جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام 8 دی آغاز می شود

تنوع قومی و فرهنگی، جاذبه گردشگری ایران

کد: 13951013212705793

https://goo.gl/bI62pY

، تهران , (اخبار رسمی): برگزاری دهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام روزگاری بهتر، شکوفاتر و هم بستگی بیشتر مردم را به همراه خواهد داشت.

تنوع قومی و فرهنگی، جاذبه گردشگری ایران

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ،مرتضی رحمانی موحد ،معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در آیین اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام این خبر را  اعلام کرد ،او با بیان اینکه تنوع قومی و زبانی در ایران بهترین رهنمود کلام جاویدان الهی است که می فرماید «ای مردم شما را از مرد و زنی آفریدیم و در گروه های بزرگ و کوچک جای دادیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا گرامی ترین شما نزد خدا با تقواترین شما است» اظهار کرد: از این رو مفهوم قومیت واقعیتی اجتماعی، فرهنگی و تاریخی است و روشن است که هیچ جای این نگاه تعصب، برتری و خودمحوری وجود ندارد.

رحمانی موحد افزود: اقوام ایرانی اعم از کرد ، لر، بلوچ و آذری و ... همه با ظرفیت ها، هویت ها و توانمندی های خاض خود شناخته می شوند و اساسا تصور کشور ایران بدون همنشینی این اقوام به دور از ذهن است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: اقوام مختلف ایرانی با ویژگی های فرهنگی و قومی مختلف همگی با ملیتی واحد تعریف می شوند و ایران همواره سرزمین همنشینی و همجواری اقوام و فرهنگ ها و گویش ها و هویت های گوناگون و متفاوت بوده است و از همین رو اصطلاحا آن را موزاییک فرهنگ ها نامیده اند.
وی تنوع قومیتی کشور ایران را برگ برنده این کشور در مقایسه با سایر سرزمین های همسایه ها خواند و بیان کرد : در واقع هر کدام از ویژگی های قومی، زبانی، فرهنگی و هنری اقوام ایرانی بخشی از هویت ایران و ایرانی بوده است که پس از چند هزاره توانسته همچنان حیات خود را حفظ کند و با شرایط مختلف به سازگاری برسد.

رحمانی موحد با اشاره به اینکه تفاوت در قومیت ها موجب پیوند بزرگتری با دنیا خواهد شد گفت : هر کدام از قوم های اعراب، بلوچ، آذری، کرد و ترکمن پل ارتباطی و پیوند با دنیای بزرگتری هستند و هنر ما این است که بتوانیم از این فرصت خدادادی به نحو احسن استفاده کنیم .

وی با اشاره به نقش بارز و موثر این تنوع قومیتی در موقعیت گردشگری کشور ایران گفت : یکی از مبنایی ترین ویژگی های متمایز کننده گردشگری ایران تنوع و گوناگونی قومی و فرهنگی است و شاید این موضوع یکی از اولین جاذبه های منحصر به فرد متمایزی است که یک گردشگر خارجی در مواجهه با ایران تجربه می کند .
رحمانی موحد گفت: در یک کلام آینده گردشگری هر قوم و فرهنگ ایرانی در نهایت با سیاست ها و برنامه های گردشگری استان یا استان های متعلق به آن گره خورده است.توجه به اصالت و تفاوت و تنوع می تواند سرچشمه درک متقابل شود و این نیز می تواند تسهیل کننده همزیستی صلح آمیز و قبول تفاوت ها باشد.

وی در پایان تصریح کرد: استمرار این رویداد و برگزاری چنین جشنواره هایی با خلق فرصت ها و تکیه گاه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی همراه بوده است و آن را به یکی از فعالیت های موفق فرهنگی با نگاه گردشگرمحور تبدیل نموده است.

جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام از تاریخ 8 تا 12 دیماه به میزبانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در مرکز نمایشگاههای بین المللی گرگان برگزار شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی