کشفیات نو از امپراتوری ساسانیان در دیوار گرگان

کد: 13951013212725793

https://goo.gl/vwJbHQ

، تهران , (اخبار رسمی): باستان‌شناسان پس از تجزیه‌وتحلیل نتایج آزمایشگاهی، داده‌های فرهنگی و بررسی نقشه‌های معماری درتلاشند با بازسازی الگوی استقراری در قلعه 2، برگی دیگر به دانش و آگاهی خود و پژوهشگران از امپراتوری ساسانیان در قلمرو دیوار گرگان بیفزایند.

کشفیات نو از امپراتوری ساسانیان در دیوار گرگان

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ،حمید عمرانی راوندی ،سرپرست هیأت هشتمین فصل پژوهش مشترک ایران –بریتانیا در قلمرو دیوار بزرگ گرگان با اعلام این خبر انجام مطالعات هدفمند از قلعه 2، قلعه‌های مسیر دیوار گرگان، مواد و مصالح مورداستفاده در ساخت قلعه‌های دیوار گرگان با تهیه نقشه توپوگرافی، بررسی پیمایشی و تهیه نقشه ژئوفیزیکی قلعه را از اهداف این طرح اعلام کرد.

او گفت: شناسایی ساختارهای معماری قلعه شامل حصار بیرونی، برج‌های نگهبانی، دروازه ورودی، راهروهای داخلی قلعه، خندق پیرامون قلعه و ... در بخش شرقی دیوار گرگان (شهرستان کلاله) از دیگر اهداف اجرای این طرح بوده است.

این باستان‌شناس، کشف راه دسترسی به اتاق استراحت، اتاق ذخیره‌سازی، اتاق پخت‌وپز، چاله‌های حفرشده در داخل اتاق برای دورریز مواد غذایی و دست‌ساخته‌های روزمره ساکنین قلعه و سایر ابزار و وسایل و دست‌ساخت‌های زندگی روزانه، چگونگی بهره‌وری از این قلعه، تغییرات به وجود آمده در دوره‌های بعدی، نمونه‌گیری به‌منظور گاه نگاری و تعیین مدت‌زمان ساخت قلعه و استقرارهای بعدی را از اهداف اصلی هیئت در این فصل دانست.
عمرانی راوندی با رضایت‌بخش خواندن، شواهد به‌دست‌آمده در طول کاوش اظهار امیدواری کرد پس از وصول نتایج آزمایشگاهی، تجزیه‌وتحلیل داده‌های فرهنگی و بررسی نقشه‌های معماری بتوان در بازسازی الگوی استقراری در قلعه 2، برگی دیگر به دانش و آگاهی خود و دیگر پژوهشگران از امپراتوری ساسانیان در قلمرو دیوار گرگان افزود.

به گفته او، در راستای مطالعه قلعه شهرهای کوچک و بزرگ ضلع جنوبی قلمرو دیوار گرگان، پاک‌سازی و خوانا سازی مقاطع چاله حفاری قاچاق به ابعاد 2×4 متر و عمق 6 متر تا روی خاک طبیعی، واقع در گوشه جنوب شرقی قلعه معروف به اوراق تپه، در بخش غربی قلمرو دیوار گرگان (شهرستان آق‌قلا) از دیگر برنامه صورت گرفته در فصل هشتم پژوهش مشترک بوده است. 

مدیر پایگاه دیوار گرگان گفت: این کار به‌منظور ترسیم لایه‌های معماری و فرهنگی و جمع‌آوری نمونه‌های فرهنگی شامل قطعات سفال، استخوان جانوری، زغال و سایر مواد آلی برای مطالعات آزمایشگاهی، گاه نگاری، تطبیق و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها با نتایج حاصل از کاوش قلعه 2 صورت گرفت.

وی در ادامه کاربرد علوم میان‌رشته‌ای در مطالعات باستان‌شناسی را غیرقابل‌انکار اعلام کرد که در پروژه دیوار گرگان بسیار مهم و تأثیرگذار بوده است.
 مدیر پایگاه دیوار گرگان، ادامه بررسی‌های ژئوفیزیکی در دشت حلقه (شهرستان مینودشت) یکی از بزرگ‌ترین قلعه شهرهای ساسانی در ضلع جنوبی قلمرو دیوار گرگان، بررسی پیمایشی و شناسایی بخشی از مسیر دیوار گرگان و بستر قدیمی یکی از شاخه‌های آبریز رودخانه اترک به دریا در بخش غربی و نزدیک سواحل شرقی دریای کاسپین (شهرستان گمی‌شان) که زیر رسوبات دریایی دفن شده است را با استفاده از دستگاه و نرم‌افزار GPS از دستورات کار هیئت در این فصل عنوان کرد.

این باستان‌شناس، تجزیه‌وتحلیل داده‌های مغناطیسی، تهیه عکس هوایی از قلعه‌های دیوار گرگان، سد باستانی هرگز، چند قلعه شهر ضلع جنوبی قلمرو دیوار گرگان و کارگاه‌های کاوش باستان‌شناسی، ادامه بررسی‌های منظر باستان‌شناسی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در قلمرو دیوار گرگان و شناسایی چندین قلعه شهرهای وسیع از دوره‌های پیش‌ازتاریخ تا دوره‌های تاریخی و اسلامی و مطالعات تغییرات زمین‌شناسی و پیشروی آب دریای کاسپین و اثرات آن بر دیوار گرگان در نواحی غربی قلمرو دیوار گرگان را از دیگر اقدامات هیئت باستان‌شناسی خواند.

به گفته وی جمع‌آوری، شستشو، طبقه‌بندی و مطالعه داده‌های فرهنگی- تاریخی (سفال، استخوان جانوری و ...)، طراحی، عکاسی و به‌طور عام مستندسازی و مستند نگاری تمام یافته‌های به‌دست‌آمده حاصل از بررسی، گمانه‌زنی و کاوش و تهیه بانک اطلاعاتی دیوار گرگان از سایر برنامه‌های در دستور کار هیئت مشترک در طول فصل هشتم بوده است. 

هشتمین فصل پژوهش مشترک ایران- بریتانیا در قلمرو دیوار بزرگ گرگان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، همکاری پژوهشکده باستان‌شناسی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان با مدیریت جبرئیل نکنده عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه،، سرپرستی مشترک حمید عمرانی راوندی مدیر پایگاه دیوار گرگان و دکتر ولفی‌ام ابرها رد سوار عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادینبورگ، اسکاتلند، با استقرار هیئت در شهر گنبدکاووس به انجام رسید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی