اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951020217945423

مستمری مددجویان کمیته امداد ۲/۵ برابر می شود

کد: 13951020217945423

https://goo.gl/gLYmjp

، تهران , (اخبار رسمی): بودجه ای که دولت برای کمیته امداد درنظرگرفته است صرف پرداخت مستمری مددجویان می شود، مستمری مددجویان از 53تا 100 هزار تومان از خانواده های تک نفره تا پنج نفره در نظر گرفته شده بود که با این میزان به طور متوسط دو و نیم برابر افزایش پیدا می کند.

مستمری مددجویان کمیته امداد ۲/۵ برابر می شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی کمیته امداد، پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد داین خبر را اعلام کرد و گفت: هرچند این مصوبات به این شکل در لایحه إبلاغی دولت به مجلس وجود نداشت اما نمایندگان با تصویب آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مخالفتی نداشتند.
وی با اشاره به نخستین مصوبه مجلس در خصوص افزایش مستمری مددجویان بیان کرد: بر اساس این مصوبه مستمری دریافتی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در سال 96 معادل 20 درصد حداقل حقوق پایه شورای عالی کار یعنی 180 هزار تومان برای هر خانوار برآورد شده است.
فتاح به مصوبه دوم مجلس شورای اسلامی برای مددجویان اشاره و مطرح کرد: سال 96، یک درصد عوارض کالأهای ورودی به کشور صرف امور نیازمندان همان مناطق آزاد خواهد شد؛براساس مصوبه سوم مجلس شورای اسلامی دولت موظف است از منابع قرض الحسنه بانک ها برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اشتغال ایجاد کند.
رئیس کمیته امداد ضمن تشکر از دولت، مجلس و رسانه ها برای وفاق ملی به وجود آمده جهت حمایت از محرومان در برنامه ششم توسعه تصریح کرد: پیش از این مستمری مددجویان در قانون برنامه پنجم توسعه 50 درصد حداقل مصوبه شورای عالی کار تعیین شده بود اما با توجه به اینکه منابع آن مشخص نشده نبود، این امر محقق نشد، اما هم اکنون با توجه به نزدیک بودن تعیین این 20 درصد، قطعا در تغییر شرایط زندگی مددجویان مثمر ثمر خواهد بود.
وی به منابع افزایش مستمری مددجویان در برنامه ششم توسعه اشاره و افزود: این افزایش از منابع هدفمندسازی یارانه ها و حذف پرداخت یارانه چند دهک بالای جامعه تامین خواهد شد؛از آنجایی که 20 درصد تعیین شده هم اکنون با منابع موجود سازگارتر است، به همین دلیل می توان امیدوار بود که این امر هرسال محقق شود.
فتاح با بیان اینکه هم اکنون یک میلیون و 620 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند، مطرح کرد: با توجه به اینکه منابع کمیته امداد محدود است، در تلاش هستیم با خودکفا کردن مددجویان، خروج آنان از چرخه حمایتی کمیته امداد را فراهم کنیم تا بتوانیم نیازمندان دیگر را تحت پوشش قرار دهیم؛ بر همین اساس 25 دی ماه سال جاری جشن خودکفایی 100 هزار خانوار مددجو با حضور رئیس جمهور برگزار می شود.
رئیس کمیته امداد با تاکید بر اینکه خط فقر و محرومیت در جامعه تعریف مشخصی ندارد، بیان کرد: باید در این زمینه سطح زندگی و امکانات برای افراد تعریف شود و اگر دولت ها در تمامی ادوار قدرتمند عمل کنند، مشکلات و محرومیت در جوامع با توسعه بیمه درمان، تامن اجتماعی و توسعه آموزش ها کاهش پیدا می کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه کمیته امداد وظیفه فقر زدایی در کشور را بر عهده ندارد، بیان کرد: موسسه های حمایتی، دولت، مجلس و رسانه ها با یک همدلی می توانند در جهت رفع فقر گام بردارند؛ کاهش واردات، ریشه کن شدن آسیب های اجتماعی و حذف بیکاری در کشور موجب کاهش ورودی نیازمندان به کمیته امداد می شوند.
