اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807064081613325

آشنایی با دوره فلوشیپ درد

کد: 139807064081613325

http://bit.ly/2o8RS6b

، تهران , (اخبار رسمی): هنگامی که یک فرد برای مدت طولانی درد را تجربه می‌کند یا تحت مراقبت پزشک است و هنوز هم درد را تجربه می‌کند، وقت آن است که از یک متخصص درد کمک بگیرد. قبل از استفاده از داروهای مسکن برای مدت طولانی و یا انجام تزریق بدون دانستن علت درد، لازم است به پزشکان فوق تخصص با فلوشیپ درد مراجعه کرد.

 آشنایی با دوره فلوشیپ درد
متخصص درد

متخصص درد کیست؟

متخصص درد Pain Specialist به پزشکی اطلاق می‌شود که آموزش‌های مختلف در زمینه بررسی، تشخیص و درمان انواع درد را گذرانده باشد. متخصص درد همچنین در زمینه پیشگیری از درد نیز فعال است. متخصص درد همواره از تعدادی تکنیک برای تشخیص و درمان درد استفاده می‌کند. ارزیابی درد می‌تواند شامل پرسیدن سوابق بیماری فردی و خانوادگی، بررسی آزمایشات قبلی ( به عنوان مثال آزمایش خون و آزمایشات تصویربرداری) و انجام معاینه باشد.

درد، یار جدانشدنی از انسان

همزمان با چشم گشودن آدمیان، درد جزیی از سرشت انسان بوده است. در زمان‌های گذشته درد را نشانه‌ای برای تنبیه فرد می‌دانستند که سبب پاک شدن فرد از ناپاکی‌ها و گناهان می‌شد. درد احساس ناخوشایندی است که بر رفاه جسمی و روحی افراد تاثیر می‌گذارد.

می‌توان گفت درد می‌تواند ناشی از اقداماتی مانند جراحت، آسیب عصب، جراحی و یا مشکلات متابولیسمی مانند دیابت باشد. به عبارتی درد یک حس درونی انسان است و معادل بیرونی ندارد. امروزه درمان درد، یک مساله جدی و پرهزینه برای خانواده‌ها و دولت‌ها به شمار می‌رود. پس بنابراین پیشگیری و تشخیص به موقع، می‌تواند به روند بهبود، سرعت بیشتری دهد و هم چنین هزینه‌ها را تا حدی کاهش دهد.

هدف یک متخصص درد کاهش رنج و درد بیماران است. این افراد می‌کوشند تا بیماران استقلال خود را کسب کرده و به زندگی عادی خود برگردند. بررسی علایم اختلالات اولیه‌ی درد، در حیطه‌ی کاری پزشکان دارای فلوشیپ درد قرار می‌گیرد.

دوره فلوشیپ درد چیست؟

دوره فلوشیپ درد به درمان دردهای حاد مربوط به صدمات ورزشی و یا دردهای سرطانی می‌پردازد. ولی عمده‌ی فعالیت آنها مربوط به بیمارانی است که درد مزمن آنها اغلب بیشتر از سه ماه طول کشیده باشد و مراقبت مداوم از این بیماران حائز اهمیت باشد. در صورت داشتن این نوع درد ابتدا به پزشک عمومی باید مراجعه شود. پزشک، اقدامات اولیه شامل گرفتن شرح حال، معاینه جسمی، کسب اطلاعات راجع به درد، از جمله تاریخ بوجود آمدن درد، شدت و محل درد، عوامل تشدید و تضعیف کننده درد را انجام می‌دهد.

چه درمان‌هایی توسط متخصص درد انجام می‌شود؟

شایع ترین مواردی که یک متخصص درد درمان می‌کند شامل موارد زیر است:

• کمردرد
• زانو درد
• فیبرومیالژیا
• آرتروز
• درد سر و میگرن
• درد صورت
• گردن درد
• سیاتیک
• درد عصبی و CRPS

هنگامی که یک فرد برای مدت طولانی درد را تجربه می‌کند یا تحت مراقبت پزشک اصلی و فوق تخصص است و هنوز هم درد را تجربه می‌کند وقت آن است که از یک متخصص درد یاری بگیرد. قبل از استفاده از داروهای مسکن برای مدت طولانی و یا انجام تزریق بدون دانستن علت درد، لازم است به پزشکان فوق تخصص درد یا فلوشیپ درد مراجعه کرد زیرا درد مزمن برخلاف درد حاد، با گذشت زمان معمولا بهبود نمی‌یابند و نیاز به مداخله دارند.

