اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960201246597098

المان‌های شهری تجلی‌بخش هویت هنری شهر

کد: 13960201246597098

https://goo.gl/hslXEz

، زنجان , (اخبار رسمی): المان، ترکیب شکل‌های هندسی و حجم‌ها به همراه تداعی خاطره خوش تاریخی پرافتخار یا ایجاد حسی خوب از نشاط و آرامش برای شهروندان است.

امیر ارجمند دکتری تخصصی معماری

هدف از نصب المانها و نمادها ایجاد یک فضای زیبا و یک اتمسفر هنری در سطح شهرها می باشد که قسمتهای مختلف شهرها را از حالت یکنواختی و تکراری شدن خارج می نماید، به هر بخش از شهر یک هویت و ویژگی خاص می بخشد

به گزارش روابط عمومی شرکت زرین پیمان اوج، گاهی المان‌ها را در قالب مجسمه شخصیت‌های بزرگ تاریخی و فرهنگی  و گاهی به شکل نمادها و نشانه‌هایی دیده‌ایم که علاوه بر زیبایی دارای مفهومی عمیق هستند و برای لحظاتی ما را وادار به توقف و خیره‌شدن به خود می‌کنند. این تندیس‌ها در بیش‌تر موارد به نماد و نشانه‌ای برای محلی که در آن قرار گرفته‌اند بدل شده‌اند و همه شهروندان آن نقطه از شهر را به آن نشانی می‌شناسند.

علاوه بر این، المان‌ها در صورت طراحی درست، اصولی و جذاب می‌توانند به یکی از نمادهای شهر بدل و موجب جذب گردش‌گر به شهرها شوند و تا مدت‌ها در ذهن مسافران و گردش‌گران باقی بمانند.

مهم‌ترین اصل در طراحی و انتخاب فرم المانها این است که تلاش شود مفهوم مورد نظر به طور غیرمستقیم به مخاطب القا شود و هم‌چنین جذابیت کافی را داشته باشد؛ به گونه‌ای که مخاطب و بیننده را به تفکر و تامل وادارد به این ترتیب پیام آن در ذهن‌ها باقی می‌ماند.

ویژگی تمام المان‌ها علاوه بر استفاده از آرایه‌های هندسی و معمارانه در قالب بازی با صفحات، فرم‌ها و احجام مقیاس انسانی است که باید داشته باشند. به عبارت دیگر المان‌ها با توجه به فاصله‌ای که به طور معمول و استاندارد انسان‌ها از کنار آن‌ها عبور می‌کنند یا از آن فاصله به آن‌ها نگاه می‌کنند، عمق میدانی که در آن قرار دارند، وسعت فضایی که پوشش می‌دهند و هم‌چنین عملکرد و اهمیتی که از آن‌ها انتظار می‌رود دارای ابعاد، ارتفاع و استانداردهای منحصربه‌فرد هستند که باید علاوه بر این‌که در منطقه مورد نظر کاملا جلوه نمایند افراد از نگاه‌کردن به آن‌ها حس آرامش و حظ بصری داشته باشند. در واقع المان‌ها باید به محیط، مقیاس انسانی بدهند.

المان‌ها می‌توانند به صورت تلفیقی از دو یا سه مفهوم موجود باشند؛ یعنی المانی جنبه نمایشی – بیانی داشته باشد یا بیانی – عملکردی یا نمایشی – عملکردی و حتی مواردی نیز وجود دارد که هر سه نوع این مفاهیم در آن‌ها به چشم می‌خورد.

المان‌های درون شهر و پارک‌ها نقش موثری در القای هویت شهری و تقویت حس مکان شهروندان دارند و باید طوری طراحی شوند که خوانایی آن‌ها از سوی شهروندان و هماهنگی طرح آن‌ها با وقایع و اتفاقات آن مکان سازگاری داشته باشد و این مستلزم آن است که به نقاطی از قبیل ایست‌ها و مکث‌ها، گذرها، آمدوشدهای جمعیتی توجه داشته باشیم تا تطابق میان فرم و عملکرد در طراحی رعایت شود.

فضاها و محیط‌های انسان‌ساخت، خود نماد آینه‌ای است که هویت شهری را منعکس می‌کنند

هدف از نصب المان‌ها و نمادها ایجاد یک فضای زیبا و یک اتمسفر هنری در سطح شهرهاست که قسمت‌های مختلف شهرها را از حالت یک‌نواختی و تکراری‌شدن خارج می‌کند و به هر بخش از شهر یک هویت و ویژگی خاص می‌بخشد.

در کالبد شهر، روح زندگی می‌دمد و مهم‌تر از همه این‌ها به محیط‌های شهری مقیاس زیستی و انسانی می‌بخشد.

در فضایی که با هنر عجین شده‌است، انسان راحت‌تر نفس می‌کشد، چراکه هنر در خون هر انسان است و ناخودآگاه جذب عظمت و زیبایی می‌شود..

امیر ارجمند

دکتری تخصصی معماری

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

زرین پیمان اوج

زرین پیمان اوج در سال 92 تاسیس و در امور تبلیغات و روابط عمومی فعالیت خود را شروع کرد. با تصمیم هیئت مدیره شناساندن استان زنجان و تهیه خبر از کارشناسان استانی و کنکاش در امور استان زنجان و شناساندن توانمندی های جذب توریسم در استان میپردازد

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]