، تهران , (اخبار رسمی): مسابقه طراحی بازی رومیزی با موضوع پست به ابتکار دکتر مهرداد فاخر، کارآفرین برتر صنعت پست ایران، در روز جهانی پست مطرح شد و با استقبال خوبی از سوی طراحان و متخصصان بازیهای رومیزی مواجه شد. مهرداد فاخر مدیر عامل اولین و بزرگترین پست خصوصی ایران تیپاکس، جایزه برترینهای طراحی این بازی را اهدا کرد.
در این مسابقه از طراحان خواسته شد در ارائه داستان بازی به مفاهیم مربوط به صنعت پست توجه ویژه داشته باشند تا ایرانیان با این میراث فرهنگی کهن و مفاهیم بهره گیری مدرن آن در زندگی روزمره بیش از پیش آشنا شوند.
استقبال از مسابقهی طراحی بردگیم فراتر از پیش بینیها بود و بیش از یکصد شرکت کننده در این مسابقه شرکت کردند. در نهایت ۱۵ بازی به مرحله نهایی مسابقه راه یافتند و هیات داوران از این 15 بازی 3 بازی را شایستهی جوایز برتر دانست.
مراسم معرفی برترین بازیها روز جمعه 13 اردیبهشت ماه در تی هاب - مدرنترین هاب پستی کشور با میزبانی دکتر مهرداد فاخر رییس هیئت مدیره اولین اپراتور پست خصوصی کشور و با حضور میهمانان ویژه از جمله مشاور وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات خانم حانیه سامعی و تعدادی از اساتید مدعو از دانشگاههای تهران، شریف و شهید بهشتی و جمعی از کارشناسان، خبرگان و فعالان صنعت تولید بازی و سرگرمی برگزار شد و طی مراسمی باشکوهی بازیهای برتر معرفی شدند. در این مراسم مهندس حسین کاشانی مدیرعامل هلدینگ فاخر و مدیران ارشد تیپاکس نیز حضور داشتند.
برندگان « مسابقه طراحی پست بردگیم»
شرکت کنندگان و بازی های زیر از بین بیش از ۱۰۰ شرکت کننده این مسابقه به مرحله نهایی راه یافته بودند:
چاپار پستچی (معصومه احمدی و علی احمدی)، برسد به دست...( امیر اردشیری لردجانی)، پستچی برتر (مهدی دهقان طرز جانی ، شهاب وارد و سید صادق ضیاء کاشانی)، پست - ارسال جهانی (احسان نظر زاده)، بازی تیپاکس (عرفان محمد پور و سالار همتی)، پیام مخفی، پست فضایی (فایزه خمیرانی)، باکس استوری (محمد هادی بهروزی نژاد و علی جوادی)، قاصد (سهیل احمدی و پیمان بنی لو)، چاپار (محمد صادق ترابی، حمیدرضا نجاتی، حمیدرضا منزوی، میلاد جهانگرد)، تیپاکس بردگیم (علی و نازنین زهرا اقبالی)، بهراه (پیام رضاپور)، تی بار (آتنا فرازنده، یوسف حاجی محمدزاده، داریوش حبیب پور، علیرضا رفیعی جو و محدثه طالبی)، پستچی (ایمان شفیعی، سید صالح خوانساری، علی جنوشی فرهانی، اشکان دستمال چی) و راه شاهی (صادق رضانیا، حبیب اله حیدریان، زینب رضانیا، محمد باقر رضانیا و اسما صفی زاده)
جایزه اول به بازی «راه شاهی» به دلیل خلاقیت در طراحی تعلق گرفت.
راه شاهی در تاریخ نام مسیرهای امنی بود که در زمان داریوش بین نقاط مختلف امپراطوری هخامنشیان ساخته شد و چاپارها از طریق آن در سریعترین زمان ممکن پیامها را رد و بدل میکردند.
این بازی توسط صادق رضانیا، حبیب اله حیدریان، زینب رضانیا، محمد باقر رضانیا و اسما صفی زاده در قالب یک گروه همکار طراحی شده است.
جایزه دوم به امیر اردشیر لردجانی رسید که بازی «برسد به دست...» را به تنهایی طراحی کرده بود.
جایزه سوم را هم گروه طراحیِ بازیِ «تی بار» از آن خود کردند.
«تی بار» توسط یوسف حاجی محمدزاده، آتنا فرازنده، داریوش حبیب پور، علیرضا رفیعی جو و محدثه طالبی طراحی شده است. اعضای این تیم همگی از کارکنان برند خوگر هستند که یکی از برندهای موفق در هلدینگ فاخر محسوب میشود.
اهدا «مکانیزهی جوایز»
بخش پر هیجان و جالب این مراسم معرفی برترینها و جوایز توسط دستگاه تمام خودکار «بویمر» در «تیهاب» بود. به این شکل که کاندیداها در انتهای خطِ تفکیک بستههای پستی تیهاب قرار گرفتند. جوایز به ترتیب توسط دکتر مهرداد فاخر در ابتدای نوار نقاله قرار داده شد و دستگاه به شکل کاملا خودکار جایزهی هر یک از تیم ها را به دست آنها رساند.
هیات داوران مسابقه طراحی بازی رومیزی با موضوع پست را آقایان مهندس هانی فتوت مدیرعامل «سرزمین ذهن زیبا»، دکتر کیومرث قنبریآذر مدرس و منتقد بازیهای رومیزی، مرتضی آشوری فعال و مدرس بازیهای رومیزی و مدیر سایت سیاره بازی، مهندس حمیدرضا زیارتی دبیر علمی رویداد و مدرس و طراح بازیهای رومیزی ، دکتر امید نژاد کاظم دبیر اجرایی رویداد و همبنیانگذار تیم گیمیفیکیشن «گریز» و مهندس حامد ابقایی نیا رئیس شورای سیاست گذاری مسابقه تشکیل میدادند.
«جایزه فاخر»
برای مسابقه طراحی بازی رومیزی با موضوع پست جایزه ویژه «دکتر فاخر» یعنی سرمایهگذاری دکتر مهرداد فاخر روی تولید انبوه و انتشار آن به شکل تجاری در بازار نیز در نظر گرفته شده است که قرار است جایزهی فاخر بعد از بررسی دقیق نظرات کارشناسی داوران، از نظر امکان ارتقا بازیها و تجاریسازی طرحهای ارائه شده تا آخر خرداد ماه، با نظر دکتر مهرداد فاخر انجام شود و خروجی نهایی این رویداد با سرمایهگذاری دکتر مهرداد فاخر بر روی تولید انبوه و انتشار آن به شکل تجاری در بازار اتفاق خواهد افتاد.
چرا که به نظر دکتر مهرداد فاخر کارآفرینی برای بیش از ۵ هزار کارمند را در قالب قریب به ۲۰ برند و شرکت کارآفرینی کرده است، حمایت از تولید و نشر بازی به عنوان یک کسب و کار با تقدیر از خلاقیت ایده های طراحان رو مقوله متفاوت است. ایشان وعده دادند تا امکان منتورینگ و بهینهسازی تیمی که ایده اش پتانسیل تبدیل به یک استارتآپ را داشته باشد توسط داوران و افراد توانمند این حوزه را فراهم خواهد کرد.
پنل گفت و گوی «چرا بردگیم»
در کنار مراسم انتخاب برترین بازی رومیزی، گفت و گو با حضور کارشناسان و طراحان بازی برگزار شد؛
در این پنل که به بررسی صنعت بازی رومیزی در ایران و جهان میپرداخت، پس از مروری بر تاریخچه بردگیم، ژانرها و دستهبندی بازیهای رومیزی موضوع گفت و گو قرار گرفت. همچنین در مورد مزایای بردگیم به نسبت بازی دیجیتالی، محدودیتهای بردگیم و کارکردهای اجتماعی و مهارتی این گونه بازیها صحبت شد و حاضران در خصوص لزوم فرهنگسازی در خانواده، سابقه بردگیم در ایران و مقایسه سلیقه گیمرهای ایرانی با هم و نهایتا چالشها و فرصتهای کسبوکاری بازیهای رومیزی مورد بررسی قرار گرفت.
تاثیر کافه بازی در تولید بردگیم، ضرورت تولید بردگیمها، مشکلات تولید بردگیم (ریسکها و مجوزها)، قانون کپی رایت در تولید بازی رومیزی، نحوه قیمت گذاری، بازاریابی، فروش و پخش و قابلیت های گسترش صنعت بردگیم در ایران از جمله موضوعاتی بود که در پنل استارتآپهای بردگیم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
### پایان خبر رسمی