اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13971012337697883

آموزش مهارت‌های کسب و کار، رشد و باروری روستاها

کد: 13971012337697883

https://goo.gl/dvJRNi

، تهران , (اخبار رسمی): اقتصاد ایران همواره با معضلاتی مواجه بوده که به اعتقاد عموم نشأت گرفته از نقصان در عملکرد دولت و مقام‌های محلی است.در ادامه به مسئله از نگاه دیگر توجه می‌شود.

آموزش مهارت‌های کسب و کار، رشد و باروری روستاها
آموزش مهارت‌های کسب و کار، رشد و باروری روستاها

نگاهی نو به نقش آموزش، خلاقیت، ایجاد نوآوری، بررسی ظرفیت‌ها، اجازه طرح ایده‌ها و مهمتر از همه آموزش‌های مربوط به بیان ایده‌های خلاقانه که نهایتا منجر به جذب سرمایه‌گذار، ثروت‌آفرینی، اشتغالزایی می‌شود.

منافع مردم می‌تواند به وسیله خودشان محقق شود، اینکه چشم به راه دولت‌ها و منتظر کمک، وام‌ها، صندوق‌های کارافرینیِ کم اثر و هزاران راه بی پایان کارافرینی بنشینیم کاری است که در  طول سالیان گذشته باعث شده تمامی گوشه و کنار ایران از خاک زرخیز شمال، ظرفیت‌های صنعتی مرکز، نعمت‌های کویر، آفتاب بی دریغ و دریای سخاوتمند جنوب در جهت ثروت‌‌آفرینی برای مردم بلا استفاده رها شوند یا لااقل استفاده بهینه‌ای از آنها صورت نگیرد.

هدف اصلی از مطرح کردن این موضوع،  فرار از اقتصاد خصولتی، رفاقتی و رانت محور و حرکت به سمت اقتصاد تولید محور و مردمی و همچنین رهایی از بند وابستگی به صادرات مواد خام و اولیه صنعتی و معدنی و پرهیز از خام فروشی است که نه تنها موجب تحدید و تضعیف مستمر بخش خصوصی واقعی به ویژه بخش خصوصی مولد (کسب‌وکارهای کوچک و متوسط) شده بلکه اثرات زیان‌باری بر پیکره اقتصاد کشور برجا گذاشته که نهایتاً منجر به کاهش سطح درآمد و معیشت عامه مردم و تشدید فقر و به وجود آمدن نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی شده است.

مطلب حاضر به عوامل موثر بر توسعه مناطق محروم و سرعت پایین برخوردار شدن مناطق کمتر برخوردار و به صورت ویژه به مهارت‌های اولیه مورد نیاز آنان برای ثروت‌آفرینی از ظرفیت‌های محلی می‌پردازد و علاوه بر اینها سعی شده از تجربیات جهانی و طرح نمونه‌هایی از کارآفرین‌های موفق بدون دخالت دولت که باعث رونق مناطق شده برای بیشتر روشن شدن مسئله پرداخته شود.

کارآفرینی چیست؟

مفهوم عمومی کارآفرینی اشاره به خلق و گسترش یک کسب و کار جدید بر مبنای فکر و ایده که با خلق بازار جدید و البته بیان مخاطرات احتمالی سرمایه‌گذاری همراه است، دارد. به بیان جی کین (Jay Kayne) معاون بنیاد *کافمن: دلیل اصلی کارآفرینی خلق ثروت است و نه فقط خلق دستمزد و این کاملا با آن تعریف از شغل که فقط آورنده کار به روستاها است و روستاییان را در مقابل دستمزدهای ناچیز به کار می‌گمارند متفاوت است. کارآفرینی که اینجا مورد آن بحث قرار می‌گیرد خلق مشاغل پایدار با قابلیت توسعه و مهمتر از آن ثروت‌آفرینی است.

کارآفرینی نه تنها به خلق ثروت بلکه به کشف استعدادهای نهفته نیز کمک بسیاری می‌‌کند، همچنین فعالیت کارآفرینان در مناطق روستایی به تربیت رهبران، دانش آموزان بهتر، کارگران خلاق‌تر و ظهور کارآفرینان جدید نیز می‌انجامد.

برای ایجاد کارآفرینی و جذب سرمایه‌گذاران تنها گزینه کارآمد، جوانان تحصیل کرده و آموزش دیده محلی هستند پس اگر اصالتاً اهل روستا هستید یا دوستانی دارید که روستا زاده هستند می‌توان به آنها توصیه کرد در ادامه متن که به گام‌های شروع کارآفرینی پرداخته شده است توجه ویژه‌ای داشته باشند.

در ابتدا به مهارت‌‍‌‌های اولیه مورد نیاز جوانان تحصیل کرده روستایی از جمله اصول اولیه کشاورزی، باغبانی و باغداری، دامداری یا دامپروری، صنایع دستی محلی، گردشگری و شناخت منطقه و ... برای کارآفرینی باید توجه کرد؛ علاوه بر آن جوانان نیز باید با بالابردن روحیه خودباوری، اعتماد به نفس، تقویت و احیای میل به پیشرفت و ایجاد انگیزه، با آموزش علمی مهارت‌های کارآفرینی و آشنایی بیشتر با تعریف کسب و کار آماده شوند تا 10گام اولیه را با شناخت و قدرت بیشتری بردارند.

قبل از برداشتن گام نخست باید به این نکته توجه داشت که دو سوم کسب‌وکارهای کوچک در دو سال اول و نیمی از کسب و کارهای باقی مانده در پنج سال اول خود دچار ضعف در ادامه فعالیت شده و از بین می‌روند پس توجه به این 10 گام برای باقی ماندن و بزرگ شدن بسیار حیاتی به نظر می‌رسد.

گام اول- شروع تحقیق در خصوص کسب و کار؛

حتما تاکنون ایده‌ای در ذهن خود برای کسب و کار احتمالی داشته‌اید اما مهم این است که آن ایده قابلیت عملی شدن داشته باشد. شما باید راه‌های عملی کردن ایده خود را بسنجید که برای این مهم نیاز به پروسه ارزیابی ایده‌تان دارید. البته این ایده باید در پی حل مشکل، رفع نیاز یا پرکردن خلا در بازار باشند.

گام دوم - برنامه‌ریزی؛

برای واقعیت بخشیدن به یک ایده کسب و کار باید طرحی جذاب برای ارائه داشت، که از آغاز فاز شروع تا مرحله ثمردهی کسب و کار را در بر گیرد، نکته جالب این است که راه‌‌های متفاوتی برای ارائه طرح کسب‌وکار وجود دارد و اگر مایل به جذب سرمایه‌گذار هستید باید یک طرح کسب‌وکار(Business Plan) حرفه‌ای داشته باشید. داشتن یک طرح و کسب‌وکار هر چند ساده بهتر از نداشتن آن است.

گام سوم- برنامه‌‌ریزی مالی؛

راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک نیاز به سرمایه زیادی ندارد اما به مقداری سرمایه برای پوشش دادن هزینه‌های اولیه تا رسیدن به سوددهی احتیاج است. در کنار برگه طرح کسب‌وکارتان دارا بودن هزینه‌های تخمینی برای شروع کسب‌وکار از قبیل (هزینه‌های کسب جواز، ملزومات اولیه، هزینه‌های قانونی، بیمه، ساختن و طراحی نام و نشان تجاری و ...) برای دست کم مدت 12 ماه ضروری است.

گام چهارم- انتخاب ساختار کسب و کار؛

کسب‌وکار کوچک راه‌اندازی شده شما می‌تواند در غالب مشاغل، یا شرکت باشد و شرکت شما می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که بر حسب نوع فعالیت و میزان رشد مورد نظر شما می‌تواند متغیر باشد. برای این منظور آشنایی با قانون تجارت و انواع شرکت‌ها مفید خواهد بود اما انتخاب ساختار کسب‌وکار، تعیین‌کننده میزان مسئولیت‌های شما و همچنین نحوه پرداخت مالیات و ... است. یک کسب و کار می‌تواند در ابتدا بسیار کوچک و با ساختار خیلی ابتدایی باشد و به مرور با رشد اندازه و درآمد، ساختار آن نیز دستخوش تغییر شود.

تا اینجا برای برداشتن گام‌های شروع کسب و کار مباحثی مطرح شد که مربوط به قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار بود، اما از گام پنجم تا دهم مباحث مهم و ضروری است که به محض قدم نهادن در دنیای کسب و کارهای کوچک برای نیل به توفیق باید با آنها به صورت جدی برخورد و برای گام‌های بعدی برنامه‌ریزی دقیق داشت. 

گام پنجم- انتخاب نام و نشان تجاری مناسب؛

انتخاب نام و نشان تجاری مناسب با کسب وکار نقش مهمی در ارائه تصویر مناسب از شما دارد، برای انتخاب بهترین نام و نشان تجاری باید تمام جنبه‌های آن را بررسی کرد از تاثیرات اجتماعی گرفته تا جذب مخاطب و تاثیرگذاری روی آینده کسب‌وکار، در واقع نام و نشان تجاری نوعی امضای منحصر به فرد برای صاحب آن به حساب می‌آید که به نوعی نشان‌دهنده زوایای روحیات و شخصیت آن است.

گام ششم- اخذ مجوزهای لازم؛

مجوز کسب و پیشه اولین مدرکی است که باید آن را قاب کرده و در بالای سرتان نصب کنید، اما مهمتر از آن این است که قبل از شروع کسب و کار تمام این مراحل را با پرس و جو و مطالعه از قبل دانسته باشید زیرا مراحل مختلف کسب مجوز در شهرها و کسبوکارهای مختلف متفاوت بوده و دارای مراحل یکسانی نیست.

گام هفتم- انتخاب سیستم حسابداری؛

برای شروع یک کسب‌وکار قدرتمند باید نحوه حساب و کتاب و نگهداری دفاتر از قبل مشخص باشد، چه بسیار کسب‌وکارهایی که با وجود ظرفیت‌های بسیار بالایی که برای رشد و موفقیت داشتند به خاطر عدم استفاده از سیستم حسابداری مدون از بین رفته یا در اندازه کوچک باقی‌مانده است. دارا بودن سیستم حسابداری نه تنها در بودجه‌بندی سرمایه‌ای و کمک به درک بهتر دخل و خرج کمک شایانی است بلکه در مواجهه با سیستم‌های نظارتی و مالیاتی دولتی می‌تواند پاسخگویی خوبی داشته باشد.

گام هشتم- راه اندازی محل مناسب برای کسب‌وکار؛

در نظر داشته باشید محل فعالیت شما اولین نشان از تبلیغ شما و ایجاد کننده تصویر ذهنی اولیه در ذهن مشتریان یا مخاطبان شما است، پس داشتن فکر و ایده در این خصوص می‌تواند یکی دیگر از عوامل موثر در رشد باشد.

گام نهم- جمع کردن تیم؛

انتخاب تیم می‌تواند به عنوان شریک تجاری یا همکاری در قالب قرارداد استخدامی باشد. که در هر صورت نیاز به طراحی یک قرارداد مکتوب است. اما در صورتی که نیاز به همکار یا شریک در کسب وکارتان نیست حتما از یک مربی یا شخص خبره در زمینه کسب‌وکارتان راهنمایی بگیرید،

گام دهم- بالا بردن سطح کسب و کار؛

نقشه‌های مختلف برای رشد و باروری کسب‌وکار ضروری است، از بدیهیاتی که کسب وکارها به آن وابسته است مشتری یا مخاطبان هستند، برای جذب و نگهداری مخاطب و مشتری برنامه داشته باشید که این موضوع مستقیماً بر روی رشد کسب وکار موثر خواهد بود.

وقتی که تمامی گام‌ها برداشته شد، شما به ایجاد یک موقعیت کسب وکار رسیده‌اید، اما به خاطر داشته باشید که موفقیت چیزی نیست که یک شبه به دست آید، و داشتن برنامه کاری منسجم برای رسیدن به آن ضروری و اجتناب ناپذیر است.

در نتیجه‌گیری از این مطلب باید اشاره کرد، جوانان تحصیل‌کرده روستایی که اغلب با سودای یافتن مشاغل بهتر به سمت شهرهای بزرگ‌تر روانه می‌شوند علیرغم وجود ظرفیت‌های ثروت آفرینی در شهرهای خودشان متاسفانه اغلب به مشاغل خارج از زمینه تحصیلات‌شان مشغول می‌شوند که این خود نمونه بارزی از به خطا رفتن جوامع روستایی محسوب می‌شود. حال آنکه با مطالعه دقیق و عمیق روی مباحثی از این دست می‌توان به ثروت آفرینی پایدار در جوامع روستایی رسید، همان‌طور که در اقصی نقاط دنیا و نیز ایران کارآفرینانی توانستند با به کارگیری علم روز دنیای کسب وکار، نه تنها به منافع فردی بالایی برسند بلکه با اجرای طرح‌های خود منافع جمعی و ملی را نیز به ارمغان آوردند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مجله عکس خبری

مجله عکس خبری نخستین و تنها مجله تخصصی در زمینه عکاسی مستند و خبری می باشد که از سال 1385 آغاز به انتشار کرد و تا سال 1388 منتشر و در سطح کشور توزیع شد. در حال حاضر مجله منتشر نمی شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]