اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139801213595911507

نگاهی به دلیل شکل‌گیری شبکه ققنوس و رمزارز پیمان در گفت‌وگو با سیدولی‌الله فاطمی

آماده کردن بانک‌ها برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم با کنسرسیوم ققنوس

کد: 139801213595911507

http://bit.ly/2InIyU3

، تهران , (اخبار رسمی): شبکه ققنوس، پلتفرمی برای آماده‌سازی نظام بانکی و بخصوص بانک‌ها برای ورود به اقتصاد دیجیتالی است. در ادامه متن گفتگوی سیدولی‌الله فاطمی، مدیرعامل ققنوس پیرامون دلایل شکل‌گیری این شبکه و رمزارز آمده است.

آماده کردن بانک‌ها برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم با کنسرسیوم ققنوس
آماده کردن بانک‌ها برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم با کنسرسیوم ققنوس
آماده کردن بانک‌ها برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم با کنسرسیوم ققنوس
آماده کردن بانک‌ها برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم با کنسرسیوم ققنوس
آماده کردن بانک‌ها برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم با کنسرسیوم ققنوس
آماده کردن بانک‌ها برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم با کنسرسیوم ققنوس

شبکه ققنوس، پلتفرمی بر مبنای فناوری دفتر کل توزیع‌شده است که متشکل از میزبان‌های غیرمتمرکز است. این میزبان‌ها که در حال حاضر شرکت‌های گروه داده‌پردازی (بانک پارسیان)، سرمایه‌گذاران فناوری تک وستا (گروه توسن)، فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (بانک پاسارگاد)، هلدینگ داده‌ورزی سداد (بانک ملی) و گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا (بانک ملت) هستند و به‌عنوان اعضای بنیاد ققنوس، این شبکه را به‌صورت غیرمتمرکز اداره می‌کنند.

شبکه ققنوس پلتفرمی جهت توکنایز کردن انواع دارایی‌ها است و در تلاش است تا بتواند بانک‌ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات کشور را برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم که اقتصاد دیجیتالی است، آماده کند چراکه از دید انقلاب صنعتی چهارم، اقتصادی موفق است که بیشترین دارایی، فعالیت و تمرکز را در دیجیتالی کردن دارایی‌های خود داشته باشد. با سید ولی‌الله فاطمی اردکانی مدیرعامل ققنوس درباره این شبکه و راهکارهایی که ارائه می‌دهد، گفتگویی انجام شده است که در ادامه آمده است.

شکل‌گیری ققنوس

ولی‌الله فاطمی درباره دلیل شکل‌گیری کنسرسیوم ققنوس این‌طور توضیح داد: «چون روند توسعه فناوری بلاکچین در سال‌های اخیر در دنیا بسیار چشمگیر بود و در نظام بانکی کشور نیز نگاه‌های مخرب درباره این فناوری وجود داشت، باعث شد تا ضرورتی را ببینیم و آن را در قالب یک کار تحقیق و توسعه‌ای بررسی کنیم؛ بنابراین در شکل‌گیری این کنسرسیوم هم موضوع ضرورت وجود داشت و هم اینکه بتوانیم در قالب تجربه و آزمون‌پذیری از این فناوری استفاده کنیم.»

به گفته او، تجربه استفاده از فناوری بلاکچین حتی در سطح دنیا نیز بسیار جدید است؛ بنابراین شکل ققنوس نیز به‌صورت تحقیق و توسعه است؛ به این معنی که این کار جدید است و باید امکان خطا و یادگیری را به افراد فنی داد. حتی باید امکان تجربه کسب کردن قانون‌گذار را نیز برای رفع موانع و چالش‌های قانونی پیش‌رو داد و اگر می‌خواهیم در یک تکنولوژی جدید همگام با دنیا قدم برداریم، نباید از روز اول انتظار داشته باشیم همه چیز شسته‌ورفته و بدون خطا جلوی رویمان باشد؛ چراکه در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا نیز در این حوزه هنوز چنین اتفاقی در خصوص این تکنولوژی نیفتاده است و این فرصت خوبی برای ماست.

فاطمی همچنین به این موضوع اشاره کرد که قبل از اینکه زمان بحران‌زایی و تخریب فناوری بلاکچین فرا برسد، برای بانک‌ها به‌صرفه و معقول است که بتوانند این ابزار را به کار گیرند. او صحبت‌هایش را ادامه داد و گفت: «درنتیجه هدف ما این است که تحقیق و توسعه‌ای شکل بگیرد برای پاسخ به نیاز حرفه‌ای و مصون کردن کسب‌وکارهای بانکی و بازار سرمایه از آثار تخریب این فناوری.»

ورود به اقتصاد دیجیتالی

محور اصلی فعالیت شبکه ققنوس، آماده کردن بانک‌ها برای ورود به اقتصاد دیجیتالی است و می‌خواهد این آمادگی را برای مجموعه نظام بانکی و به‌خصوص برای شرکا و سرویس‌گیرندگانش ایجاد کند.

فاطمی با اشاره به این موضوع که یکی از الزامات جدی برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم، بحث دیجیتالی کردن دارایی‌ها، پیشنهاد خدمت متمایز به مشتریان و ارتباط ویژه با هر کدام از آنها است، گفت: «یکی از محوری‌ترین بحث‌های ققنوس نیز این است که بتوانیم انواع دارایی‌ها را در زمان‌های آتی دیجیتالی کنیم. همچنین بتوانیم هویت را به‌صورت دیجیتالی در کل شبکه به اشتراک بگذاریم. هویت نیز شامل هویت‌های فردی، حقوقی، اعتباری و تجربه کاربری است که امیدواریم همه‌ی این موارد در ققنوس به‌صورت دیجیتالی و توکن در اختیار سرویس‌گیرندگان و سرویس‌دهندگان قرار گیرد. در نهایت نیز بحث سرویس‌رسانی و دستورالعمل‌ها وجود دارد؛ یعنی ما بتوانیم مجموعه دستورالعمل‌ها و فرایندهای اجرایی ارائه خدمت به مردم را مانند حمل‌ونقل، اعتبارات اسنادی، واردات و صادرات و بیمه و در کل تمامی خدماتی که سازمان‌ها با بازارهای مالی سروکار دارند را با ابزار توکن برای مردم و شرکت‌های سرویس‌دهنده فراهم کنیم.»

دلیل عرضه توکن پیمان

در دنیای حرفه‌ای یک بستر رمزارز باید در گام اول بتواند توکنی را به‌عنوان توکن پایه یا توکن تسویه داشته باشد. فاطمی با بیان این مطلب توضیح داد: «پس از بررسی‌های زیاد به این نتیجه رسیدیم که توکن پیمان را عرضه کنیم تا بتواند این نقش را به‌خوبی ایفا کند. بعلاوه این توکن باید بتواند الزامات فقهی، حقوقی و دستورالعمل‌هایی که در این حوزه وجود دارد را نیز رعایت کند. از این‌رو توکن پیمان با پشتوانه طلا صادر می‌شود و از این طریق شبکه ققنوس می‌تواند بهترین راه برای یک بازار مبادله کالا به کالا یا بازار مبادله توکن با توکن از طریق توکن پیمان باشد.»

اهداف کنسرسیوم ققنوس

از صحبت‌های ولی‌الله فاطمی مدیرعامل ققنوس، متوجه شدیم که هدف اصلی این پلتفرم توکنایز کردن هرگونه دارایی و عرضه آن است و یکی از چالش‌های بزرگی که بانک‌ها در بحث دارایی‌های منجمد خود با آن روبه‌رو هستند نیز این است که بتوانند املاک مازاد و یا حتی املاک بزرگ در اختیار خود را توکنایز کنند که بستر ققنوس ظاهرا بهترین راه برای این کار است.

همچنین یکی دیگر از اهداف پلتفرم ققنوس این است که بتواند طی پنج سال آینده تا 10 درصد حجم معاملات GDP کشور از طریق آن انجام شود؛ یعنی هم بتواند دارایی‌ها را نقدپذیر کند و هم بتواند آن را در جهت افزایش تولید در کشور استفاده کند. به گفته فاطمی، اگر این موضوع را شاخص و مبنا در نظر بگیریم، درست است که پلتفرم ققنوس امروز در اقتصاد خرد کشور حضور دارد اما به‌تدریج می‌تواند سهم خود را در اقتصاد کلان نیز نشان دهد.

فاطمی در پایان به ایجاد توکن آب اشاره کرد و آن را یکی دیگر از کاربردهایی دانست که به‌احتمال‌زیاد در سال 1398 آن را اجرایی خواهند کرد. در شهرهای کشاورزی، مفهومی وجود دارد به نام حقابه که به معنای حق استفاده از آب است که به گفته مدیرعامل ققنوس می‌توان آن را شکل سنتی توکن دانست که اتفاقا می‌توان با کمک پلتفرم ققنوس، نسخه کارآمدتری از آن ارائه کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ققنوس

شبکه ققنوس با بهره گیری از فناوری دفاتر توزیع شده (DLT) ، امکان انتشار توکن‌های متنوع دارایی را توسط ناشران معتمد فراهم می­نماید. رکن اصلی شبکه ققنوس، میزبانهای آن هستند که مسئولیت پردازی و نگهداری تراکنشهای توکنهای شبکه را بر عهده دارند. میزبانان اولیه شبکه ققنوس به‌طور درون‌زا امکان افزودن میزبان‌های جدید با اخذ آراء بیش از نیمی از میزبان‌های فعال را فراهم نموده اند و این شبکه با افزایش تعداد میزبانها توسعه خواهد یافت. مجموعه میزبانهای ققنوس، بنیاد ققنوس را شکل خواهند داد که بر تصمیمات و تغییرات شبکه ققنوس نظارت خواهد کرد. شبکه ققنوس در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ به صورت رسمی با حضور شش میزبان اولیه، فعالیت خود را آغاز نمود و شرایط عضویت میزبانهای جدید را نیز به صورت شفاف در اختیار عموم قرارداده است. شبکه ققنوس بر اساس نظریه مطرح شده در سپیدنامه آن که در همین وب سایت در دسترس می باشد ایجاد شده است و مطابق با رای اکثریت اعضای بنیاد ققنوس توسعه خواهد یافت. میزبانهای اولیه (موسس) ققنوس عبارتند از شرکتهای گروه داده‌پردازی بانک پارسیان، سرمایه‌گذاران فناوری تک وستا، فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان، داده‌ورزی سداد، گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا که با سرمایه گذاری در فناوری بلاکچین و ایجاد شبکه ققنوس، شرایط بکارگیری مشترک این فناوری را فراهم نموده­اند. قطعا توسعه قابلیتهای شبکه ققنوس نیازمند دریافت نظرات و بازخوردهای کاربران آن خواهد بود، که امیدوار است با ابزارهای فراهم شده در این سایت و شبکه های اجتماعی مرتبط این ارتباط برقرار شده و جامعه کاربران ققنوس شکل بگیرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | بانک، بیمه و سرمایه