اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970704318689828

نکاتی که کارفرما و یا مهندس ناظر باید در خصوص اجرای عرشه فولادی بدانند

کد: 13970704318689828

https://goo.gl/YBDX8e

، تهران , (اخبار رسمی): در حال حاضر بهترین نوع رول فرم ورق عرشه فولادی رول فرمینگ به روش تایوانی است. دوربندی سقف‌ها به وسیله فلاشینگ دو خم انجام می‌شود. گلمیخ مصرفی در سقف عرشه فولادی باید از نوع فورج سرد باشد، تولید گلمیخ با روش فورج گرم موجب آسیب شدید به آلیاژ فلز گلمیخ و کاهش مقاومت آن می‌شود.

نکاتی که کارفرما و یا مهندس ناظر باید در خصوص اجرای عرشه فولادی بدانند
نکاتی که کارفرما و یا مهندس ناظر باید در خصوص اجرای عرشه فولادی بدانند

پس از پخش عرشه‌های فولادی بر روی اسکلت سازه و قبل از اجرای گلمیخ، عرشه‌های فولادی باید به نحو مناسبی با پرچ و یا خال جوش به تیرهای اصلی و فرعی مهار شوند

نوع ورق:

در حال حاضر بهترین نوع رول فرم ورق عرشه فولادی رول فرمینگ به روش تایوانی است که در تمامی سطوح ورق داری زائده‌هایی است که باعث درگیری بیشتر بتن با ورق می‌شود، به صورت معمول ضخامت استفاده شده ورق عرشه فولادی 0/8 میلیمتر است، البته این ضخامت از 0/7 تا 1/2 میلیمتر نیز در موارد خاص به کار می‌رود. 

چگونه تشخیص بدهیم ضخامت ورق همانی است که ما سفارش داده بودیم؟

زمانی که لبه ورق 0/7 را با سه انگشت گرفته و خم کنید خیلی راحت‌تر خم می‌شود اما ورق 0/8 به سختی خم می‌شود، البته بهترین روش وزن کردن یک متر طول ورق است:

1 متر طول ورق 0/7    میلیمتر                  7/120 کیلوگرم

1 متر طول ورق 0/8    میلیمتر                  8/200 کیلوگرم

1 متر طول ورق 0/9    میلیمتر                  9/250 کیلوگرم

1 متر طول ورق 1       میلیمتر                 10/310 کیلوگرم

ارتفاع گام ورق عرشه فولادی دو نوع 6/5 سانتی‌متر و 7/5 سانتی‌متر است که نوع 7/5 سانتی‌متر آن معمول‌تر است.

به همین ترتیب ارتفاع گلمیخ 10 و 11/5 سانتی‌متر است یعنی برای ورق عرشه فولادی با ارتفاع گام 6/5 از گلمیخ 10 سانتی‌متر و برای ورق عرشه فولادی با ارتفاع گام 7/5 سانتی‌متر ارتفاع گلمیخ 11/5 سانتی متر استفاده می‌شود، چرا؟ چون در هر حالت باید حداقل فاصله راس گلمیخ تا راس گام ورق عرشه فولادی، حداقل 40 میلیمتر باشد.

چنانچه فواصل تیرهای فرعی در سقف عرشه فولادی بیشتر از 250 سانتی متر است و ورق 0/8 میلیمتر باشد باید از یک ردیف شمع جهت جلوگیری از شکم دادن سقف استفاده شود.

پخش کردن ورق عرشه فولادی:      

لازم است در زمان سفارش ورق‌های عرشه فولادی بندیل‌ها به صورت مجزا برای هر سقف بسته بندی و ارسال شود و به وسیله جرثقیل هر بندیل روی سقف خود گذاشته شود. هر چند دستگاه‌های جدیدی تحت عنوان فیکساتور برای فیکس کردن ورق عرشه فولادی بر روی بال تیرآهن وارد بازار شده، اما توصیه نمی‌شود چون اتصال ضعیفی ایجاد کرده و در اثر تردد پرسنل و ضربه اتصال جدا می‌شود . 

توصیه می‌شود از همان روش قبلی یعنی استفاده از تفنگ میخکوب هیلتی و میخ و چاشنی انفجاری استفاده شود که متوسط تعداد میخ‌ها در هر متر مربع سقف عرشه فولادی 2 تا 3 عدد است.

در ساختمان مسکونی چنانچه از ورق 0/8 میلیمتر استفاده شود فواصل تیرهای فرعی عرشه فولادی نباید از 2/80 بیشتر باشد، در غیر این صورت قطعاً سقف عرشه فولادی در زمان بتن‌ریزی دچار خمش و شکم دادن خواهد شد، البته تا دهانه 3/40 را هم می‌توان با استفاده از ورق 0/8 میلیمتر و یک ردیف شمع‌گذاری اجرا کرد. اما ایجاد لرزش در سقف عرشه فولادی قطعی است.

محل فلنچ‌ها و پیچ‌ها در سازه‌های پیچ و مهر باید توسط دستگاه فرز کاملا بریده شود تا ورق روی بالا تیرآهن بنشیند.

دوربندی سقف‌ها به وسیله فلاشینگ دو خم به ضخامت نیم میلی‌متر و عرض 12/5 سانتی‌متر انجام می‌شود و جهت جلوگیری از تاب برداشته لبه‌ها و شکم دادن باید به وسیله تسمه مهار گالوانیزه مطابق تصویر بالا لبه فوقانی فلاشینگ در فواصل حداکثر 60 سانتی‌متر به وسیله پیچ خودکار روی ورق عرشه فولادی فیکس شود.

اجرای گلمیخ:    

در اجرای  گلمیخ مهندس ناظر و یا کارفرما باید موارد زیر را کنترل کند:

1- گلمیخ مصرفی در سقف عرشه فولادی باید از نوع فورج سرد باشد، تولید گلمیخ با روش فورج گرم موجب آسیب شدید به آلیاژ فلز گلمیخ و کاهش مقاومت آن می‌شود.

2- چنانچه از دستگاه استاد ولدینگ استفاده می‌شود حتما از حلقه سرامیکی جهت کنترل پاشش جوش استفاده شود.

3- گلمیخ را می‌توان هم توسط دستگاه جوش اینورتور و هم استاد ولدینگ اجرا کرد، چیزی که مهم است این که گلیمخ باید 5 میلیمتر بر روی بال تیر ذوب شود. 

4- چنانچه از دستگاه استاد ولدینگ استفاده می‌شود باید کنترل شود که برق سه فاز شهری حداقل 60 آمپر و 3 فاز باشد و در صورت عدم دسترسی از دستگاه دیزل ژنراتور با قدرت 180 آمپر و یا 200 کاوا استفاده شود و در غیر اینصورت باعث کاهش مقاومت جوش شده و گلمیخ در آزمایش تست جوش از محل جوش خواهد شکست.

5- در تست جوش می‌توان از یک لوله داربست دومتری استفاده کرد گلمیخ با اهرم کردن به وسیله لوله تا زاویه 30 درجه خم می‌شود چنانچه گلمیخ از محل جوش خود نشکست و خم شد نمره قبولی خود را گرفته است.

6- مطابق مبحث دهم مقررات ملی ساختمان اجرای گلمیخ بر روی تیرهای اصلی یک گام در میان و بر روی تیرهای اصلی بر روی تمامی گام‌ها اجرا می‌شود.

کنترل‌های قبل از بتن ریزی و حین بتن ریزی سقف‌های عرشه فولادی:

1-  قبل از بتن ریزی سقف عرشه فولادی باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه شی و جسم اضافه باشد همچنین حلقه‌های سرامیکی باید شکسته و از محل خود خارج شوند.

2- بتن استفاده شده در سقف عرشه فولادی معمولا 350 کیلوگرم در متر مکعب است.

3- بهترین اسلامپ برای اجرای بتن سقف عرشه فولادی 12 است که البته باید به وسیله فوق روان کننده، و نه افزایش آب، به این میزان روانی رسید.

4- حداقل ارتفاع بتن از روی سطح فوقانی ورق عرشه فولادی 5 سانتی متر است.

ضوابط مبحث دهم مقررات ملی ساختمان

1- حداقل ارتفاع گام ورق از 75 میلیمتر بزرگتر باشد.
2- حمل و نصب ورق‌های عرشه باید به گونه‌ای باشد که در حین حمل آسیبی به ورقها وارد نشود.
3- حداقل عرض نشیمن ورق‌های عرشه روی تیرهای اصلی و تیرهای لبه برابر با نصف بال تیرآهن است، به هر حال این مقدار نباید کمتر از 50 میلیمتر باشد.
4- وصله ورق‌های عرشه صرفاً بر روی تیرهای اصلی مجاز بوده و در این حالت باید دو عرشه وصله‌شونده به طولی حداقل برای 50 میلیمتر بر روی تیر اصلی با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.
5- از اجرای ورق‌های عرشه فولادی که دچار تغییر شکل‌های ماندگار شده‌اند خودداری شود.
6- پس از پخش عرشه‌های فولادی بر روی اسکلت سازه و قبل از اجرای گلمیخ، عرشه‌های فولادی باید به نحو مناسبی با پرچ و یا خال جوش به تیرهای اصلی و فرعی مهار شوند.
7- پس از پخش ورق عرشه بر روی اسکلت از پرتاب ابزارآلات، حرکت تجهیزات و ماشین آلات اجرایی و ... بر روی عرشه‌های فولادی که باعث تغییر شکل‌های ماندگار می‌شود خودداری شود.
8- حداقل ارتفاع گلمیخ بعد از نصب که از بالای ورق ذوزنقه‌ای اندازه‌گیری می‌شود نباید کمتر از 40 میلیمتر باشد.
9- ضخامت دال بتنی در بالای کنگره ورق ذوزنقه‌ای نباید از 50 میلیمتر کمتر باشد.
10- پوشش بتن روی گلمیخ نبید کمتر از 13 میلیمتر باشد.
11- در هنگام محاسبه مشخصات هندسی مقطع مختلط، از بتن موجود در زیر سطح فوقانی ورق ذوزنقه‌ای باید صرفنظر شود.
12- فواصل گلمیخ برش‌گیر در امتداد تکیه گاهی نباید از 800 میلیمتر یا 8 برابر ضخامت دال هر کدام کمتر است، تجاوز کند.
13 - برای مقابله با بلند شدن دال، ورق ذوزنقه‌ای فولادی باید به تمام تیرهای فرعی که به صورت مقطع مختلط طراحی می‌شوند ، در فواصل کمتر از 400 میلیمتر مهار شوند. این مهارها می‌توانند گلمیخ‌های برش‌گیر، ترکیبی از گلمیخ‌ها و جوش نقطه‌ای و یا هر وسیله طرح شده توسط طراح باشد.
14- کنگره‌های ورق‌های ذوزنقه‌ای را در روی تیر تکیه‌گاهی می‌توان به صورت طولی از هم جدا کرد تا تشکیل یک ماهیچه بتنی در روی بال تیر بدهند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه صنعتی عرشه کاران

تولیدکننده و مجری سقف های عرشه فولادی

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | مسکن و ساختمان