رئیس کمیته امداد با بیان اینکه کمیته امداد وابسته به منابع مردمی است و مستمری که مجلس تصویب می کند مستقیم به حساب مددجویان واریز می شود،اظهار کرد: هم اکنون 72 هزار دانشجو، 320 هزار دانش آموز ؛ 190 هزار یتیم و 80 هزار کودک زیر شش سال که ماهیانه 75 هزار تومان برای تغذیه کمک هزینه دریافت می کنند؛ تحت حمایت کمیته امداد هستند و تمامی این حمایت ها از محل کمک های مردمی انجام می شود.
فتاح در ارتباط با میزان مشارکت های مردمی به کمیته امداد گفت: این میزان مشارکت ها از محل صندوق های صدقات 275 میلیارد تومان، زکات 230میلیارد تومان، طرح اکرام بیش از 300 میلیارد تومان برآورد شده است که در مجوع می توان گفت منابع کمیته امداد از محل مشارکت های مردمی یک هزار و 200 میلیارد تومان است که عینا صرف امور نیازمندان تحت حمایت می شود.
وی ادامه داد: بودجه ای که دولت برای کمیته امداد درنظرگرفته است صرف پرداخت مستمری مددجویان می شود، مستمری مددجویان از 53تا 100 هزار تومان از خانواده های تک نفره تا پنج نفره در نظر گرفته شده بود که با این میزان به طور متوسط دو و نیم برابر افزایش پیدا می کند.
فتاح با بیان اینکه نیاز های خانواده ها در سال های اخیر تغییر کرده است و همچون گذشته تنها به بحث معیشت آنان مربوط نمی شود، تصریح کرد: با توجه به مطالبات مددجویان ه می توانم با قطعیت بیان کنم که هم اکنون گرسنه و محتاج نان در کشور وجود ندارد.
وی ضمن تشکر از همراهی رسانه های گروهی با کمیته امداد برای رفع مشکلات نیازمندان گفت: رسانه ها برای برطرف شدن مشکلات به مسئولان راهکار ارائه بدهند،سیاه نمایی کردن موجب سودجویی دشمنان می شود؛ کار برای نیازمندان سیاسی نشود.
فتاح در ادامه با اشاره به بیمه اجتماعی مددجویان مطرح کرد: یکی از دلایل فقر در کشور و مراجعه به کمیته امداد فراگیر نبودن بیمه تامین اجتماعی است؛ هم اکنون شش میلیون شاغل در کشور مشغول فعالیت هستند که بیمه نیستند و پیش از اینکه اتفاقی برای سرپرست خانوار بیفتد، اعضای خانواده به دلیل نیازمندی که به وجود می آید به کمیته امداد و خیریه ها رجوع می کنند؛ به همین جهت از دولت و مجلس تقاضا داریم قانون بیمه را برای مردم اجباری کنند چرا که در این حوزه نواقص متعددی وجود دارد.
رئیس کمیته امداد ادامه داد: کمیته امداد در سال 95، 350 هزار خانوار مددجو را بیمه اجتماعی کرده است که به ازای هر نفر ماهیانه 120 هزار تومان پرداخت می شود، این میزان هزینه کرد، 350 میلیارد تومان حق بیمه برای مددجویان پرداخت کرده است.
وی با بیان اینکه امسال پنج هزار خانوار با یک سوم حداقل حقوق، بازنشسته و از تحت حمایت کمیته امداد خارج می شوند، مطرح کرد: درصورتی که هریک از افراد حداقل 10 سال سنوات بیمه داشته باشند، پس از بازنشستگی ماهیانه حداقل 300 هزار تومان دریافت می کنند.
رئیس کمیته امداد با تاکید بر اینکه هدف ما افزایش اعتماد عمومی مردم به این نهاد است، اظهار کرد: این موضوع نسبی است چرا که هرچه اعتماد افزایش پیدا کند به همان نسبت مشارکت های مردمی در رفع محرومیت از جامعه نیز افزایش پیدا خواهد کرد؛ امسال مشارکت های مردمی در طرح اکرام ایتام 20 درصد و در صندوق های صدقات 10 درصد نسبت به سال گذشته رشد پیدا کرده است.
