اطلاعات تماس
  • 091090*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139802173661811751

رگ‌های بسته‌ی قلب را با آنژیوپلاستی باز کنید!

درمان گرفتگی عروق قلب با عمل آنژیوپلاستی

کد: 139802173661811751

http://bit.ly/2H7WYGP

، تهران , (اخبار رسمی): امروزه سکته‌ی قلبی در میان جوانان بسیار شایع شده است. بهترین روش برای پیشگیری از خطرات، شناسایی رگ‌های آسیب دیده‌ی قلب و درمان آنها قبل از نیاز به عمل قلب باز است. یکی از بهترین روش‌هایی که بدون نیاز به باز کردن قفسه سینه برای رفع گرفتگی عروق قلب، کاربرد دارد، عمل آنژیوپلاستی است.

درمان گرفتگی عروق قلب با عمل آنژیوپلاستی
بررسی رگ های قلب از طریق آنژیوپلاستی

در صورتی‌که استفاده از دارو برای درمان بیماری قلبی موثر نباشد، متخصص قلب از آنژیوپلاستی استفاده می‌کند. بیشتر افراد 1 الی 2 هفته پس از انجام عمل آنژیوپلاستی، به فعالیت روزانه خود باز می‌گردند

در صورتی‌که استفاده از دارو یا تغییر سبک زندگی برای درمان بیماری قلبی موثر نباشد، یا سکته قلبی و نشانه‌هایی مثل درد قفسه سینه در فرد دیده شود، متخصص قلب از آنژیوپلاستی استفاده می‌کند. بیشتر افراد ظرف مدت 1 الی 2 هفته پس از انجام عمل آنژیوپلاستی، قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود خواهند شد.

آنژیوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟ بسته به نوع و تعداد گرفتگی‌ها، این عمل ممکن است تا چند ساعت طول بکشد. غالبا از شریان داخل ران پا و یا مچ دست برای انجام این عمل استفاده می‌شود. قبل از انجام عمل آنژیوپلاستی قسمت مورد نظر بدن ضد عفونی می‌شود و پارچه‌ای استریل روی آن قرار داده می‌شود.

قسمتی که قرار است کاتتر وارد شود را بیحسی موضعی می‌کنند. سپس الکترودهای کوچکی روی قفسه سینه‌ی بیمار قرار داده می‌شود تا جراح بر ضربان قلب حین عمل نظارت داشته باشد.

بی‌هوشی عمومی لازم نیست و کمی آرامبخش به بیمار داده می‌شود، در نتیجه بیمار در طول عمل بیدار است. همچنین داروهای رقیق کننده خون به وسیله ی کاتتر وارد جریان خون می‌شوند و سپس عمل شروع می‌شود.

بعد از بی‌حس کردن محل برش (برش سطحی بوده و فقط روی پوست است)، سوزن بسیار کوچکی وارد شریان دست یا ران می‌شود.

سپس پزشک سیم ظریفی را همراه با کاتتر وارد شریان کرده تا به محل گرفتگی برسد. ممکن است در قسمتی که کاتتر وارد می‌شود کمی احساس فشار کرد. (درد شدید به هیچ عنوان وجود ندارد و در صورتی‌که شخص درد تیزی را حس کرد باید به پزشک اطلاع دهد)

سپس کمی رنگ حاجب داخل کاتتر تزریق شده تا گرفتگی‌ها را از طریق تصویر یا فیلم نشان دهد.

بالون کوچکی انتهای کاتتر زده شده تا شریان مسدود شده را باز کند. بعد از باز شدن شریان، بالون کوچک شده و خارج می‌شود. برای باز کردن تدریجی شریان، پزشک بالون را چندین مرتبه باز و بسته می‌کند.

اگر چندین گرفتگی وجود داشته باشد، این پروسه برای هر گرفتگی تکرار می‌شود.

بیشتر افرادیکه عمل انژیوپلاستی انجام می‌دهند، استنت هم در شریان مسدوده شده می‌گذارند. بعد از باز شدن شریان توسط بالون، استنت گذاری انجام می‌شود. استنت از دیواره‌ی شریان‌ها محافظت می‌کند تا پس از آنژیوپلاستی دوباره تنگ نشوند.

خطرات آنژیوپلاستی عروق کرونر

1- تنگ شدن مجدد شریان‌ها: در آنژیوپلاستی بدون گذاشتن استنت، 30% از بیماران دچار تنگ شدن مجدد شریان‌ها می‌شوند.

2- لخته شدن خون: لخته‌های خون در استنت و حتی بعد از عمل آنژیوپلاستی نیز ممکن است شکل بگیرند. این لخته‌ها سبب بسته شدن شریان می‌شوند و در نهایت منجر به سکته قلبی می‌گردد. جهت کاهش احتمال لخته شدن خون در استنت، باید از داروهایی نظیر آسپرین و پراسوگرل کمک گرفت.

3- خونریزی: ممکن است در قسمتی از پا یا دست که کاتتر وارد می‌شود، خونریزی ایجاد شده و بعد به شکل کوفتگی در آید.

4- حمله قلبی: احتمال رخ دادن حمله قلبی در طول آنژیوپلاستی بسیار کم است، ولی این امکان وجود دارد .

5- آسیب شریان کرونر: در طول عمل ممکن است شریان دچار پارگی شود. این مشکل باید سریعا با جراحی بای پس قلب حل شود.

6- سکته: اگر حین وارد کردن کاتتر در عروق، پلاک‌ها شل شوند، خطر روی دادن سکته وجود دارد. همچنین ممکن است خون در کاتتر لخته شود و به مغز برود. البته امکان رخ دادن سکته در عمل آنژیوپلاستی بسیار کم است و پزشکان برای جلوگیری از این موضوع، از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند.

7- ضربان غیرعادی قلب: در طول عمل گاهی قلب بسیار تند یا کند می‌زند. این مساله معمولا زود گذر است.

بیشتر افرادی که عمل آنژیوپلاستی انجام می‌دهند، استنت هم در شریان مسدوده شده می‌گذارند. معمولا بعد از باز شدن شریان توسط بالون، استنت گذاری انجام می‌شود. استنت از دیواره شریان محافظت می‌کند تا پس از آنژیوپلاستی، دوباره تنگ نشود.

رژیم غذایی بعد از عمل آنژیوپلاستى‌ یکی از مهمترین مراقبت‌های بعد از استنت گذاری قلب است. داشتن یک رژیم غذایی سالم، باعث تسریع بهبود و کاهش برخی خطرات احتمالی می‌شود. کاهش خطر رسوب مجدد در داخل دیواره عروق را می‌توان به عنوان یکی دیگر از مزایای رژیم غذایی سالم در نظر گرفت.

مطالعات نشان می‌دهند، رژیم غذایی سالم شامل میوه، سبزی، غلات، مغزها و آجیل است که این مواد غذایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.

رژیم غذایی سالم مواد مغذی مورد نیاز بدن از قبیل ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبرهای لبنی و آنتی اکسیدان‌ها را تأمین می‌کند. رژیم غذایی ایده آل در برگیرنده مواد غذایی زیر است:

  • گوشت ماهی: مصرف ماهی، بخصوص ماهی‌های سالمون و ساردین که سرشار از امگا 3 هستند، بصورت دو بار در هفته توصیه میشود.
  • لبنیات: مصرف لبنیات بخصوص لبنیات کم چرب، از جمله شیر و پنیر کم چرب به شدت توصیه می‌شود.
  • آب: مصرف زیاد آب و پرهیز از نوشیدن نوشابه‌های قندی و مشروبات الکلی توصیه می‌شود
  •  چربی‌های مفید: آجیل‌ها، آووکادو و برخی از ماهی‌ها دارای این نوع چربی‌ها هستند.

پیشگیری از خطرات ناشی از مشکلات قلبی پس از آنژیوپلاستی، داشتن سبک زندگی سالم پس از عمل آنژیوپلاستی و رعایت برخی نکات به منظور کاهش خطرات احتمالی مجدد، بسیار حائز اهمیت است. موارد ذیل نیز از جمله مواردی هستند که پس از عمل آنژیوپلاستی باید آن‌ها را کاملاً جدی گرفت:

کنترل فشار خون بالا، کنترل کلسترول بالا، کنترل قند خون و دیابت، کاهش اضافه وزن، عدم مصرف دخانیات که فرد باید بعد از عمل آنژیوپلاستی آن را جدی بگیرد. باید فرد کم تحرکی را کنار بگذارد و فعال‌تر از گذشته به زندگی خود ادامه دهد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای پرسش از دکتر و مشاوره رایگان به بخش پرسش از دکتر مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق

دکتر سعید یزدان خواه بورد فوق تخصصی بیماری‌های قلب و عروق و فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

اطلاعات تماس
  • 091090*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | سلامت و زیبایی