زمین را دوست دارم نامگذاری شده است. 19 آبان روز کتاب و سینما خواهد بود تا در این روز به این مقوله بیشتر بپردازیم، 20 آبان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه است، 21 آبان روز خلاقیت و سینما است که در این روز بزرگداشت عباس کیارستمی را خواهیم داشت و سعی داریم برنامه‌ای با خلاقیت و نوگرایی در شأن کیارستمی داشته باشیم، 22 آبان روز دانشجویان سینماست، 23 آبان روز شاهدان سینما است که برای اولین بار تحت این عنوان برگزار خواهد شد و اختصاص به فیلم‌های گروه 40 شاهد دارد و تلاش کردیم فیلم‌هایی که کمتر دیده یا دیده نشده‌اند را در این روز برای علاقه‌مندان و به خصوص جوانان به نمایش بگذاریم، روز 24 آبان ماه نیز مراسم اختتامیه را داریم. امیدوارم امسال جشنواره‌ای در شأن فرهنگ و هنر ایران داشته باشیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری

سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حقیقت همان معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری است که در اواخر دولت دهم به سطح معاونت به سازمان سینمایی ارتقا یافت و ریاست آن هم اکنون بر عهده حجت‌الله ایوبی است.

منتشر شده در سرویس:

سینما و تئاتر