اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961028277077893

عناصر آمیخته بازاریابی در خرید و فروش آسانسور

کد: 13961028277077893

https://goo.gl/RYpcEe

، قم , (اخبار رسمی): در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌های فعال در حوزه‌ی آسانسور، فروش محصولات است. کاهش فروش مسئله‌ای است که ذهن مدیران ارشد و مدیران فروش شرکت‌های مذکور را به شدت مشغول کرده است. هدف از این تحقیق نیز بررسی عناصر آمیخته بازاریابی برخرید و فروش آسانسور است.

عناصر آمیخته بازاریابی در خرید و فروش آسانسور
عناصر آمیخته بازاریابی در خرید و فروش آسانسور

تقریبا نزدیک به دو دهه است که زندگی اکثر ما در کلان شهرها و حتی شهرهای کوچک‌تر به صنعت تولید آسانسور و پله برقی وابسته شده است. سالانه بیش از 30 هزار دستگاه آسانسور در کل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که با توجه به میانگین 16 هزار دلاری قیمت هر دستگاه آسانسور، گردش مالی سالانه صنعت آسانسور در کشور بالغ بر480 میلیون دلار (رقمی‌ حدود 470 میلیارد تومان) برآورد می‌شود.

معمولا در گذشته  فروش آسانسور با برقراری روابط بلندمدت دوستانه با مأمورین خرید شرکت‌های ساختمان‌سازی صورت می‌گرفت. این روند مورد تردید نیست؛ اما این روزها و با رکود موجود در بازار مسکن، خرید و فروش این محصول نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. در این متن سعی داریم عناصر آمیخته بازاریابی را در خرید و فروش بررسی کنیم. مسلما نتایج این تحقیق می‌تواند هم به شرکت‌های عرضه کننده این محصول و هم به خریداران این محصول کمک شایانی کند.

سالانه بیش از 30 هزار دستگاه آسانسور در کل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. نیاز‌ها و خواسته‌های مشتریان در بازار محصولات صنعتی در حال تغییر  است. در نتیجه اقدامات مناسب در زمینه‌ی بازاریابی و فروش نقش مهمی‌ در شناسایی این نیازها و موفقیت تولیدکنندگان آن‌ها دارد. یکی از مهمترین مشکلات برخی سازندگان ساختمان انتخاب یک شرکت آسانسور مناسب و محصولی کیفی است. 

عوامل مؤثر در انتخاب و خرید آسانسور:

برای این منظور و جهت کسب اطلاعات مناسب در این خصوص به سراغ تعدادی از فعالان در این صنعت رفتیم تا عوامل مؤثر در انتخاب و خرید آسانسور را از نظر آنها بررسی و تحلیل کنیم. در این مصاحبه‌ها عناصر آمیخته بازاریابی به عنوان مهم‌ترین عوامل  به تفصیل به بررسی آنها می‌پردازیم.

محصول(نوع کاربری)

قیمت

 کیفیت لوازم اصلی

توزیع: اعتبار شرکت مجری بر اساس رزومه کاری و حسن انجام کارو زمان تحویل و همچنین نحوه‌ی پرداخت هزینه‌ی آسانسور


 محصول (نوع استفاده):

طبقه بندی آسانسورها بر اساس نوع رانش:

1-آسانسور برقی
2-آسانسور هیدرولیکی
3-آسانسور پنوماتیکی

پیش از خرید آسانسورهمواره یک سؤال اساسی مطرح است و آن این است که چه آسانسوری و از کجا بخریم؟

پیش نیاز‌های یک کارشناس برای محاسبه آسانسور مورد نیاز شما از قرار زیر است. بهتر است قبل از مراجعه یک مطالعه اجمالی در مورد انها داشته باشید. چـــرا دو آسانسور که مشخصات فنی آنها در استعلام قیمت ظاهرا یکسان است (مطابق مشخصات فنی مکتوب ) دارای کیفیت یکسانی نیستند؟

الف- مشخصات ساختمان + تعداد طبقات و سرعت مورد نیاز آسانسور

ب- تناسب ظرفیت آسانسور با تعداد واحدهای موجود در ساختمان

ج- تناسب آسانسور با بقیه مصالح استفاده شده در ساختمان ( به عنوان مثال خرید یک دستگاه آسانسور ارزان قیمت برای ساختمانی که دارای تجهیزات و امکانات گرانقیمت است)

انتخاب ظرفیت و تعداد آسانسورها یک تصمیم اساسی در طراحی ساختمان است. و هر گونه اشتباهی ممکن است منجر به کاهش رضایت مسافرین به علت زمانهای طولانی انتظار شود و یا فضای مفید از ساختمان را به هدر دهد که نتیجه هر دو ضرر اقتصادی است. مسئولیت تعیین ظرفیت و تعداد آسانسور با مهندس طراح است وطراح شخصاً و یا توسط مشاورین، آسانسور(های) مناسب را باید پیش بینی کند. با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی مخصوصاً در مبحث الکترونیک توصیه می‌شود که در محاسبات ترافیک از مشاورین متخصص در این زمینه استفاده شود.

د- توجه به کلیه سیستم‌های مدرن و جدیددر خرید که دارای عملکرد خوبی بوده و دائم الخراب نباشد.

مهم‌ترین نکته در انتخاب آسانسور این است که برای چه تعدادی از افراد، در چه ارتفاعی و به طور متوسط برای چه ظرفیتی در هر بار استفاده نیاز به نصب آسانسور داریم، اگر به این مسئله مهم دقت نکنیم، عدم تناسب باعث به وجود آمدن مشکلات بعدی می‌شود، بارها دیده‌ایم که در یک ساختمان مسکونی با ۵ واحد آپارتمان از آسانسورهایی با ظرفیت‌های بالا استفاده شده یا در یک آپارتمان پر رفت و آمد با تعداد بالای ساکنان از آسانسورهایی با سرعت بسیار پایین استفاده می‌کنند. حتی گاهی عدم تناسب آسانسور به لحاظ کیفی با ساختمان مورد نظر مشکل ایجاد می‌کند.

اطلاعات اولیه برای انتخاب آسانسور:

طراح باید تعداد، ظرفیت و نوع (مسافربر، باربر و …) آسانسور (‌های) ساختمان را در مراحل اولیه طراحی، تعیین نموده و بر اساس اطلاعات حاصله و مقررات این مبحث جانمایی کند. پیش بینی تمهیدات لازم متناسب با شرایط اقلیمی‌بعهده طراح است.

قیمت

اگر برای خرید آسانسور مراجعه کرده باشید، ممکن است این سوال‌ها در ذهن شما پیش آمده باشد که چرا دو آسانسور که مشخصات فنی یکسان دارند قیمت‌های متفاوتی دارند. همه ساله  قیمت انواع موتور آسانسور و پله برقی و در نتیجه قیمت تمام شده آسانسور  در چندین مرحله افزایش می‌یابد.  افزایش سود بازرگانی و عوارض گمرکی در هر سال موجب رشد بهای انواع موتور آسانسور و پله برقی در بازارهای داخلی می‌شود. تمام موتورهای این کالا وارداتی است؛ همچنین با وجود اینکه کابین آسانسور در کشور ما به تعداد محدود تولید می‌شود، اما هنوز بیشتر کابین‌های آسانسوری که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد محصول کشور‌های ایتالیا، ترکیه و چین است. به همین دلیل علاوه بر تورم و بالا رفتن حقوق و دستمزد کارگران عواملی همچون تعرفه‌های واردات و نوسان قیمت دلار و یورو و همچنین تحریم‌ها و هزینه‌های حمل و نقل بین المللی بر افزایش قیمت این محصول تاثیر می‌گذارد و گاهی واردات آن را با تاخیر و مشکلاتی همراه می‌سازد. به گفته فعالان بازار خرید و فروش آسانسور، قیمت این کالا حداقل از 25 میلیون تومان شروع می‌شود و برای آسانسورهای مورد استفاده در برج‌ها به 400 میلیون تومان می‌رسد. همچنین قیمت آسانسور با توجه به ظرفیت، تعداد توقف، نوع موتور و جنس آسانسور افزایش می‌یابد. هزینه نصب آسانسور در هر طبقه نیز بین 800 هزار تا یک میلیون تومان است.

کیفیت

کیفیت در یک آسانسور تابع سه عامل زیر است:

  1. ساخت قطعات با کیفیت مناسب نصب تجهیزات با کیفیت مناسب کیفیت سرویس و نگهداری

  ارزش یک نصب صحیح:

به دلیل سهم زیاد بخش نصب قطعات در یک آسانسور، نحوه غلط سرهم بندی قطعات می‌تواند بهره برداری از آن را تحت تاثیر قرار داده و به مخاطره بیاندازد حتی اگر از قطعات مناسب در ساخت آسانسور استفاده شده و یا نگهداری بطور مناسب و مطابق با برنامه صورت بگیرد. بیشتر کارفرمایان بهترین اجناس را از شرکت‌های معتبر خریداری می‌کنند و هزینه‌ی زیادی را متحمل می‌شوند؛ اما به دلیل رعایت نشدن قوانین و دستور العمل‌های اولیه نصب، آسانسورهای آنها در نهایت دچار معضلاتی می‌شود که برای جبران خسارت ممکن است دیگر دیر شده باشد.

 اصولاً چه عواملی در بالاتر بودن کیفیت یک آسانسور نسبت به دیگری موثر است؟

  • مواردی که در نصب و راه اندازی یک آسانسور بسیار پر اهمیت است عبارتند از:
  1. کیفیت اجناس کیفیت نصب کنترل کیفیت تجهیزات نصب شده

اگر در هر یک از موارد فوق اشکالاتی وجود داشته باشد، می‌تواند منجر به سلب رضایت و آسایش مشتری و مصرف کننده شود. در مشخصات فنی آسانسورها صرفاً به نوع قطعات اشاره می‌شود نه کیفیت آن ، بنابراین کیفیت قطعات می‌تواند متغیر باشد.

توزیع:

عامل بعدی که باید در انتخاب و خرید آسانسور مورد توجه قرار گیرد شرکت مجری نصب آسانسور است.

در حال حاضر بیش از چهارهزار شرکت ثبت شده در صنعت آسانسور مشغول به فعالیت هستند؛ در حالی که تنها 15 درصد این شرکت‌ها صلاحیت فنی، پروانه طراحی و مونتاژ را از وزارت صنایع و معادن دریافت کرده‌اند، در حال حاضر آمار واقعی و دقیقی از واردات قطعات آسانسور به کشور در دست نیست؛ ولی وضعیت فعلی بازار گویای این امر است که بخش اعظم قطعات خارجی آسانسور و پله برقی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

شرکت‌های غیرقانونی بسیاری مشغول به واردات و عرضه آسانسور به کشور هستند و بازار را با عرضه کالاهایی با قیمت و کیفیت پایین به چالش کشیده‌اند. این افراد اقدام به واردات اقلامی‌ به کشور می‌کنند که قدیمی‌ بوده و حتی تکنولوژی ساخت ندارند.

غالب محصولات وارداتی این شرکت‌ها ضمانتنامه و خدمات پس از فروش ندارند و با توجه به اینکه تعمیر آسانسورهای خارجی تخصص و آموزش خاص خود را می‌طلبد و این در حالی است که محصولات ارائه شده توسط این شرکت‌ها از خدمات پس از فروش بی بهره‌اند و پس از گذشت چند سال در صورت ایجاد اشکال در آسانسور، مصرف کننده به جای تعمیر مجبور به تعویض خواهد شد که این امر هزینه‌های بالایی را به وی تحمیل می‌کند.
باید توجه داشت که اولین ملاک برای خرید آسانسور از یک شرکت آن است که آیا آن شرکت دارای مجوز طراحی و مونتاژ معتبر از وزارت صنایع و معادن و نیز گواهی عضویت در سندیکای آسانسور است یا خیر؟

پیشنهاد می‌شود با در نظر گرفتن توضیحات فوق در حین خرید آسانسور به موارد زیر توجه شود:

  1. بررسی دقیق مدارک و گواهی نامه‌های شرکتی که قصد خرید آسانسور از آن را داریم بررسی دقیق مشخصات فنی ارائه شده توسط شرکتهای مختلف - فروشندگان آسانسور در اصفهان که مورد تایید هستند. بررسی توان شرکت‌ها از نظر مالی و اجرایی بررسی رزومه‌ی کاری شرکت‌ها و نیز بازدید از پروژه‌های نصب شده توسط آنها مراجعه به دفتر شرکت‌ها برای بازدید از محل شرکت و مذاکره در محل

در نهایت توجه شود که آسانسورهای ارزان قیمت و فاقد کیفیت دارای قطعاتی با عمر بسیار کوتاهی بوده و مشکلات بعدی و هزینه‌های فراوانی را به ساکنین ساختمان‌ها تحمیل می‌کنند.

نویسنده‌ها: احسان فریدونی، میلاد احدی نیا، مهدی نجفی، علی اصغر داوری و اکبر فخری

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | مسکن و ساختمان