فتاح با بیان اینکه باید در عملکرد و پرداختی کمیته امداد به مددجویان شفافیت وجود داشته باشد، تصریح کرد: 5 هزار نخبه و ده ها نَفَر رتبه کمتر از هزار کنکور از حمایت های کمیته امداد بهره مند می شوند.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون ۱۶۰ هزار خانوار از تحت پوشش این نهاد خارج شده اند،یادآور شد: از این تعداد ۱۰۰ هزار خانوار از طریق ایجاد اشتغال و توانمندسازی از چرخه حمایتی این نهاد خارج شده اند.
رئیس کمیته امداد در ادامه به نقش کمیته امداد برای رفع آسیب های اجتماعی در کشور اشاره و بیان کرد: کمیته امداد در این خصوص نقش تعریف شده ای دارد؛ متکدیان، محله هرندی که آسیب به حساب می آیند، اما سر و سامان دادن به اوضاع آنان به کمیته امداد محول نشده است.
وی با بیان اینکه عزم دولت و مجلس با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص رفع آسیب های اجتماعی بسیار جدی است، گفت: برخورد با آسیب ها نیازمند وفاق ملی تمامی سازمان ها است، که امیدواریم هرچه سریع تر شاهد کاهش روزافزون این موضوع در کشور باشیم.
فتاح افزود: بارها تاکید کرده ام خانواده هایی که آسیب دیده اند درصورتی که نیازمند باشند کمیته امداد وظیفه حمایت از آنان را دارد. اکنون 30 هزار خانواده به دلیل اعتیاد سرپرست، ۵۰ هزار خانواده به دلیل زندانی بودن سرپرست، نیازمند دریافت کمک هستند که کمیته امداد این کار را انجام می دهد.
رئیس کمیته امداد با بیان اینکه کمیته امداد، خیریه ها و بهزیستی همانند اورژانس و مکانی موقت برای مددجویان به حساب می آیند، اظهار کرد: باید با رفع مشکل اصلی نیازمندان آنان را از چرخه حمایتی نهادهای حمایتی خارج کنیم و افراد نیازمند دیگر جایگزین آنان شوند.
وی بیان کرد: موسسات خیریه از سه محل بهزیستی، نیروی انتظامی و وزارت کشور مجوز تأسیس دریافت می کنند، کمیته امداد در این میان وظیفه ای بر عهده ندارد؛ این موسسات رقیب کمیته امداد نیستند، همانطور که کمیته امداد از سوی دیوان محاسبات عالی کشور، حراست، سازمان بازرسی و دفتر مقام معظم رهبری و شرکت مفید راهبر نظارت می شود، از دولت و مجلس درخواست داریم نظارت بیشتری بر عملکرد آنان داشته باشند.
فتاح ادامه داد: امیدوار بودیم این موضوع نیز در یکی از بندهای برنامه ششم توسعه وجود داشته باشد، همانگونه که بیمه سلامت میان دو وزارت خانه تعیین تکلیف شد، میان موسسات خیریه و کمیته امداد نیز تکلیف مشخص شود، چراکه گاها این موسسات به اعتبار کمیته امداد لطمه وارد می کنند.
رئیس کمیته امداد در پایان به حمایت کمیته امداد از زنان سرپرست خانوار اشاره و مطرح کرد: یک میلیون و 620 هزار خانوار مستمری بگیر تحت پوشش هستند که 60 درصد این تعداد زن سرپرست خانواده هستند که 45 درصد از آنان به دلیل فوت همسر و 15 درصد به دلیل طلاق و مابقی به دلایل مختلفی از حمایت های کمیته امداد بهره مند می شوند؛ 93 درصد این زنان پیش از این شاغل نبودند،اصل توانمند سازی کمیته امداد برای این افراد مسئله روحی و فرهنگی است و امیدواریم با پیگیری بیمه اجتماعی آنان، برخی مشکلاتشان برطرف شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کمیته امداد امام خمینی (ره)

کمیته امداد امام خمینی(ره), با هدف یاری نمودن محرومین و مستضعفان, امداد درماندگان و آسیب دیدگان و خود کفا کردن محرومان تشکیل یافت.تاریخ تأسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) 14 اسفند سال 1357 هجری شمسی، 6 ربیع الثانی سال 1399 هجری قمری و 5 مارچ سال 1979 میلادی است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | تبلیغات و روابط عمومی