روش‌های درمان درد

شایع ترین مشکل در مدیریت درد، ارتباط برقرار کردن با بیماران است. زیرا ممکن است بیمارانی که دردی را تجربه می‌کنند، در تشخیص و توصیف درد و همچنین میزان شدت آن، دچار مشکل شوند.

مورد بعدی این است که درد، روش طبیعی بدن برای برقراری یک مشکل است. یعنی درد معمولا علامت وجود اختلالی اساسی در بدن است. حال اگر متخصص درد با روش‌های گوناگون درد را تسکین دهد، در واقع انگار از یک مشکل چشم پوشی کرده و صرفا به ازبین بردن درد توجه کرده است.

انواع مختلفی از درمان درد وجود دارد که هرکدام دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند.

درمان با رویکرد جسمی

• طب فیزیکی و توانبخشی 

بوسیله متدهای مختلف مانند الکتروتراپی، تمرین درمانی، عوامل حرارتی، با یا بدون وجود درمان‌های دارویی درکنار آنها، به درمان دردها می‌پردازد.

• مداخلات ورزشی 

ورزش به تنهایی و یا همراه با سایر روش‌های توانبخشی می‌تواند در کاهش درد تاثیر بسزایی داشته باشد. توصیه شده است که فیزیوتراپی و ورزش می‌توانند جایگزین مناسبی به جای داروهای مختلف برای بهبود درد باشند.

• فعالیت بدنی 

فعالیت‌های بدنی همانند یوگا و پیلاتس سبب هماهنگ کردن ذهن و بدن می‌شوند، باعث افزایش توانایی انجام حرکات بدنی، افزایش انعطاف پذیری توام با قدرت می‌شوند.

• طب سوزنی 

شامل دستکاری سوزن‌ها روی پوست فرد برای تسکین درد است.

• روش‌های مداخله‌ای

شامل تزریق مفاصل صورت، بلوک‌های عصبی، استروئید اپیدورال و تحریک کننده نخاع است.

درمان با رویکرد روانشناختی

 درمان شناختی رفتاری: به بیماران کمک می‌کند تا با اصلاح الگوی زندگی، تغییر طرز تفکر و نگاه به زندگی و دردها در کاهش تاثیرات بیماری گام مثبتی بردارند.

تاثیر درمان‌های درد چه اندازه است؟

در واقع با توسعه علم و تکنولوژی در حوزه ی پزشکی، روند پیشگیری و تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها پیشرفت چشم گیری داشته است. طول مدت بیماری درد زا، سن بیمار و نحوه صحیح تشخیص به موقع و درمان بیماری توسط فلوشیپ درد بسیار حائز اهمیت است. با مراجعه به کلینیک درد، همواره تشخیص علت درد و مداوای به موقع بیماری با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. در بیماری‌هایی مانند سرطان، روحیه قوی فرد بیمار و خانواده وی می‌تواند به روند بهبود بیماری بسیار کمک کند.

چگونه بهترین متخصص درد را انتخاب کرد؟

برای انتخاب بهترین متخصص درد پزشک خانوادگی یا پزشک عمومی مورد اعتماد می‌توانند راهنمای خوبی برای فرد باشند. از خانواده و دوستان خود مشورت باید گرفت.

هیچکس به اندازه آنها صلاح فرد را نمی‌خواهد به ویژه اگر قبلا به یک متخصص درد مراجعه کرده باشند آنها می‌توانند اطلاعات خوبی درباره پزشک، سوابق درمان و محیط مطب بدهند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دکتر کامبیز باقرزادی

دکتر کامبیز باقرزادی فلوشیپ فوق تخصصی کنترل و درمان درد عضو انجمن جهانی درد

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی