اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960516256787492

مشاوره رایگان انتخاب رشته

انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۶

کد: 13960516256787492

https://goo.gl/fAyJPf

، تهران , (اخبار رسمی): یکی از مهم‌ترین مراحل در زندگی هر شخص انتخاب رشته برای کنکور سراسری است. برای انجام یک انتخاب رشته دقیق و بدون ریسک در کنکور سراسری لازم است تا با مفاهیم و موارد زیادی آشنا شوید، تجمیع این موارد و اطلاعات در یک مقاله واحد می‌تواند داوطلب و خانواده‌اش را برای انجام یک انتخاب رشته دقیق آماده کند.

گام اول انتخاب رشته فهم دقیق اطلاعات مندرج در کارنامه کنکور سراسری و آشنایی با ضوابط پذیرش است و گام دوم نیز آشنایی با رتبه‌های قبولی رشته‌های مختلف و چینش انتخاب‌هاست.

به همین منظور مشاوران حامی مقاله حاضر را به رشته تحریر در آورده‌اند که حاوی تمام اطلاعات لازم برای انتخاب رشته کنکور سراسری است و موارد مهمی نظیر قسمت‌های مختلف کارنامه کنکور سراسری، دوره‌های پذیرش (روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان)، سهمیه‌های موثر در کنکور سراسری، دوره‌های نیمه متمرکز و بدون کنکور، رشته‌های بومی و کشوری، رشته‌های شناور، نحوه انتخاب رشته و چینش انتخاب‌ها و رتبه‌های قبولی در دانشگاه‌های مختلف را توضیح خواهند داد.

 

گام اول در نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته کنکور سراسری با همه پیچیدگی‌ها و چالش‌های خاص تنها از دو گام اساسی و بزرگ تشکیل می‌شود؛ گام اول فهم دقیق اطلاعات مندرج در کارنامه کنکور سراسری و آشنایی با ضوابط پذیرش است و گام دوم نیز آشنایی با رتبه‌های قبولی رشته‌های مختلف و چینش انتخاب‌هاست که در ادامه به تفصیل به شرح هر کدام خواهیم پرداخت.

 

کارنامه کنکور سراسری

مفهوم قسمت‌های مختلف کارنامه کنکور سراسری

قبل از آنکه به توضیح قسمت‌های مختلف کارنامه بپردازیم شما را به مشاهده دقیق تصویر زیر که یک کارنامه فرضی از کنکور سراسری است دعوت می‌کنیم:

نمونه کارنامه

قسمت اول

از تصویر کاملا واضح است که قسمت اول تنها درصد شما در دروس مختلف را نشان می‌دهد و در لحظه ورود شما به سایت سنجش بی‌ارزش‌ترین قسمت کارنامه است! زیرا تاثیری در فرآیند انتخاب رشته شما ندارد درصدهای دروس هرچه در آزمون‌های آزمایشی مهم بودند و باید مورد توجه قرار می‌گرفتند در فرآیند انتخاب رشته و تحلیل کارنامه بی‌تاثیر است.

 

قسمت دوم

این قسمت مهم‌‌ترین و اصلی‌ترین اطلاعات را در باره عملکرد داوطلب در کنکور سراسری شامل می‌شود و تحلیل و آنالیز آیتم‌های این قسمت تاثیر بسیار مهمی روی انتخاب رشته دارد؛ ستون‌های این جدول زیرگروه‌ها را نشان می‌دهند. بسیار پیش آمده است که داوطلبان زیرگروه دلخواه خود را به اشتباه متوجه شده است و درگیر وضعیت نابسامانی شده است.

در این مقاله به طور کلی زیرگروه‌ها را معرفی می‌کنیم و جزئیات کم‌اهمیت‌تر را در مقالات بعدی توضیح خواهیم داد. در رشته تجربی رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی زیر گروه اول و رشته پرطرفدار داروسازی زیر گروه دوم است در رشته ریاضی فیزیک نیز رشته‌های مهندسی پرطرفدار زیرگروه های اول و دوم را شامل می‌شوند. فعلا در این مقاله دانستن زیرگروه در همین حد کافی است، در مقالات بعدی جزئیات این موضوع را شرح خواهیم داد.

ردیف اول نشان‌دهنده تاثیر سوابق تحصیلی در واقع معدل دیپلم و پیش دانشگاهی در کنکور است که چنانچه رشته دبیرستان و پیش‌دانشگاهی داوطلب با زیرگروه آزمایشی امتحانی در کنکور سراسری یکسان باشد این میزان تاثیر برابر ۲۵% خواهد بود.

ردیف دوم نشان‌دهنده رتبه داوطلب در سهمیه است حال این سهمیه می‌تواند سهمیه مناطق ۱ یا ۲ یا ۳ باشد و یا سهمیه جانباز و ایثارگر؛ به هر حال مهم‌ترین مورد برای انتخاب رشته این ردیف است و اگر کسی از شما پرسید رتبه کنکورتان چند است باید اعداد این ردیف را در زیرگروه مورد علاقه خود بخوانید و ملاک پذیرش نیز این رتبه‌ها هستند.

ردیف سوم نشان‌دهنده رتبه داوطلب در کل کشور است که برای انتخاب رشته کنکور سراسری چندان کارآمد نیست (البته به جز درصد کمی از رشته‌ها که بعدا توضیح می‌دهیم).

ردیف چهارم این ردیف نیز اهمیت بسیار زیادی دارد به ویژه در دانشگاه آزاد که در واقع ملاک اصلی پذیرش داوطلبان اعداد این ردیف است. این ردیف نمره کل یا همان تراز داوطلبان است. تراز داوطلب به این مفهوم است که داوطلب در مقایسه با سایر داوطلبان آن گروه آزمایشی چه عملکردی داشته است؛ این عدد برای رتبه‌های برتر کنکور حدود 12هزار و 13هزار است و برای رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ مناطق نیز بالای 10هزار است.

 

قسمت سوم

این قسمت بیانگر مجاز‌بودن داوطلبان برای انتخاب رشته است که در هر کدام از دوره‌ها ی روزانه، شبانه، پردیس خودگردان و فرهنگیان است که با توجه به رتبه‌ای که داوطلب کسب کرده است مجازبودن یا نبودن در هر کدام از دوره‌ها مشخص می‌شود.

 

قسمت چهارم

این قسمت نیز کاملا واضح و گویاست. ماکزیمم نمره کل زیرگروه ها نیز مربوط به داوطلبی است که بیشترین نمره را در بین کل زیر گروه‌های یک گروه آزمایشی کسب کرده است.

 

دانشگاه‌های دولتی روزانه

دانشگاه‌های دولتی روزانه که شامل تمام دانشگاه‌های صنعتی، جامع و علوم پزشکی می‌شوند به عنوان پرطرفدارترین گزینه در بین داوطلبان کنکور سراسری به شمار می‌روند داوطلبانی که وارد دوره روزانه می شوند از پرداخت شهریه معاف هستند و از مزایای تحصیل رایگان استفاده می‌کنند و معمولا از امکانات رفاهی خوبی نظیر خوابگاه ، وام دانشجویی و.. برخوردار می شوند بدیهی است برای تحصیل در دوره‌های روزانه باید رتبه قابل قبولی در کنکور کسب کرده باشید که بخشی از این رتبه‌ها را در ادامه ارائه می‌دهیم.

 

دانشگاه‌های دولتی شبانه

دوره شبانه نیز در بسیاری از جهات مشابه دوره های روزانه است ، بر خلاف تصور عوام کلاس های دوره شبانه در ساعات پایانی روز برگزار نمی شود و زمان برگزاری کلاس ها در روز بوده و در اکثر دانشگاه های کشور همزمان با کلاس های دوره روزانه است اما داوطلبان دوره شبانه برای تحصیل ملزم به پرداخت شهریه هستند که این شهریه برای رشته های مختلف متفاوت است نکته مسرت بخش برای داوطلبان دوره شبانه این موضوع است که نام شبانه در هیچ کجای مدرک آن ها درج نخواهد شد ، لازم به ذکر است چنانچه قصد انتخاب دوره های شبانه در شهری غیر از محل سکونت خود را دارید از طریق مشاوران حامی و یا مطالعه مستقیم دفترچه کنکور سراسری از امکانات رفاهی نظیر خوابگاه ، شام و… اطلاعات حاصل کنید.

 

دانشگاه پیام نور

دانشگاه‌های پیام نور نیز از طریق کنکور سراسری اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند. برای تحصیل در دانشگاه پیام نور باید شهریه پرداخت کنید اما این شهریه نسبت به شهریه دوره شبانه کمتر است. لازم به ذکر است که دانشگاه پیام نور نسبت به دانشگاه‌های دولتی اعتبار بسیار کمتری دارند اما مورد تایید وزارت علوم هستند.

 

دانشگاه و موسسات غیر انتفاعی

از تاسیس دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی چند سالی می‌گذرد؛ موسسات غیرانتفاعی نیز در زمره دانشگاه‌هایی قرار می‌گیرند که برای تحصیل در آنها باید شهریه پرداخت کرد. شهریه پرداختی در موسسات غیرانتفاعی تقریبا همانند دانشگاه پیام نور است و نسبت به شهریه دوره شبانه کمتر است. اعتبار مدرکی دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز نسبت به دوره‌های شبانه به مراتب پایین‌تر است اما مورد تایید وزارت علوم هستند. لازم به ذکر است که دانشگاه‌های غیر انتفاعی دارای سطح‌بندی هستند که برای اطلاع از سطح علمی آن‌ها می‌توانید با مشاوران حامی در ارتباط باشید.

 

دانشگاه‌های پردیس خودگردان

دانشگاه‌های پردیس خودگردان را می‌توان به عنوان یکی از پرطرفدارترین داتشگاه‌های حال حاضر در کشور به شمار آورد. این دانشگاه‌ها علاوه بر داشتن شهریه بالا همواره به عنوان یکی از انتخاب‌های داوطلبان به شمار می‌آیند. علت این امر وجود رشته‌های پرطرفداری نظیر پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و… در این دانشگاه‌هاست زیرا این رشته‌های پرطرفدار تنها در دانشگا‌ های علوم پزشکی (دوره روزانه) و دانشگاه‌های پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد ارائه می‌شوند. بنابراین پردیس‌های خودگردان طرفداران بسیار زیادی دارند اما توصیه اکید می‌‌کنیم که قبل از تصمیم‌گیری در مورد انتخاب پردیس‌های خودگردان حتما از شهریه بالای آن‌ها اطلاع یابید. مشاوران حامی پیش‌تر مقاله زیر را پیرامون همین موضوع منتشر کرده‌اند که از طریق این لینک می توانید مشاهده کنید.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه آموزشی حامی

گروه آموزشی حامی از سال 1395 فعالیت خود را در زمینه مشاوره تحصیلی آغاز نمود. اصلی ترین فعالیت گروه آموزشی حامی در زمینه مشاوره تحصیلی ، مشاوره کنکور سراسری و آزاد، کارشناسی ارشد، دکتری، مشاوره انتخاب رشته، مشاوره ثبت نام دانشگاه، مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی دانش آموزان و ثبت نام مدارس، مشاوره تحصیل در خارج از کشور، پایان نامه ، مقاله، نظام وظیفه و مشکلات مربوط به سربازی و معافیت و به طور کلی مشاوره هر موضوعی است که به گونه ای مرتبط به تحصیل است

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش