اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951015214235793

گاو چاه حاج ابراهیم فهرست میراث ملی ثبت شد

کد: 13951015214235793

https://goo.gl/QKcBO3

، تهران , (اخبار رسمی): گاو چاه حاج ابراهیم، که تنها گاو چاه شناسایی‌شده فعال در استان اصفهان است در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

گاو چاه حاج ابراهیم فهرست میراث ملی ثبت شد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری،محمد طاهری ،معاون میراث فرهنگی استان اصفهان ،این خبر را  اعلام کرد وگفت:گاو چاه حاج ابراهیم که مالک خصوصی دارد به‌عنوان تنها گاو چاه فعال در استان که در منطقه ورز نه قرارگرفته است، شناسایی، مستند نگاری و ثبت شد.

وی در توضیح کارکرد گاو چاه، افزود: گاو چاه حاج ابراهیم در زمین کشاورزی مورداستفاده قرار می‌گیرد، هرچند گاو چاه‌ها درگذشته در خانه‌ها کاربرد داشتند به‌این‌ترتیب که با حفر چاه هاای بزرگ در خانه‌ها که به منظور تامین آب چند خانه کنار هم ایجاد می شد، برای بالا کشیدن راحت تر و بیشتر آب از گاوهای کوهان دار استفاده می شده است، با بستن طناب چاه به کوهان این گاوها آب را برای استفاده بالا می کشیدند.

طاهری با اشاره به اینکه گاو چاه حاج ابراهیم در یک زمین کشاورزی در منطقه ورز نه مورداستفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: منطقه ورز نه در استان اصفهان، منطقه ای کم بارش است که بیشتر افراد برای تامین آب، چاه حفر می  کردند و با پر کردن کانالهای آب، زمین های خود را آبیاری می کردند، گاو چاه حاج ابراهیم تنها چاه فعال در این استان است که با هزینه مالک، مرمت شده و از آن استفاده می شود.

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان اضافه کرد: گاوی که برای گاو چاه استفاده می شود باید آموزش دیده باشد، این گاو با آواز خاص و آهنگ صدای صاحب خود شروع به حرکت می کند و آب را از چاه بیرون می کشد.

وی ادامه داد: صاحب گاو چاه حاج ابراهیم با خلاقیت و نوآوری خود از این اثر به‌عنوان یک جاذبه گردشگری به کسب درآمد مشغول است و افراد بسیاری برای بازدید از کارکرد این گاو چاه به این منطقه مراجعه می کنند.
ثبت ملی گاو چاه حاج ابراهیم به شماره 31587 در فهرست میراث ملی که در راستای اجرای بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی - تاریخی کشور در فهرست آثار ملی انجام‌شده است، در نامه‌ای از سوی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به استاندار اصفهان ابلاغ شد، در این نامه تأکید شده است که حفاظت و نظارت بر این اثر ازاین‌پس بر عهده سازمان است و دخل و تصرف و یا تخریب و تغییر هویت در این اثر مشمول مجازات قانونی خواهد بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی