اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139712223558610958

گرفتن نوار عصب و عضله نقش مهمی در درمان تونل کارپ دارد

نوار عصب و عضله در تشخیص سندرم تونل کارپ

کد: 139712223558610958

https://goo.gl/PTAQGg

، تهران , (اخبار رسمی): سندروم تونل کارپ یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که برای انجام نوار عصب و عضله به کلینیک‌های نوار عصب و عضله ارجاع داده می‌شود، گرفتن نوار عصب و عضله در تشخیص، میزان آسیب و درمان نقش کلیدی دارد که توسط متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی در کلینیک یا بیمارستان انجام می‌شود.

نوار عصب و عضله در تشخیص سندرم تونل کارپ
گرفتن نوار عصب و عضله توسط دکتر پریسا یوسف فام متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

سه دلیل برای ضرورت انجام نوار عصب و عضله مطرح است: 1) تشخیص بیماری و رد سایر علل ایجاد کننده درد و بی حسی 2)تایید تشخیص بالینی بیماری 3) ارزیابی شدت بیماری برای تعیین نوع درمان

سندروم تونل کارپ یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که برای انجام نوار عصب و عضله به کلینیک‌های نوار عصب و عضله ارجاع داده می‌شود.

در بیماری سندروم تونل کارپ، گزگز، بی‌حسی و خواب رفتگی در انگشتان دست و کف دست ایجاد می‌شود. این علائم در ابتدا به طور موقتی است و بیشتر، شب‌ها بروز می‌کند ولی به تدریج علائم مداوم می‌شود و در طول روز هم ادامه دارد در نهایت در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان مناسب می‌تواند باعث تحلیل عضله قاعده شست، ضعف دست و درد مقاوم به درمان شود و بیمار توانایی نگه داشتن اجسام را در دست نداشته باشد.

هر بیماری که با گزگز دست مراجعه می‌کند تشخیص‌های زیادی می‌تواند مطرح شود که سردسته تشخیص‌ها سندروم تونل کارپ است. علل دیگر عبارت اند از دیسکوپاتی گردن، سندروم خروجی قفسه سینه، انواع نوروپاتی‌ها ، ضایعات سیستم عصبی مرکزی مثل ام اس و …

برای تشخیص درست هر کدام از موارد فوق تست نوار عصب و عضله به کمک پزشک می‌آید.

معمولا پزشکان با معاینه بالینی، شک به سندروم تونل کارپ می‌کنند ولی آیا نوار عصب و عضله ضرورت دارد؟

3 دلیل برای ضرورت انجام نوار عصب و عضله مطرح است:

تشخیص بیماری و رد سایر علل ایجاد کننده درد و بی حسی

تایید تشخیص بالینی بیماری

ارزیابی شدت بیماری برای تعیین نوع درمان

نوار عصب

نوار عصب، اعصاب حسی و حرکتی را بررسی می‌کند. در اندام فوقانی سه عصب مهم وجود دارد عصب مدین، اولنار و رادیال که عصب‌دهی حسی و حرکتی اندام فوقانی را به عهده دارند.

عصب مدین سه و نیم انگشت خارجی (انگشت شست، انگشت اشاره و انگشت میانی و نصف انگشت حلقه) را از نظر حسی تامین می‌کند همچنین حرکت انگشت شصت و خم کردن سایر انگشتان را بر عهده دارد.

در نوار عصب هر سه عصب مهم دست، از نظر حسی و حرکتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و تمام پارامترهای تخصصی محاسبه می‌شود و مورد تغییر قرار می‌گیرد لذا هرگونه گرفتگی، یا آسیب در هر کدام از اعصاب فوق در طول اندام فوقانی و گردن وجود داشته باشد قابل تشخیص است.

در سندرم تونل کارپ در نوار عصب، پاسخ‌های حسی حرکتی عصب مدین دچار مشکل هستند و سرعت هدایت عصب به علت گیرافتادگی عصب مدین در تونل کارپ در مچ دست مختل می‌شود. در نوار عصب نوع آسیب، شدت آسیب، میزان بهبودی عصب بعد از اعمال جراحی و موارد تخصصی دیگر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

نوار عضله

در نوار عضله سوزن‌های ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در عضلات مربوط به هر عصب زده می‌شود تا فعالیت عضله در هر حال استراحت مورد ارزیابی قرار گیرد سپس از بیمار خواسته می‌شود عضله مربوط را منقبض کند و فعالیت الکتریکی عضله در هنگام انقباض سنجیده می‌شود.

سوزن نوار عصب به صورت یک بار مصرف است و در لحظه ورود در عضله ممکن است مختصر دردناک باشد ولی ماده‌ای به داخل عضله تزریق نمی‌شود. در واقع سوزن تغییرات الکتریکی عضله را ثبت می‌کند سوزن عارضه خاصی ندارد فقط امکان کبودی در محل ورود سوزن وجود دارد که طی چند روز برطرف می‌شود.

در سندروم تونل کارپ در موارد خفیف آسیب عضله وجود ندارد ولی در موارد شدید که تحلیل عضله قاعده شست در معاینه دیده می‌شود اغلب عضلات درگیر هستند.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با دکتر پریسا یوسف فام متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در خصوص اهمیت نوار عصب و عضله در تشخیص سندرم تونل کارپ تماس حاصل کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دکتر پریسا یوسف فام - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

دکتر پریسا یوسف فام متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می باشد. دکتر یوسف فام تحصیلات خود را در پزشکی عمومی در دانشگاه ارومیه از سال 80 تا 87 گذراند و بعد از آن از سال 91 تا 94 در رشته تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تحصیل کرد. طب فیزیکی بر درمان های بدون جراحی تاکید دارد، خیلی از بیماری های عضلانی اسکلتی با تغییر سبک زندگی، ورزش درمانی، ماساژ، تزریق دارو قابل درمان است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان