اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951008210105793

بایدها و نبایدهای شرایط گردشگری بناهای تاریخی

کد: 13951008210105793

https://goo.gl/Liuvwk

، تهران , (اخبار رسمی): باید تلاش شود که بناهای تاریخی ما هر کدام تبدیل به پایلوت و نمونه قابل قبولی از پذیرایی و خدمات رسانی استاندارد شوند به طوری یک گردشگر مطمئن باشد با حضور در این بناها خدماتی با کیفیت دریافت می کند.

بایدها و نبایدهای شرایط گردشگری بناهای تاریخی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی،محسن امامی، عضو شورای فنی صندوق احیاء در نشست مشترک با سرمایه گذاران و بهره برداران بناهای تاریخی با تاکید بر این موضوع  گفت: هر چند در ایران یک میلیون بنای تاریخی وجود دارد اما هر کدام از این بناها یک اثر منحصر به فرد هستند که نمونه دیگری ندارند و به عبارتی ما از هر بنا تنها یک نمونه داریم که خود آن بنا است. بنابراین ویژگی های هر کدام از این بناها انحصاری است و دارای شرایط خاص خود می باشد.

وی با اشاره به لزوم ایجاد یک مجموعه منسجم غیر دولتی ربای بهره برداران بناهای تاریخی، افزود: ایجاد یک نهاد صنفی غیر دولتی مانند ان جی او، انجمن صنفی یا اتحادیه می تواند زمینه تبادل ایده ها و تجارب و بهبود شرایط کسب و کار و فعالیت و افزایش استاندارد عملیات احیاء و خدمات رسانی در بناهای تاریخی را در پی داشته باشد.

عضو شورای فنی صندوق احیاء تاکید کرد: باید در مراحل بهره برداری از این بناها تلاش کرد تا هر مجموعه تبدیل به یک مرکز رویداد فرهنگی، اجتماعی و هنری خاص شود و این کار منطبق با شرایط بناها، کاربری آنها و زمینه های فرهنگ و شرایط محلی صورت بگیرد.

امامی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم تا حمایت از بناهای تاریخی و احیاء این مجموعه ها در کشور و میان صاحبان سرمایه و دوستداران فرهنگ تبدیل به یک پرستیژ شود.

وی اضافه کرد: در کنار این باید تلاش شود که بناهای تاریخی ما هر کدام تبدیل به پایلوت و نمونه قابل قبولی از پذیرایی و خدمات رسانی استاندارد شوند به طوری یک گردشگر مطمئن باشد با حضور در این بناها خدماتی با کیفیت دریافت می کند.

این مدرس دانشگاه طراحی برنامه ها و رویدادهای ماهیانه را نیز یکی از الزامات برنامه ریزی برای بهره برداری از بناهای تاریخی بر شمرد و با اشاره به آمار 54 بنای واگذار شده صندوق احیاء گفت: این 54 بنا به طور متوسط با یک برنامه ریزی مناسب می توانند در طول سال مجموعا میزبان 600 رویداد ملی و محلی باشند و این اتفاق چندان هم دور از دسترس نیست.

امامی همچنین گفت: ایجاد حس تعلق بین این بناها با مردم محلی و در سطحی گسترده تر در گستره ملی باعث اتصال فرهنگی جامعه با این میراث تاریخی خواهد شدکه خود مشارکت عمومی در حفظ اصالت های محلی و ملی را به دنبال دارد.

وی برای نمونه به شهر یزد اشاره کرد و افزود: زمانی در یزد مردم دنبال این بودند که بناهای خود را از ثبت میراث فرهنگی خارج کنند تا بتوانند آنها را تخریب کرده و به ساختمان سازی روی بیاورند اما اکنون وضعیت برعکس است و در شهرهایی مانند یزد یا کاشان هر کس خانه قدیمی دارد به دنبال ثبت آن است.

عضو شورای فنی صندوق احیاء تصریح کرد: چنین وضعیتی حس هویت ملی را شهرهای ما تقویت می کند و بهره برداری دقیق از بناهای تاریخی می تواند تحول بزرگی در این عرصه به وجود بیاورد

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی