اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951023219055793

با درخواست معاون رییس جمهور

خوزستان برای نوروز 96 برند می سازد

کد: 13951023219055793

https://goo.gl/N2MuV0

، تهران , (اخبار رسمی): باید با بازخوانی مجدد اسناد و قوانین و شناسایی ظرفیت‌های قانونی موجود، از ظرفیت هاى قانونى نهادهای مختلف در خدمت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استفاده کرد.

خوزستان برای نوروز 96 برند می سازد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ،زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از ورود به استان خوزستان در جلسه با معاونان و مدیران اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان این خبر را علام کرد و گفت: بخش اعظمی از کشور، خوزستان را به‌عنوان استانی می‌شناسند که جنگ تحمیلی اثرات زیادی بر آن داشت. البته باید به ظرفیت‌های بیشماری که در شوش، شوشتر و سایر شهرستان‌های این استان وجود دارد نیز توجه کنیم. این ظرفیت‌ها کمک می‌کند که خوزستان در قامت مجموعه‌ای از توانمندی‌هایی که می‌تواند زیرساخت‌های میراثی را ایجاد کند ظاهر شود.او افزود: اگر خوزستان می‌خواهد قطب گردشگری دفاع مقدس باشد باید برای آن برنامه‌های مشخصی داشته باشد.

ثبت جهانی پایان کار نیست

احمدی‌پور درباره پرونده‌های ثبت میراث جهانی گفت:متاسفانه در استان‌ها وقتی ثبت جهانی انجام می‌شود، انگار کار به اتمام رسیده و برنامه مشخصی برای آثاری که ثبت جهانی شده‌اند وجود ندارد، در حالی که در همه جای دنیا برعکس این مسأله اتفاق می‌افتد و بعد از ثبت، تازه برنامه‌ریزی برای استفاده از این ظرفیت جهانی شروع می‌شود.

او افزود: با توجه به اینکه استان خوزستان دارای ظرفیت‌های خوب تاریخی است، آیا همیار استان دیگری هم هست، پروژه‌های مشترک و بسته مشترک گردشگری با سایر استان‌ها دارد یا خیر؟ مسئولان اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان باید بدانند که این استان مقصد چندم گردشگری است و اگر قرار است رتبه این مقصد ارتقا پیدا کند چه اقداماتی باید انجام دهند. از طرفی باید به ازای ارتقا، زیرساخت‌های مربوط به آن نیز توسعه پیدا کند، زیرا در غیر این صورت این رشد پایدار و ماندگار نیست.
نداشتن بازارچه صنایع‌دستی دائمی ضعفی برای استان 
معاون رئیس‌جمهوری گفت: با وجود ظرفیت‌های بی‌شماری که استان خوزستان در حوزه صنایع‌دستی دارد نداشتن بازارچه صنایع‌دستی دائمی یک ضعف برای استان به شمار می‌آید، فروشگاه‌های کوچک و پراکنده نمی‌توانند در تبدیل صنایع‌دستی به یک آورده و ثروت پایدار برای جمعیت صنعتگر موثر باشند، در واقع باید صنایع‌دستی را در غالب بسته‌ای فرهنگی و اقتصادی ببینید و مشخص کنید که سهم استان خوزستان در تولید صنایع‌دستی چیست.

او گفت: ظرفیت‌های قانونی خوبی در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری داریم و اگر از آن‌ها استفاده کنیم دستگاه‌های مختلف از صداوسیما گرفته تا وزارت مسکن و شهرسازی به تکالیف خود در قبال سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و از طرفی دیگر سازمان میراث‌فرهنگی به تکالیف خود در برابر سایر دستگاه‌ها آگاه می‌شود. باید با بازخوانی مجدد اسناد و قوانین و شناسایی ظرفیت‌های قانونی موجود، از ظرفیت نهادهای مختلف در خدمت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استفاده کنیم.
برند خوزستان در نوروز 96
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره برنامه‌های نوروز 96 گفت: برای نوروز 96 باید مشخص کنید که برند استان خوزستان چیست و ماندگاری نوروز 96 در ذهن مسافری که وارد خوزستان می‌شود با چه برندی است؟ از شما می‌خواهم ظرف یک یا 2 هفته آینده یک برند برای استان خود در نظر بگیرید.

او افزود: به‌علاوه استان خوزستان باید مشخص کند که می‌خواهد در بخش گردشگری در چه رتبه‌ای قرار بگیرد. آیا می خواهد مقصد گردشگری باشد یا معبر؟ و برای ماندگاری مسافرانی که از این استان به عنوان معبر گردشگری استفاده می‌کنند چه برنامه‌ای دارد؟

احمدی‌پور با تأکید بر اینکه سال 2017 سال گردشگری پایدار در دنیا معرفی شده است گفت: آموزش و تغییر رویکرد‌ها لازمه تحقق گردشگری پایدار است. این تغییر رویکرد باید در همه نهادها و ادارات استان‌ها ایجاد شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی