اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980320375089207

نکات مهم در استفاده از فضای مجازی

کد: 13980320375089207

http://bit.ly/2Rg7jUk

، تهران , (اخبار رسمی): فعالیت در فضای مجازی مستلزم رعایت یک‌سری موضوعات و نکاتی است که جهت جلوگیری از بحران‌ها و مشکلات باید مورد وجه کاربران قرار گیرد و در صورت رعایت نکردن می‌تواند تبعات منفی و بدی به همراه داشته باشد.

نکات مهم دراستفاده از فضای مجازی
رعایت نکات مهم دراستفاده از فضای مجازی

هیچکس جز ما در فضای مجازی مسئول حریم شخصی‌مان نیست. وقتی عکسی منتشر می‌کنیم امکان بازپس گرفتن آن میسر نیست، مراقب باشیم چه چیزی را منتشر می‌کنیم و چقدر اجازه می‌دهیم به حریم شخصی‌مان وارد شوند.

در ادامه به تعدادی از این موضوعات و نکات اشاره می‌شود:

۱- هر عکس، فیلم و خبری را نباید برای عزیزان‌ خود فوروارد کرد. به ویژه تصاویری که حاوی صحنه‌های تلخ و دلهره‌آور است. دلیلی ندارد چیزی که حال را بد می‌کند را برای کسی فرستاد که آن شخص نیز حائز اهمیت است و حال او را هم بد کرد.

۲- به منبع ارسال پیام باید دقت کرد و از خود پرسید چرا و به چه هدفی این محتوا تولید شده است؟ حقیقت دارد یا یک شایعه و دروغ است؟ وقتی یک خبر دروغ بازنشر می‌شود شخص بازنشردهنده هم بخشی از چرخه دروغ می‌شود. اگر شخصی به راستی از دروغ بدش می‌آید، آن را بازتولید نمی‌کند. (سواد رسانه‌ای)

۳- وقتی شخصی قصد دارد خبری را برای کسی ارسال کند باید 10 ثانیه فکر کند و از خود بپرسد این خبر به طرف مقابل دانش اضافه می‌کند؟ لبخند می‌بخشد؟ آرامش می‌دهد؟ اگر یکی از این سه حالت بود، آن را ارسال کند.

۴- باید دقت داشت که اگر با نقد و نگاه کسی مخالفتی وجود دارد، رسالتی برای ادب کردن او وجود ندارد، باید حرف‌ خود را محترمانه زده و فاصله گرفت. حفظ فاصله همیشه باعث حفظ احترام متقابل می‌شود.

۵- نباید اسکرین‌شات گرفت و چت‌های دو نفره را برای دیگران نباید ارسال کرد. دنیای خصوصی دو نفره را نباید جار زد. شخص باید به خاطر داشته باشد که خود او بخشی از آن ماجرا بوده است. اگر کسی قصد آزار دارد بهتر است از طریق قانونی پیگیری کند.

۶- هر مطلب، عکس یا کامنتی که منتشر می‌شود، به کارت ویزیت تبدیل می‌شود، مشخص نیست بعد از دست به دست شدن چه کسانی آن را می‌بینند، اما خیلی‌ها بر اساس همان، شخصیت را قضاوت می‌کنند.

۷- «بی‌شعور»ها را نباید به شهرت رسانید. با فالو کردن، لایک کردن و معرفی افرادی که در شبکه‌های مجازی ریشه‌ای ندارند و تشنه شهرت هستند و دست به رفتار‌های ابلهانه زده‌اند به نباید کمک کرد. همه در مقابل هر لایک مسئول هستند.

۸- هیچکس جز خود شخص در فضای مجازی مسئول حریم شخصی‌ خود نیست. وقتی عکسی منتشر می‌شود امکان بازپس گرفتن آن میسر نیست، باید مراقب بود چه چیزی را باید منتشر کرد و چقدر به دیگران اجازه داد به حریم شخصی‌ وارد شوند. گله‌های بعدی سودی ندارد.

۹- «اعتماد کردم و فریب خوردم». این جمله، حرف مشترک تمام کسانی است که در فضای مجازی مورد سواستفاده مالی یا جسمی قرار گرفته‌اند. این حرف تلخ است، اما واقعیت دارد: اینجا اصل بر «بی‌اعتمادی» است. اول همیشه باید شک کرد بعد اعتماد، تا کمتر پشیمان شد. (سواد رسانه‌ای)

۱۰- گوشی موبایل در دست همه هم گُل است، هم گلوله! اشخاص در شب قبل از خواب باید به این فکر کرد که در طول روز با آن حال دیگران را بهتر کرده‌‌اند یا روان و آبروی کسانی را به قتل رسانده‌اند؟

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه فرهنگی دیجیتالی شمیم نرم افزاردانش

موسسه فرهنگی دیجیتالی شمیم نرم افزاردانش ناشر دیجیتال برخط و بر حامل با مجوزهای معتبر و قانونی ازمرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد اسلامی

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه