اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951027221645793

پایان عملیات 7 سالهء مرمت مسجد وکیل شیراز

کد: 13951027221645793

https://goo.gl/fOQdjB

، تهران , (اخبار رسمی): عملیات مرمت مسجد وکیل شیراز پس از 7 سال و با تخصیص اعتباراتی بالغ‌بر 15 میلیارد ریال به پایان رسید.

پایان عملیات 7 سالهء مرمت مسجد وکیل شیراز

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، مسجد وکیل یکی از مجموعه بناهای تاریخی دوره زندیه است که به دستور کریم‌خان زند در زمینی به مساحت 9414 مترمربع بنا شد. با توجه به اینکه این بنای ارزشمند تاریخی از آثار شاخص و مستحکم موجود از آن دوره است با رویکرد حفظ و احیای بناهای تاریخی، مسجد مذکور مرمت شد.

 سیامک بصیری، مسئول فنی معاونت میراث فرهنگی اداره کل استان فارس در این باره گفت: پروژه مرمت مسجد وکیل یکی از مهم‌ترین آثار مجموعه زندیه از سال 88 آغاز شد و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس و اداره کل اوقاف، مرمت آن در قسمت‌های سنگفرش و کف سازی، تعمیر سقف و پشت‌بام و مرمت کاشی‌کاری‌ها به اتمام رسید.

بصیری ادامه داد: با توجه به تخریب و خوردگی سنگفرش‌ها براثر عوامل شیمیای و فیزیکی سنگ‌هایی که قابلیت بازپیرایی داشته مرمت و آن‌هایی که تخریب‌شده بودند با جایگزینی سنگ‌های جدید به ضخامت 15 الی 20 سانتیمتر احیا شد.

وی اضافه کرد: امسال 100 پروژه مرمتی در سطح استان فارس باهدف مرمت و حفظ بناهای تاریخی، مرمت اشیا موزه‌ای، ثبت آثار تاریخی، تعیین حریم آثار تاریخی و مطالعات پژوهشی بااعتبار 113 میلیارد ریال شروع‌شده است.

مسئول فنی میراث فرهنگی همچنین با تأکید بر جایگاه ویژه بافت فرهنگی تاریخی در هویت معماری اسلامی-تاریخی استان فارس گفت: در بافت تاریخی 17000 پلاک مسکونی موجود است که تاکنون بیش از 380 خانه تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و اداره کل میراث فرهنگی در راستای قانون حمایت از مالکین و متصرفین بناهای تاریخی با مالکین 40 خانه ثبتی تفاهم‌نامه‌ای در قالب مشارکت 50 درصدی و کمک‌های بلاعوض دولتی امضا نموده است.

وی در پایان اشاره کرد: از مجموع 40 خانه ثبتی مورداشاره، 30 خانه در بافت تاریخی شیراز و 10 خانه در سطح استان ازجمله شهرستان‌های نی‌ریز، لار و استهبان است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی